کد خبر: 629427
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۵ ۱۲:۱۵:۰۰
| |

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی:

ما هم مانند چین آمادگی همکاری با عربستان درخصوص ساخت نیروگاه اتمی را داریم/ معاون گروسی به تهران می‌آید

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره عدم همکاری آمریکا با عربستان برای احداث تاسیسات صلح آمیز هسته‌ای و احتمال همکاری عربستان و چین در این زمینه آیا جمهوری اسلامی ایران آمادگی و تمایل همکاری با عربستان در این زمینه دارد؟ گفت: چین برای احداث نیروگاه اتمی در عربستان اعلام آمادگی کرده است. ما هم آمادگی همکاری با عربستان را داریم.

ما هم مانند چین آمادگی همکاری با عربستان درخصوص ساخت نیروگاه اتمی را داریم/ معاون گروسی به تهران می‌آید
کد خبر: 629427
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۵ ۱۲:۱۵:۰۰

محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران صبح امروز در نشست خبری بعد از رونمایی از «رادیونوکلئید سزیم-۱۳۷» دستاورد جدید سازمان انرژی اتمی، گفت: امروز رونمایی از یکی از دستاوردهایی را که نتیجه خودباوری است، برگزار کردیم. برخی‌ها می‌گویند که نتیجه تحقیقات نامعین است، به لطف الهی با این زیرساختی که در سازمان ایجاد شده این قابلیت‌ها با این خودباوری ترکیب شده و تحقیقات نتیجه‌گرا را در سازمان به منصه ظهور رسانده است. سزیم ۱۳۷ اصل کار شش ماه تلاش و هماهنگی‌ها و مجوزهاست.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از اظهارات اسلامی را در ادامه می خوانید:

 

  • ما متوقف نمی‌شویم. در سال‌های گذشته برای گرفتن سزیم از دیگران با مشکلاتی مواجه شدیم. از همکاران خواستیم که وقت بگذارند و خودشان به این امر دست پیدا کنند. این کار با اراده و توکل به خدا به نتیجه رسیده و آن را تقدیم ملت می‌کنیم. بسیاری از صنایع امروز از این محصول بهره‌مند خواهند شد، همین ظرفیت مختصر کل نیاز کشور در سال را برطرف می‌کند.
  • موضوع مهم برای ما این است که بر اساس سیاست پابرجا همواره در ریل خدمت‌رسانی باشیم. این شعار نیست که شرکت پارس ایزوتوپ جمعه‌ها تعطیل نیست. سال گذشته این عزیزان توانستند از منشا فسفر کیک زرد تولید کنند. امروز توانستیم کار راکتورهایی که با توریوم تولید می‌شوند را آغاز کنیم. ما یک مگاواتی آن را در هدف قرار دادیم.
  • سنگ بنا در انرژی اتمی سوخت هسته‌ای است. سوخت هسته‌ای مبنایش غنی‌سازی است. شما اگر این کار را انجام دهید می‌توانید مدعی داشتن صنعت هسته‌ای باشید. صنعت هسته‌ای یک صنعت راهبردی پیش برنده علوم و فناوری است و نقش مستقیم در زندگی مردم دارد.
  • درباره عدم همکاری آمریکا با عربستان برای احداث تاسیسات صلح آمیز هسته‌ای و احتمال همکاری عربستان و چین در این زمینه آیا جمهوری اسلامی ایران آمادگی و تمایل همکاری با عربستان در این زمینه دارد؟ چین برای احداث نیروگاه اتمی در عربستان اعلام آمادگی کرده است. ما هم آمادگی همکاری با عربستان را داریم. در گذشته هم در حوزه رادیو همکاری‌های داشتیم و الان هم پیگیری‌هایی داشتیم‌.
  • معاون «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر می‌کند.
  • در خصوص ادعاها درباره روابط ایران و آژانس مذاکرات با آژانس نیست و با اعضای ۱+۵ انجام می‌شود. موضوع ما تعاملات با آژانس است و در چارچوب پادمان انجام می‌شود‌. در خصوص غنی سازی ما چارچوب را رعایت می‌کنیم و طبق همان رفتار خواهیم کرد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها