کد خبر: 617066
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۱ ۱۰:۱۴:۵۱
| |

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی:

دوربین‌های آژانس به صورت آفلاین به ضبط برنامه‌ها می‌پردازند؛ برجام حاصل شود محتوا در اختیارشان می‌گذاریم

یک نماینده مجلس با اشاره به نصب مجدد تعدادی از دوربین‌های آژانس گفت: دوربین‌ها قرار است به صورت آفلاین به ضبط برنامه‌ها بپردازند، در صورتی که توافق برجام حاصل شود، قطع به یقین جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که محتوای این دوربین‌ها را در اختیار آژانس قرار دهد.

دوربین‌های آژانس به صورت آفلاین به ضبط برنامه‌ها می‌پردازند؛ برجام حاصل شود محتوا در اختیارشان می‌گذاریم
کد خبر: 617066
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۱ ۱۰:۱۴:۵۱

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی درخصوص پیشرفت در روابط ایران و آژانس بین‌المللی و اینکه مطرح می‌شود این اقدامات به نوعی می‌تواند در مذاکرات احیای برجام موثر باشد، گفت: با توجه به موافقت اخیر آژانس و سازمان انرژی اتمی و همکاری‌هایی که داشتند، آژانس از ایران تشکر و اعلام کرده است ایران با این نهاد تعامل دارد.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی حیدری را در ادامه می خوانید:

  • دوربین‌ها قرار است به صورت آفلاین به ضبط برنامه‌ها بپردازند، در صورتی که توافق برجام حاصل شود، قطع به یقین جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که محتوای این دوربین‌ها را در اختیار آژانس قرار دهد.
  • همکاری‌های دو طرف حکایت از شفاف‌سازی جمهوری اسلامی ایران دارد،  آنچه که برای برجام اهمیت داشته موضوع برنامه هسته‌ای ایران بوده است؛ در حال‌حاضر ایران کاملاً در این موضوعات شفاف عمل می‌کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری لازم را دارد که دیگر بهانه‌ای برای طرف‌های برجامی نمی‌ماند که بخواهند روند کار را طولانی کنند.
  • ما قبلاً در مقطعی دوربین داشتیم اما بر اساس «قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی» و به عنوان اقدام متقابل این دوربین‌ها برچیده شد. البته باید یادآور شد «طرح اقدام راهبردی» برای ترغیب و تشویق طرف‌های برجامی  برای به نتیجه رسیدن بود. ضمن این‌که سازمان انرژی اتمی را ملزم به یک سری مقررات می‌کرد.
  • قانون اقدام راهبردی مشخص می‌کرد مثلاً در طول  یکی، ۲سال آینده سازمان به چه شکلی عمل کند و برنامه‌اش به چه صورت باشد. سازمان انرژی اتمی در اجرای این قانون اقدامات بسیار خوبی انجام داد و کاملاً در چارچوب عمل اقدام کرد.
  • آژانس بین‌المللی و همچنین طرف‌های برجامی موافق همکاری بین ایران و آژانس هستند و می‌توانند آمادگی لازم برای توافق را داشته باشند و طبیعتا این همکاری باید دو طرفه باشد. 
  • از سوی سازمان انرژی اتمی آنچه که در حوزه شفاف‌سازی و اعلام برنامه‌ها و غنی‌سازی ضرورت داشته انجام شده است، بنابراین جمهوری اسلامی ایران کاملاً تاکید می‌کند برنامه‌هایش شفاف است و حاضر است همکاری‌های لازم را داشته باشد. اما حاضر نیست هرچه آن‌ها می‌خواهند انجام دهد.
  • نصب دوربین‌ها آفلاین است و آنلاین نیست. برنامه‌ها ضبط می‌شود و در صورتی که نیاز باشد آژانس بین‌المللی می‌تواند کارکردها و عمکلردها را در مانیتور ببیند اما به صورت آنلاین در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد طبیعتا امتیاز خاصی داده نشده بلکه شفاف‌سازی شده است. 
  • این یک همکاری است و در گذشته هم همکاری داشته‌ایم اما مشروط بر این است که آژانس هم برای به نتیجه رساندن مذاکرات احیای برجام تلاش کند، چراکه ایراد و بحث برجام به صورت مشخص بر موضوعات هسته‌ای ایران متمرکز بوده که امروز ایران کاملا شفاف است و برنامه‌هایش را اعلام می‌کند. یعنی ضمن آنکه نگرانی آژانس برطرف می‌شود، هیچ اطلاعاتی به صورت آنلاین در اختیار آنها نیست که نگران باشیم. ما منتظریم برجام شکل بگیرد.
  • قطع به یقین وظیفه وزارت امورخارجه است که تمام موافقت‌ها، برنامه‌های آژانس به اضافه تمام مذاکرات را به اطلاع کمیسیون امنیت برساند. 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها