کد خبر: 609962
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۹ ۲۱:۲۰:۲۰
| |

محمدرضا جوان آراسته، پژوهشگر دینی:

آدم کارنابلد با فرمان «آتش به اختیار» آسیب به بار می‌آورد

یک پژوهشگر دینی تاکید کرد: «آتش به اختیار» یک فرصت است و در عین حال می‌تواند یک تهدید هم باشد. اگر یک آدم کارنابلد خود را مخاطب این فرمان بداند طبیعتاً آسیب به بار می‌آورد.

آدم کارنابلد با فرمان «آتش به اختیار» آسیب به بار می‌آورد
کد خبر: 609962
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۹ ۲۱:۲۰:۲۰

روزنامه ایران با محمدرضا جوان آراسته، پژوهشگر دینی درباره دستور آیت‌‌الله خامنه‌ای مبنی بر «آتش‌به‌اختیار» بودن گفت‌وگو کرده است. 

به گزارش ایران، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

  • فرمان رهبری جرأت و جسارت و فرصتی به کنشگران فرهنگی داد که وارد میدان شوند. یک راه باز شد و این اصلاً چیز کمی نیست. حتماً لازم بود و امیدوارم توانسته باشیم از آن فرصت استفاده کنیم. اما اشکال آنجا پیش می‌آید که از همه فرمایشات رهبری فقط همین یک قسمت را در نظر بگیریم. جاهایی که رهبری اولویت دغدغه‌ها را مشخص کرده‌اند یا الگو نشان داده‌اند یا درباره کیفیت بحث کرده‌اند و گاهی حتی روش کار را روشن کرده‌اند، مورد توجه قرار نگیرد.
  • «آتش به اختیار» یک فرصت است و در عین حال می‌تواند یک تهدید هم باشد. اگر یک آدم کارنابلد خود را مخاطب این فرمان بداند طبیعتاً آسیب به بار می‌آورد. اما اگر آدم کاربلد این را برای خودش یک مجوز تلقی کند فرصت بی‌نظیری برای کشور ایجاد می‌شود. چون آدم‌های بزرگ کارهای بزرگی برای کشور انجام خواهند داد. برآیند آثار این فرمان منفی نیست اما هنوز کار زیاد داریم.
  • اولویت در ایران امروز، رقم زدن همبستگی اجتماعی است. رقم زدن هویت جمعی است و این را فقط فرهنگ می‌تواند محقق کند. سراغ هیچ بازوی دیگری هم نمی‌شود رفت و این فقط مأموریت فرهنگ است.
  • در اتفاقاتی که در این ایام خدشه‌دار شد و آسیب دید، مدل رفتار رهبری نگه داشتن دانه‌های تسبیح در کنار هم بود تا پراکنده نشوند. آن چیزی که به ما آسیب می‌زند اختلاف سلایق‌مان نیست. آن چیزی که آسیب می‌زند از دست دادن هویت جمعی و معنای عمومی «منِ ایرانی» است. من باید خودم را خواهر و برادر دیگری بدانم حالا آن دیگری می‌تواند با من اختلافاتی داشته باشد یا با من همسو باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها