رویترز و اسوشیتدپرس در گزارش‌هایی جداگانه تایید کردند

حل و فصل دو موضوع اختلافی میان ایران و آژانس و نصب مجدد دوربین‌های برجامی در گزارش فصلی گروسی

اسوشیتدپرس نوشته‌است در گزارش محرمانه فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده‌است که بازرسان آژانس دیگر هیچ سوالی در مورد ذرات اورانیوم غنی‌شده در سطح ۸۳.۷ درصد که در تاسیسات غنی‌سازی فردو کشف شده‌بود، ندارند.

حل و فصل دو موضوع اختلافی میان ایران و آژانس و نصب مجدد دوربین‌های برجامی در گزارش فصلی گروسی
کد خبر: 615704
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ۱۹:۲۵:۵۶

خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس و رویترز در گزارش‌های جداگانه با اشاره به مشاهده گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام، مدعی شده‌اند که در این گزارش به حل و فصل کامل دو موضوع اختلافی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره شده‌است.

به گزارش روزنامه اعتماد، اسوشیتدپرس نوشته‌است در گزارش محرمانه فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده‌است که بازرسان آژانس دیگر هیچ سوالی در مورد ذرات اورانیوم غنی‌شده در سطح ۸۳.۷ درصد که در تاسیسات غنی‌سازی فردو کشف شده‌بود، ندارند.

 این گزارش همچنین تایید کرده‌است که بازرسان پرونده مرتبط با ادعای کشف ذرات غنی‌شده اورانیوم دست‌ساز در محل موسوم به مریوان در نزدیکی شهر آباده را بسته‌اند.

 پیش از این ادعا می‌شد که محل موسوم به مریوان مرتبط با برنامه ساخت سلاح هسته‌ای در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۸۰ در ایران است.  تهران همواره ادعاها در مورد تلاش برای تولید سلاح‌های هسته‌ای را رد کرده‌است.

 با حل این دو موضوع اختلافی میان ایران و آژانس، اختلاف‌های پادمانی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دو پرونده کاهش پیدا می‌کند که مرتبط با کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده ادعایی در دو تاسیسات اعلام نشده در توغوزآباد و ورامین است.

 مذاکرات میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل دو موضوع باقی مانده همچنان ادامه دارد.

رویترز گزارش داده‌است که در این گزارش به نصب مجدد برخی ابزارها نظارتی که ایران در قالب برجام اجازه نصب آنها را داده‌بود، اشاره شده‌است.

به نوشته رویترز در این گزارش آمده‌است که دوربین‌های برجامی در یک تاسیسات تولید قطعات سانتریفیوژ در اصفهان و همچنین ابزارهای نظارتی در دو سایت اعلام شده غنی‌سازی ایران مجددا نصب شده‌اند.

رویترز به نقل از این گزارش مدعی شده‌است که مدیرکل آژانس «همچنان در انتظار تعامل ایران برای حل و فصل اختلافات باقیمانده» از جمله نصب کامل دوربین‌های نظارتی بر اساس توافق اسفند سال گذشته است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها