کد خبر: 618576
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ ۱۱:۳۱:۳۵
| |

مخالفان و موافقان محمدعلی نیکبخت در مجلس چه گفتند؟

رئیس جمهور هفته گذشته در نامه‌ای به رئیس مجلس، محمد علی نیکبخت را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی معرفی کرد.

مخالفان و موافقان محمدعلی نیکبخت در مجلس چه گفتند؟
کد خبر: 618576
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ ۱۱:۳۱:۳۵

حدیث روشنی- رئیس جمهور هفته گذشته در نامه‌ای به رئیس مجلس، محمد علی نیکبخت را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی  معرفی کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، بر اساس آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور یک ساعت فرصت دارد که با حضور در جلسه رای اعتماد از وزیر پیشنهادی خود دفاع کند، اما محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به همراه تعدادی از اعضای کابینه در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی کشاورزی حضور پیدا کردند.

پیش از این سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی بود که فروردین ۱۴۰۲ با توجه به ارزیابی‌های سال گذشته از سوی دولت برکنار شد.

در آغاز جلسه سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد که نظر جمعی این کمیسیون در حمایت کامل از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است و از نمایندگان خواست تا به وی رأی اعتماد دهند.

در ادامه جلسه تعدادی از موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی دولت به نطق پرداختند که در ادامه بخش هایی از این اظهارات می خوانید:

«نیکبخت» کارشناسی تمام عیار در حوزه کشاورزی است

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در موافقت گفت که نیکبخت یک کارشناس تمام عیار در حوزه کشاورزی است.

بخش هایی از اظهارات عسکری در موافقت با نیکبخت به شرح زیر است:

  • کشاورزی محور توسعه است و امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است و در کشور ما کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی کشور است که ۴.۵ میلیون بهره بردار دارد و ۲۵ درصد به اقتصاد ملی کشور کمک می کند.
  • نیکبخت یک کارشناس تمام عیار در حوزه کشاورزی است و از نگاه اقتصادی سلامت دارد که در راستای توسعه این بخش یکی از امتیازات مهم است. اشراف داشتن بر کار از مزایای ایشان است و هم در حوزه پایین دست و ستادی وزارتخانه کار کرده اند. همچنین طعم تلخ فقر و محرومیت را چشیده اند و کسی که این طعم را چشیده باشد حتما می تواند در کار خود موفق شود.

«نیکبخت» مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی است

علی اکبر بسطامی، نماینده  ایلام در مجلس شورای اسلامی در موافقت با نیکبخت گفت: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار بوده و به مسائل اجرایی کشور تسلط دارد.

بخش هایی از اظهارات بسطامی به شرح زیر است:

  • نیکبخت مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی ایران است، مردی است که در کنار همرزمان خود به دنبال ترویج گفتمان خدمت بی‌منت به مردم بوده است و دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار می‌باشد. از سوی دیگر نیکبخت تجربه کافی در سطوح مختلف را دارد و مانند سربازی است که به درجه سرداری می‌رسد. نیکبخت یار غار صاحبان اصلی انقلاب است.
  • مخالفان وی دغدغه‌مند بوده وگرنه مخالفتی با ایشان نداشتند. مقام معظم رهبری فرمودند مهم‌ترین وظیفه مجلس یازدهم توجه به اقشار آسیب پذیر و معیشت محرومان است. امروز مهم‌ترین مشکل مردم تامین کالاهای اساسی است که ان شاءالله با دست توانمند و جهادگر آقای نیکبخت این دغدغه‌ مردم مرتفع می‌شود.

«نیکبخت» مشکلات حوزه کشاورزی را به خوبی می‌داند

نماینده فارسان در مجلس شورای اسلامی ضمن موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نیکبخت روستازاده است و مشکلات حوزه جهاد کشاورزی را به خوبی درک می کند.

بخش هایی از اظهارات شلمزاری را در ادامه می خوانید:

  • از جمله ویژگی های ایشان این است که خودشان روستازاده هستند و از بدنه جهاد کشاورزی می باشد و مشکلات جهاد کشاورزی را می داند و به خوبی درک می کند.
  • نیکبخت فردی متعهد و متخصص است؛ ایشان انصافا مسائل و مشکلات جهاد کشاورزی را به خوبی درک کرده اند و برنامه های خوبی هم برای حل مشکلات این حوزه دارد. همچنین تعامل خوبی نیز با نمایندگان مجلس دارد.

در ادامه مخالفین محمدعلی نیکبخت به ارائه توضیحاتی در راستای دلایل مخالفتشان پرداختند که در زیر می آید:

«نیکبخت» با علوم نوین کشاورزی آشنایی ندارد

مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با نیکبخت گفت: سمت وزارت با تحصیلات نیکبخت تناسب ندارد و عدم آشنایی با علوم نوین کشاورزی نوین بنده را نسبت به توانایی ایشان به عنوان وزیر خلاق و تحول آفرین دچار تردید می کند.

بخش هایی از اظهارات ویس کرمی را در ادامه می خوانید:

  • چرا دولت آقای رئیسی در یافتن افراد این همه کُند کار می کند و گویا گاهی از روی ناچاری، در آخرین روزها افراد را معرفی می کند. کسی مثل آقای نیکبخت حداقل به مدت یک سال است که معاون وزیر بوده و سال هاست که در وزارت جهاد کشاورزی مشغول خدمت هستند.
  • عدم آشنایی با علوم نوین کشاورزی و نداشتن ایده در حد کشاورزی نوین بنده را نسبت به توانایی ایشان به عنوان یک وزیر خلاق، نوآور و تحول آفرین دچار تردید می سازد. شاید معاونت اجرایی برای ایشان در وزارت تناسب بیشتری با تحصیلات و سوابق کاری ایشان باشد.

برنامه وزیر پیشنهادی کشاورزی برای حفظ جنگل‌ها چیست؟

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برای حفظ جنگل‌ها و تقویت تعاونی روستایی چیست؟

بخش هایی از اظهارات پاک فطرت را می خوانید:

  • موضوع امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی در دنیا موضوع مهمی است و باید امنیت غذایی به بهترین شکل تامین شود. سوال این است که وزیر جهاد کشاورزی چه طور می‌خواهد در این عرصه تحول ایجاد کند؟
  • آقای نیکبخت شما چه نقاط ضعفی را در وزارت جهاد کشاورزی می‌بینید و چه طور می‌خواهید آن را رفع کنید؟ قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از ۲۵ درصد اقتصاد از بخش تعاونی باشد که الان چهار درصد است. شما در تعاون روستایی وزارتخانه بودید اکنون چه برنامه‌ای برای تقویت تعاونی روستایی دارید؟ همچنین برنامه شما برای ایجاد رضایتمندی کشاورزان و دامداران چیست؟

چه برنامه ای برای موضوع آب کشاورزی دارید؟

مهدی عیسی زاده نماینده مردم میاندوآب در مجلس در سخنانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشاورزی اظهار داشت: ما امروز وزیر بزرگترین نهادی که با مردم روبروست و بر سفره مردم اثرگذار است را انتخاب می کنیم.

بخش هایی از اظهارات عیسی زاده به شرح زیر است:

  • آقای نیکبخت گفت که چه برنامه ای برای موضوع آب کشاورزی دارید. مصرف پروتئین در کشور به چهارکیلو کاهش یافته است،  برنامه شما برای ترمیم این آمار چه برنامه ای دارید.
  • قیمت خرید تضمینی گندم پایین است؛  برنامه راهبردی برای تشویق کشاورزان برای کاشت گندم را ارائه دهید.
  • در برنامه نیکبخت به تامین نهاده های کشاورزی از جمله کود شیمیایی اشاره نشده است،  اکنون سالانه هشت میلیون تن نهاده دامی به کشور وارد می کنیم؛ الان از ۲۳ کشور گوشت وارد می کنیم؛ برنامه وزیر پیشنهادی برای کاهش وابستگی به واردات چیست؟

برنامه کاربردی برای مقابله با خرد شدن و تغییر کاربری اراضی کشاورزی مغفول مانده است

سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه در مجلس نیز در مخالفت با نیکبخت، خرد شدن اراضی کشاورزی و تغییری کاربری آن را یکی از معضلات بخش کشاورزی برشمرد و اظهار داشت: این موضوع در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آمده است اما راهبرد اصلی برای برون رفت از این چالش چیست؟

بخش‌هایی از اظهارات این نماینده مخالف را می خوانید:

  • در برنامه ها دقیقا مشخص نیست که آیا می خواهید مقابل تقیسم اموال مردم مقاومت کنید یا تفکیک اراضی را تسریع کنید؟
  • شما باید به فکر بهبود درآمد و معیشت کشاورز باشید.  موضوع آبیاری تحت فشار که در برنامه پنجم و ششم توسعه مورد آمده در برنامه ارایه شده از سوی نیکبخت برای اجرایی شدن این موضوع اشاره ای نشده است.

در ادامه محمدعلی نیکبخت ضمن دفاع از برنامه های خود به اظهاراتی درباره اجرایی شدن این برنامه و اولویت های خود در صورت کسب آرای نمایندگان برای وزارت پرداخت.

مجلس به محمدعلی نیکبخت رای اعتماد داد

و در نهایت پس از انجام رای گیری، محمدعلی نیکبخت نمایندگان با ۱۹۸ رای موافق، ۴۰ رای مخالف، ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در مجلس با تصدی «نیکبخت» در وزارت جهاد کشاورزی موافقت کردند.

گفتنی است معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سوابق محمدعلی نیکبخت است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها