کد خبر: 628510
|
۱۴۰۲/۰۵/۳۰ ۱۳:۴۵:۴۳
| |

رئیسی در دیدار با مراجع تقلید قم چه گفت‌ و چه شنید؟

سیدابراهیم رئیسی در جریان سفر به قم به دیدار برخی از مراجع عظام تقلید رفت و در این نشست‌ها درخصوص مشکلات معیشتی مردم و دغدغه علما صحبت شد.

رئیسی در دیدار با مراجع تقلید قم چه گفت‌ و چه شنید؟
کد خبر: 628510
|
۱۴۰۲/۰۵/۳۰ ۱۳:۴۵:۴۳

سید ابراهیم رئیسی صبح دوشنبه 30 مرداد 1402 به منظور زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، دیدار و گفت‌وگو با مراجع عظام تقلید و شرکت در اجلاس روز جهانی مساجد در مسجد مقدس جمکران وارد استان قم شد.

بخش‌هایی از این دیدارها را به نقل از تسنیم در ادامه می‌خوانید:

رئیس جمهور در نخستین برنامه در سفر به استان قم، به دیدار آیت‌الله حسین نوری‌همدانی از مراجع عظام تقلید رفت و گزارشی از آخرین وضعیت کشور در حوزه بین‌الملل، اقتصاد، عمران، سیاسی و ... ارائه کرد.

 

گلایه آیت‌الله نوری همدانی از بی‌توجهی دولت به وضعیت معیشتی مردم

بخش‌هایی از صحبت‌های آیت‌الله حسین نوری‌همدانی در دیدار با رئیس‌جمهور به شرح زیر است:

  • از شما درخواست داریم که توجه بیشتری به وضع معیشت مردم شود خصوصآ موضوع ارزش پول ملی را دنبال کنید.
  • ریشه کن کردن فقر و جهل وتبعیض را از وظایف مسئولین است.
  • ما در جریان تلاش شبانه روزی شما هستیم از جمله سفر به استان‌ها و دیدار از نزدیک با مردم و گوش کردن به مشکلات آن‌ها از ویژگی این دولت است که باید ادامه پیدا کند و در این مدت هم خدماتی صورت گرفته است وجای تقدیر دارد.
  • اما باید توجه داشت طبق سفارش حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام اصل رضایت مردم است الان مشکلات معیشتی مردم را آزار می‌دهد که دولت باید این موضوع را حل کند.
  • تاکید بر حل مشکل کاهش ارزش پول ملی تأکید کرد.
  • نباید نسبت به اقدامات انجام شده سیاه نمایی کرد و مردم را از انقلاب ناامید نمود امروز دشمنان ما تمام سعی شان نا امید کردن ملت است.

بخش‌هایی از صحبت‌های رئیسی در دیدار با این مرجع تقلید عالی‌قدر به شرح زیر است:

  • ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های دولت طی دو سال گذشته، به 12 مشکل گریبان‌گیر کشور پیش از آغاز به کار دولت، از جمله همه‌گیری کرونا و فوت روزانه 700 نفر از هموطنان بر اثر این بیماری، کسری بودجه 480 هزار میلیاردی، بحران کمبود کالاهای اساسی، ناترازی در بخش انرژی، رشد اقتصادی صفر درصدی و تعطیلی بسیاری از واحد‌های تولیدی
  • دولت از فردای شروع به کار، با عزم جدی و تکیه بر باور عمیق «ما می‌توانیم»، به صورت شبانه‌روزی به‌دنبال حل مشکلات رفت و توانست در شش ماهه اول بر بسیاری از این مشکلات قایق آید.
  • هم‌ترازی منابع و مصارف دولت در سال اول فعالیت از جمله دستاوردهای بسیار مهم و کم‌نظیر دولت بود.
  • امروز رشد اقتصادی 4 درصدی محقق شده، بیش از 5 هزار کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل به مدار تولید بازگشته، نرخ بیکاری با رقم 8.2 به پایین‌ترین رقم خود در چند دهه گذشته رسیده، ناترازی در بخش برق با تمهیدات دولت کاهش یافته و موضوع مسکن به عنوان یکی از مسائل بسیار مهم کشور که در سال‌های گذشته مورد کم‌توجهی قرار گرفته بود، در دستور کار دولت قرار دارد.
  • سیاست خارجی متوازن، چند جانبه‌گرایی، ارتباط با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای اسلامی و رشد چشمگیر تجارت خارجی از دستاوردهای حائز اهمیت دولت است.
  • به‌رغم تلاش‌های دشمنان و توطئه‌های مکرر آنها برای توقف تولید و حرکت رو به رشد کشور، دولت با همه توان و با کمک همه نهادهای کشور برای رفع مشکلات و برخی تنگناهای تحمیل شده در حال تلاش است و به‌حمدالله امروز جمهوری اسلامی از همه زمان‌ها قوی‌تر و دشمنان از همیشه ضعیف‌تر هستند.

دیدار رئیس جمهور با آیت الله سبحانی

سید‌ابراهیم رئیسی در ادامه دیدارهایش با مراجع تقلید در قم، ‌با آیت‌الله سبحانی از مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو کرد.

آیت‌الله سبحانی از مراجع عظام تقلید قم ‌در این دیدار ‌ضمن تقدیر از خدمات و زحمات دولت و تشکر از اهتمام ویژه رئیس جمهور نسبت به مسائل فرهنگی و مقوله عفاف و حجاب، بر ضرورت صیانت از ارزش‌های دینی در بخش‌های مختلف جامعه به‌ویژه ادارات و مراکز و موسسات دولتی تاکید کرد.

کنترل تورم و ثبات بازار و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی به‌ویژه بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی از دیگر توصیه‌های حضرت آیت‌الله سبحانی به رئیس جمهور بود.

رئیسی: تلاش دولت همواره اهتمام داشتن به دغدغه‌های علما و مراجع گرانقدر تقلید بوده

رئیسی در این دیدار دلسوزی برای مردم، دغدغه‌مندی نسبت به ارزش‌های دینی و انذار دادن مسئولان نسبت به مسائل اعتقادی و معیشت مردم را از جمله ویژگی‌های برجسته این مرجع عالیقدر برشمرد.

بخش‌هایی از صحبت‌های رئیس جمهور در دیدار با آیت‌الله سبحانی به شرح زیر است:

  •  تلاش دولت در دو سال گذشته همواره اهتمام داشتن به دغدغه‌های علما و مراجع گرانقدر تقلید بوده است.
  • تلاش‌های دشمنان برای توقف روند رو به رشد کشور با طراحی جنگ ترکیبی شامل شبیخون فرهنگی، مانع تراشی در مسیر تولید کشور، جلوگیری از صادرات کالا و ورود منابع ارزی به کشور.
  • بنای دولت حل مسائل کشور و مشکلات مردم به‌رغم همه این دشمنی‌هاست.
  • دولت هرگز معیشت مردم را به اخم و لبخند دیگران گره نزده و نخواهد زد.
  • رشد اقتصادی 4 درصدی، رشد 6 درصدی تولید و رکوردشکنی تجارت خارجی 53 میلیارد دلاری با توسعه روابط با کشورهای منطقه از جمله اقدامات دولت در مسیر پیشرفت کشور بوده است.
  • پوشش بیمه‌ای رایگان دهک‌های پایین جامعه، رایگان شدن هزینه آب و برق مصرفی اقشار ضعیف و همچنین طرح دولت برای تثبیت قدرت خرید یارانه دریافتی دهک‌های پایین جامعه را از جمله اقدامات دولت برای حمایت از اقشار ضعیف است.
  • تحقق رشد چشمگیر تولید و صادرات کشور در آینده نزدیک وضعیت را بهتر خواهد کرد.
  • شاخص‌های اقتصادی مثبت و روند کاهشی تورم موید تحقق این اهداف است.
  • مشکلات اجرای خصوصی‌سازی در دوره گذشته باعث تعطیل شدن بسیاری از واحد‌های تولیدی شده بود.
  • در این دوره علاوه بر اصلاح روند واگذاری‌ها، احیای کارخانجات تعطیل شده در دستور کار دولت است و مصمم هستیم به‌جای تصدی همه امور کشور نقش هدایت، حمایت و نظارت را به بهترین وجه ممکن ایفا کنیم.

دولت باید به وعده‌ای که در زمینۀ ساخت مسکن داده، عمل کند

همچنین حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رئیس جمهور، ایجاد امید در جامعه را سبب پیشرفت دانسته و خطاب به رئیس‌جمهور گفتند: اینکه شما در تمام مسائل، با امید و اتکال به خداوند صحبت می کنید، نکتۀ ارزنده ای است.

این مرجع تقلید تورم و معیشت را از دغدغه های اصلی مردم بیان کردند و افزودند: مردم می خواهند آثار فعالیت های دولت را در سفره شان ببینند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی قیمت های ناپایدار کالاها، وابستگی به دلار و بی انصافی برخی از کسبه را از جمله عوامل گرانی برشمردند و تأکید کردند: باید وابستگی قیمت ها به دلار را از بین برد و هر چه اتکاء به دلار کمتر شود، آثار آن بر سفره مردم نمایان و سبب رضایت می شود.

معظم له به مشکل مسکن اشاره کردند و افزودند: مسألۀ قیمت مسکن و اجاره بهای آن به مشکل بغرنجی تبدیل شده و افزایش چند برابری پیدا کرده است که دولت باید برای آن تدبیری بیندیشد. دولت باید به وعده ای که در زمینۀ ساخت مسکن داده، عمل کند که اگر این وعده ها به سرانجام برسد، بسیاری از مشکلات حوزه مسکن حل خواهد شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به مسأله حجاب پرداختند و تأکید کردند: باید آنچه مربوط به فرهنگ اسلام است، در کشور رعایت شود.

ایشان گفتند: با وجود تمام مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور، مردم پایبند به دین، اصل نظام و کشور هستند، لذا باید در جهت حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی آنان تلاش و کوشش کرد.

 

در حال تکمیل ....

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها