کد خبر: 615596
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ۲۲:۲۰:۵۲
| |

روایت وزیر پیشین آموزش‌وپرورش از باور وزرای نظام درباره حرام شدن پول کشور در مدارس

سیدمحمد بطحایی گفت: یکی از یافته‌های زیرپوستی را می‌گویم. شما پیش فلان وزیر می‌روید می‌گویید آقای وزیر مگر شما نمی‌گویید آموزش‌و پرورش مهم است. یواشکی دم گوش‌تان می‌گوید من گفتم می‌تواند آینده را بسازد، اما این آموزش‌و پرورش نه‌تنها آینده را نمی‌سازد بلکه پول حرام می‌کند.

روایت وزیر پیشین آموزش‌وپرورش از باور وزرای نظام درباره حرام شدن پول کشور در مدارس
کد خبر: 615596
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ۲۲:۲۰:۵۲

روزنامه جوان با سیدمحمد بطحایی، وزیر اسبق آموزش‌و پرورش گفت‌وگو داشته است. 

به گزارش جوان، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

 

  • در تحلیل‌های اجتماعی علت بسیاری از اعتراضات و آشفتگی‌های اجتماعی وجود بی‌عدالتی است. آدم‌ها تا حدی بردباری به خرج می‌دهند، از جایی به بعد دیگر صبرشان لبریز می‌شود و آن اغتشاش‌ها و اعتراضات هزینه‌هایی است که جامعه بابت کم‌توجهی به مقوله عدالت آموزشی خواهد پرداخت. 
  •  قابل انکار نیست که از عدالت کیفی فاصله گرفته‌ایم، یعنی کیفیت آموزش ما در مدارس- حتی مدارس غیردولتی- باهم برابر نیست. در یکسری از مناطق کشور دسترسی دانش‌آموزان به معلمان باتجربه، باکیفیت و امکانات آموزشی به مراتب بیش از سایر مناطق است.
  • شما سال گذشته در آمار‌ها دیدید پذیرفته‌شدگان کنکور فقط از بخش خاصی از مدارس بودند. در مدارسی که قدری از این امکانات فاصله داشتند، هیچ کدام از این دانش‌آموزان نتوانستند وارد دانشگاه شوند. این به آن معناست که این دانش‌آموزان فرصت‌های شغلی و اجتماعی برتر را در آینده از دست داده‌اند.
  • ما در حوزه عدالت کیفی به شدت با مشکل مواجهیم و متأسفانه نوع سیاستگذاری‌ها به گونه‌ای است که الان فرصت‌های شغلی و رشد آموزشی به صورت برابر توزیع نشده و کسانی می‌توانند صندلی‌های دانشگاه و رشته‌های خوب را به خود اختصاص دهند که در مدارس خوب درس خوانده باشند. فرصت‌های بهتری در اطراف‌شان بوده و به معلم‌های خوبی دسترسی داشته‌اند و این‌ها توانسته‌اند رشته‌های دانشگاهی را به دست بیاورند و نقطه ضعف جدی ما اینجاست.
  • من به شما یکی از یافته‌های زیرپوستی را می‌گویم. شما مثلاً پیش فلان وزیر می‌روید می‌گویید آقای وزیر نفت! آقای وزیر اقتصاد! مگر شما در سخنرانی‌های‌تان نمی‌گویید آموزش‌و پرورش مهم است و آینده کشور است. یواشکی دم گوش‌تان می‌گوید درست است که من گفتم آموزش‌و پرورش می‌تواند آینده را بسازد، اما این آموزش‌و پرورش که الان شما وزیرش هستید نه تنها آینده را نمی‌سازد بلکه برای ما گرفتاری درست می‌کند.
  • استدلالشان هم این است که این معلم، شایستگی لازم را ندارد. این کتاب‌های درسی مناسب نیست. صراحتاً می‌گویند شما دارید پول را حرام می‌کنید. این واژه و این پاسخ را من در طول زمان مدیریت خود چه زمانی که وزیر بودم، چه زمانی که معاون وزیر بودم و چه وقتی در سطوح مختلف ارشد کار می‌کردم، در جلسات زیادی شنیدم که شما پول را در آموزش‌و پرورش حرام می‌کنید.
  • می‌گویند آدم‌هایی که شما در آموزش‌و پرورش به کار گرفته‌اید، آدم‌هایی کارنابلدند، این‌ها پول را حرام می‌کنند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها