یک نماینده سابق مجلس:

چند شاخه شدن اصلاح‌طلبان لطمه بزرگی به پایگاه اجتماعی‌شان وارد کرد

به اعتقاد یکی نماینده سابق مجلس، اقبال مردم به آمدن پای صندوق‌های رای مثل انتخابات‌های گذشته مجلس نخواهد بود.

چند شاخه شدن اصلاح‌طلبان لطمه بزرگی به پایگاه اجتماعی‌شان وارد کرد
کد خبر: 615502
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۹ ۲۱:۰۰:۲۵

به عقیده علی ابراهیمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلبان پایگاه اجتماعی خودشان را از دست داده‌اند.

به گزارش منبیان، مهم‌ترین بخش‌های گفتگوی ابراهیمی را در ادامه می‌خوانید:

  • به نظر من، جریان اصلاحات در دوره‌های گذشته از فرصت‌هایی که برایش ایجاد شد یا نگذاشتند و یا نتوانست به خوبی بهره ببرد.
  • حال با علم به این موضوع اگر فضا برای اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو باز شود و نگاه شورای نگهبان به برخی افراد این جبهه سیاسی، مهربانانه‌تر شود شاید بتوانند مشارکت مردم در انتخابات را کمی افزایش دهند اما اقبال مردم به آمدن پای صندوق‌های رای مثل انتخابات‌های گذشته مجلس نخواهد بود.
  • بسیاری از مردم در شرایط فعلی کشور، یک روزنه امید و چشم‌انداز روشنی در حوزه اقتصادی و معیشتی ندارند و همین باعث شده تا حد زیادی نسبت به انتخابات بی‌تفاوت شوند. هرچند ایجاد فضای باز سیاسی و بعضی آزادی‌های اجتماعی هم می‌تواند تاثیری در نگاه مردم به انتخابات داشته باشد ولی در این سال‌ها نقش مسائل اقتصادی بسیار پررنگ‌تر بوده است.
  •  از یک موضوع مهم هم نمی‌توان غافل شد اینکه پس از انتخابات سال 1388 و نتایجی که اعلام شد خیلی از مردم نسبت به فضای سیاسی و مشارکت در انتخابات ناامید شدند اما در حالی که برخی فکر می‌کردند این فضای سرد شکسته نشود چهار سال بعد در انتخابات سال 1392 با مشارکت به نسبت بالا فضا به طور جدی تغییر پیدا کرد پس نمی‌توان به طور مطلق گفت که فضای انتخابات‌های آتی قطعاً با عدم‌اقبال مردم روبرو خواهد شد.
  • اینکه مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم پایین بود و الان هم فضای سرد سیاسی بر کشور حاکم است به خاطر واقعیت‌هایی است که مخصوصاً در حوزه اقتصادی گریبان مردم را گرفته است. 
  • شک ندارم وضع اقتصادی مردم کمی بهتر شود و از طرفی احساس کنند که بیش از پیش به حقوق شهروندی آن‌ها احترام گذاشته می‌شود، برای تعیین سرنوشت خود رغبت بیشتری به صندوق رای نشان خواهند داد که البته و متاسفانه این چشم‌انداز به وجود نیامده است.
  • متاسفانه خیلی از افراد جبهه اصلاحات در سال 1398 دست روی دست گذاشتند و مردم را نسبت به انتخابات بی‌تفاوت کردند که حالا خروجی کار برای همه نمایان شده است، یعنی یکدست شدن نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر که عملکردشان با انتقاد جدی مردم روبروست.
  • چند شاخه شدن اصلاح‌طلبان و عدم‌برنامه آن‌ها در جریان انتخابات مجلس یازدهم، لطمه بزرگی به پایگاه اجتماعی‌شان وارد کرد که بازسازی آن کاری سخت است ولی اصرار دارم که بگویم درصد کمی از افزایش مشارکت در انتخابات پیش‌رو در گرو تایید اصلاح‌طلبان است و موضوع اصلی برای تحقق این خواسته، منوط به بهبود قابل ملاحظه شرایط اقتصادی و احترام به حقوق اجتماعی مردم است

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها