کد خبر: 627638
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۴ ۱۵:۴۰:۰۰
| |

فاطمه راکعی مطرح کرد:

دردسرهایی که نظارت استصوابی، گشت‌ارشاد و فیلترینگ برای مردم ایجاد کرده

فاطمه راکعی نوشت: هر اندازه که نظارت استصوابی باعث مشکل‌سازی در حوزه سیاسی و مدیریتی شده است، گشت‌های ارشاد و فیلترینگ هم حوزه‌های اجتماعی، ارتباطی و کسب و کار مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است. بنابراین مردم خواستار اصلاح این روند معیوب در کشور هستند.

دردسرهایی که نظارت استصوابی، گشت‌ارشاد و فیلترینگ برای مردم ایجاد کرده
کد خبر: 627638
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۴ ۱۵:۴۰:۰۰

فاطمه راکعی در یادداشتی با عنوان «بازگشت به اصل تسامح و تساهل» در روزنامه اعتماد نوشت: راه‌های افزایش مشارکت در انتخابات 1402 چیست و چطور می‌توان زمینه مشارکت افراد و جریانات را در این آوردگاه فراهم کرد؟ این پرسشی است که این روزها در فضای سیاسی کشور بسیار مطرح می‌شود و افراد و جریانات مختلف، پاسخ‌های متفاوتی به آن می‌دهند. معتقدم مادام که حاکمیت به مطالبات مردم، نخبگان و جریانات سیاسی توجه نکند، نمی‌تواند مشارکت مورد نظر خود را از مردم، جریانات و گروه‌های سیاسی توقع داشته باشد.

این مطالبات تنها مختص اصلاح‌طلبان نیست، بلکه  بسیاری از اصولگرایان و گروه‌های مستقل و میانه‌رو هم نسبت به وضعیت موجود در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی انتقاد دارند. واقع آن است میثاقی که در سال 57 میان ملت و امام (ره) ایجادشده بود، در بسیاری از بخش‌ها دچار تغییر شده است. امام (ره) جمهوری اسلامی را نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد می‌دانستند و همواره بر تحقق آن پافشاری می‌کردند. اما با گذشت زمان نه تنها مدل حکمرانی مردم و انقلاب بهبود پیدا نکرده است، بلکه در بسیاری از موارد با عقبگرد هم مواجه شده است.

تندروی‌ها باعث شده تا ارتباط میان نظام حکمرانی و مردم دچار خدشه شود. نظارت استصوابی یکی از خسارت‌بار‌ترین روش‌های نظارتی است که باعث دوری بسیاری از افراد نخبه و متخصص از عرصه‌های تصمیم‌سازی و سیاستگذاری شد. امروز مردم خواستار حذف نظارت استصوابی، بازگشت به گزاره‌های اصلی جمهوریت و پایان دادن به محدودیت‌های فراقانونی هستند. هر اندازه که نظارت استصوابی باعث مشکل‌سازی در حوزه سیاسی و مدیریتی شده است، گشت‌های ارشاد و فیلترینگ هم حوزه‌های اجتماعی، ارتباطی و کسب و کار مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است. بنابراین مردم خواستار اصلاح این روند معیوب در کشور هستند.

سیستم باید زمینه اصلاحات لازم را فراهم سازد تا بدون تندروی و افراط و از طریق تساهل و تسامح، زمینه مشارکت‌های مردم افزایش یابد. باید توجه داشت، افزایش مشارکت تنها در بخش سیاسی و انتخابات نمود پیدا نمی‌کند، بلکه کشور به مشارکت در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و...هم نیازمند است.باید توجه داشت ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های مختلف حضور دارند که به دلیل محدودیت‌ها امکان مشارکت پیدا نمی‌کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها