کد خبر: 620375
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۰ ۲۰:۲۰:۰۱
| |

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین:

جبهه اصلاحات را نصیحت می‌کنم که به صندوق رای بازگردد/ شنیدم سران ناخلف اصلاح‌طلب به این نتیجه رسیده‌اند که آدم‌های مقبول نظام را برای انتخابات معرفی کنند

محمدرضا باهنر گفت: شنیدم سران ناخلف اصلاح‌طلب که امتحان‌های خوبی هم پس نداده‌اند، در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌اند که آدم‌هایی را معرفی کنند که مقبول نظام باشند، آدم‌هایی نباشند که شمشیر علیه نظام کشیده باشند، اگر بخواهند در انتخابات حاضر باشند باید این مسیر را بروند.

جبهه اصلاحات را نصیحت می‌کنم که به صندوق رای بازگردد/ شنیدم سران ناخلف اصلاح‌طلب به این نتیجه رسیده‌اند که آدم‌های مقبول نظام را برای انتخابات معرفی کنند
کد خبر: 620375
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۰ ۲۰:۲۰:۰۱

روزنامه جوان با محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره انتخابات اسفند ماه گفت‌وگو کرده است.

به گزارش جوان، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌‌خوانید:

 

  • بالا بردن مشارکت بخشی بر عهده حاکمیت است. ما دو نهاد سطح بالا و راهبردی در این زمینه داریم که نهاد اول ستاد مرکزی انتخابات است که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند. نهاد دوم هم شورای نگهبان است. من فکر می‌کنم که این دو نهاد می‌توانند نقش مهمی در بالا بردن سطح مشارکت در انتخابات ایفا کنند.
  •  من بار‌ها و بار‌ها گفته‌ام اصلاً قصد ندارم خدایی ناکرده مسئولان نظارتی کشور را زیر سؤال ببرم. بله، نباید آدم‌های فتنه‌گر، اغتشاشگر و ضد انقلاب تأیید صلاحیت شوند، قطعاً این افراد باید رد صلاحیت شوند و اجازه حضور در انتخابات ندارند. اما از طرف دیگر هم باید دقت کنیم که من به عنوان آدم اصولگرا همین الان یک تعداد زیادی آدم اصلاح‌طلب می‌شناسم که مسلمان هستند، انقلاب را قبول دارند، نظام را قبول دارند، به ایران یکپارچه معتقد هستند، پیرو خط امام هستند، حتی بعضاً مقلد رهبری هستند، ولی مثلاً باهنر را قبول ندارند. باید به این‌ها میدان دهیم و زمینه را فراهم کرد تا مردم پای صندوق سلایق مختلف را ببینند و حق انتخاب داشته باشد.
  •  شنیدم سران ناخلف اصلاح‌طلب که امتحان‌های خوبی هم پس نداده‌اند، در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌اند که آدم‌هایی را معرفی کنند که مقبول نظام باشند، آدم‌هایی نباشند که شمشیر علیه نظام کشیده باشند، اگر بخواهند در انتخابات حاضر باشند باید این مسیر را بروند.
  •  من در دوره گذشته حوزه انتخابیه‌ای سراغ دارم که ۱۸ نفر نام‌نویسی کردند؛ ۱۶ نفر را رد کردند. این‌ها باید اصلاح شود. این رویه افکار مردم را مغشوش می‌کند. همچنین باید مراقبت شود اختلافات برخی افراد با مسئولان استانی در بررسی صلاحیت‌ها مؤثر واقع نشود.
  • فروش رأی مشکلی است که ما داریم. فرد چند ماه مانده به انتحابات، شروع به پول پخش کردن می‌کند. نهاد‌های نظارتی نباید در این زمینه تسامح کنند. یعنی یک نظارت مستمر بر عملکرد کاندیدا‌ها اعمال شود.
  • انتخابات تناسبی از نظر من کار بسیار خوبی است، ولی مشکل این است که بعضی از زمینه‌های آن در کشور ما در حال حاضر آماده نیست.
  • من جبهه اصلاحات را نصیحت می‌کنم که به صندوق رأی بازگردند. حتی برخی از سران این جبهه به این جمع‌بندی هم رسیدند که تنها راه حیات در عرصه سیاسی صندوق رأی است. با لشکر کشی در خیابان و اغتشاش راه به جایی نمی‌برند. خارجی‌های گردن کلفت به جایی نرسیدند و این‌ها هم در این صورت رقیب خود را نظام تعریف کرده و خارج از نظام خواهند بود. در این صورت دیگر باید جوابگوی هسته سخت نظام باشند. اما اینکه فلان شخص را قبول نداشته باشند اشکال ندارد. داخل نظام به رقابت و ارائه برنامه بپردازند، اما اینکه دنبال تحریم باشند خروج از نظام است.
  •  هیچ حکومتی با دشمنان خود رودربایستی ندارد. اصلاح طلبان اگر می‌خواهند داخل نظام باشند باید در انتخابات شرکت کنند.
  • در هر انتخاباتی ما دنبال وحدت حداکثری هستیم. اما به وحدت کامل نمی‌رسیم. این دوره هم مثل دوره‌های قبل است. وحدت برای ما اصل است، اما قطعاً به وحدت صددرصد نمی‌رسیم. بالاخره یک عده عدالت‌خواه هستند، یک عده شفافیت‌خواه و زیر بار نمی‌روند. بعضی‌ها هم گفتند ما لیست جدا می‌دهیم. این‌ها دنبال سهم‌خواهی هستند. ما دنبال رسیدن به وحدت هستیم، اما اینکه برسیم یا نه مشخص نیست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها