کد خبر: 617276
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۲ ۱۳:۰۲:۴۱
| |

سخنگوی وزارت خارجه:

در رابطه با آذربایجان درحال عبور از مرحله تنش به مرحله جدید هستیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط با آذربایجان گفت: در مرحله گفتگوها برای حرکت از وضعیت تنش به وضعیت جدید و از سرگیری فعالیت رسمی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هستیم.

در رابطه با آذربایجان درحال عبور از مرحله تنش به مرحله جدید هستیم
کد خبر: 617276
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۲ ۱۳:۰۲:۴۱

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگار اعتماد دراین خصوص که در چندهفته اخیر شاهد تماس‌های تلفنی وزرای خارجه ایران و  جمهوری آذربایجان بودیم. همزمان اخباری مبنی بر تعطیلی رایزنی فرهنگی ایران در باکو  شنیده می‌شود. نتیجه این رایزنی‌های تلفنی چه بوده و با توجه به اینکه به نظر می‌رسد سیاست باکو تداوم تنش است آیا این رویه، تغییری در رویکرد ایران ایجاد می‌کند؟ گفت: چهار دور گفتگو در فواصل مختلف میان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان انجام شد؛ نفس این گفتگوها نشان‌دهنده وجود اراده برای مدیریت روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان است.

به گزارش اعتماد، وی در ادامه افزود: در آخرین دور گفتگوهایی که میان وزیر امورخارجه انجام شده‌بود، برخی گام‌های اجرایی توافق شده‌بود، از جمله تبادل برخی هیات‌های فنی و تخصصی میان دو کشور که بتوانند تنش پیش آمده را مدیریت کنند و در ارتباط زمینه‌های این تنش گفتگوهای تخصصی انجام دهند تا سو تفاهم‌ها رفع شود و روابط دو کشور به مسیر و ریل طبیعی خودش برگردد.

کنعانی گفت: در چارچوب همان توافق هیات‌هایی بین دو کشور تبادل شد، گفتگوهایی انجام شد، برای جمع‌بندی آن گفتگوها، ایجاد فضای جدید و تکمیل گام‌های برداشته‌شده، دور چهارم گفتگوهای وزرای امور خارجه دو کشور  انجام شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: به شکل عام توافق و تفاهم بین طرفین وجود داشت که گام‌های تعریف‌شده تکمیل شود. در همان راستا هیات و هیات‌های دیگری هم بین طرفین تبادل خواهد شد. ما گمان می‌کنیم که در ارتباط با کنترل تنش در نتیجه اقدام‌های دیپلماتیکی که انجام داده‌ایم، به نتیجه مثبتی رسیده‌ایم و اکنون در مرحله گفتگوها برای حرکت از وضعیت تنش به وضعیت جدید و از سرگیری فعالیت رسمی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هستیم.  برای این منظور نیازمند گفتگو، تبادل نظر و برداشتن گام‌های اجرایی جدید هستیم.

کنعانی یادآور شد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کشورهای مختلف دنیا که مایل به برقراری ارتباط دوستانه و احترام متقابل هستند، کاملا روشن است.  این موضوع در ارتباط با همسایگان حتما از اولویت و اهمیت بیشتری برخوردار است.  در رابطه با جمهوری آذربایجان هم ما به همین میزان تاکید داریم.

وی خاطرنشان کرد: همه تلاش‌مان را خواهیم کرد که روابط دو کشور مبتنی بر مصالح و منافع مشترکی که دو ملت دارند، حفظ شود، از مرحله جاری عبور کنیم و به مرحله جدیدی وارد شویم و سو تفاهم‌ها برطرف شود.

گمان می‌کنم که تاکنون گام‌های خوبی برداشته‌ایم و امیدواریم که با گام‌های متقابل و متبادل جمهوری آذربایجان بتوانیم از تلاش‌هایی که تا این مرحله انجام داده‌ایم، نتایج مثبت و ایجابی بگیریم. سیاست ما در ارتباط با آذربایجان نه ایجاد تنش، بلکه تنش‌زدایی و حفظ چارچوب‌های مناسبات دوستانه دو کشور و بازگرداندن روند روابط به مسیر طبیعی، سازنده و دوستانه خود بر اساس همکاری مشترک هستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها