کد خبر: 622076
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۰ ۰۸:۴۵:۵۳
| |

گزارش یک نهاد اطلاعاتی آمریکا:

ایران روند تولید بمب اتمی را کنار گذاشته؛ اما همچنان مفاد برجام درباره غنی‌سازی را نقض می‌کند

یک نهاد اطلاعاتی آمریکا دریافته است که ایران در حال حاضر به دنبال سلاح هسته ای نیست.

ایران روند تولید بمب اتمی را کنار گذاشته؛ اما همچنان مفاد برجام درباره غنی‌سازی را نقض می‌کند
کد خبر: 622076
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۰ ۰۸:۴۵:۵۳

ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده می گوید: «ایران در حال حاضر به دنبال تسلیحات هسته ای نیست، اما فعالیت هایی را افزایش داده است که می تواند به توسعه آنها کمک کند».

به گزارش شفقنا به نقل از فرانس24، ارزیابی دفتر مدیر اطلاعات ملی می گوید: ایران از سال 2020 به سمت افزایش ظرفیت خود برای تولید بمب اتمی حرکت کرده است، اما اکنون این روند را کنار گذاشته است. این یافته‌ها با ارزیابی‌های قبلی ایالات متحده درباره برنامه هسته‌ای ایران مطابقت دارد، اگرچه بسیاری در کنگره و جاهای دیگر نسبت به آن‌ها بدبین بوده‌اند.

طبق خلاصه دو صفحه‌ای گزارش طبقه‌بندی نشده، «ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی توسعه سلاح‌های هسته‌ای را که برای تولید یک دستگاه هسته‌ای قابل آزمایش لازم است، انجام نمی‌دهد؛ با این حال، ایران همچنان فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای را دنبال می‌کند که این کشور را به تولید مواد شکافت‌پذیر مورد نیاز برای تکمیل یک دستگاه هسته‌ای پس از تصمیم برای انجام این کار نزدیک‌تر می‌کند».

در این گزارش آمده است که ایران همچنان به نقض مفاد توافق هسته ای 2015 در مورد غنی سازی اورانیوم که با قدرت های جهانی بر سر آن توافق کرده بود، ادامه می دهد.

این گزارش می‌افزاید: «ایران به افزایش اندازه و سطح غنی‌سازی ذخایر اورانیوم خود فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد» و افزوده است که همچنان از محدودیت‌های برجام در تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته فراتر می‌رود.»

این یافته‌ها عموماً توسط بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای سازمان ملل، پشتیبانی شده‌اند.

علاوه بر یافته‌های هسته‌ای، گزارش اطلاعاتی آمریکا می‌گوید که برنامه‌های موشکی بالستیک ایران همچنان تهدیدی مهم برای کشورهای خاورمیانه است و ایران بر افزایش دقت، کشندگی و قابلیت اطمینان موشک‌های خود تأکید کرده است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲

    ایران باید در اسرع وقت ساخت وآزمایش سلاحهای هسته ای وبالاتر از آن را انجام دهد چون با توجه به سوابق هیچ کشوری در دوستی با ایران قدم بر نداشته اند ودشمنی وتحریم وفشار روز بروز بیشتر می شود آنها برای ما نقشه دارند به روسیه وچین هم اعتمادی نیست وممکن است حتی یکی از اهداف جنگ اوکراین دسیسه وتله ای برای ایران باشد ضمن آن ایران شاید بهتر باشد از تهدید اسراییل پرهیز کند چون عربها ساز خود را می زنند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها