حسین نورانی نژاد، سخنگوی حزب اتحاد ملت:

کمیسیون ماده 10 احزاب شعبه دوم شورای نگهبان شده است

سخنگوی حزب اتحاد ملت می‌گوید: جریان اصول‌گرا جریانی نیست که نسبتی با توسعه سیاسی داشته باشد.

کمیسیون ماده 10 احزاب شعبه دوم شورای نگهبان شده است
کد خبر: 604515
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۰ ۱۵:۲۰:۰۵

حسین نورانی نژاد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، ضمن ارزیابی تعامل دولت سیزدهم با گروه‌ها و جناح‌های رقیب گفت: واقعیت این است از دولتی که با این همه مشکل دست به گریبان است و مسائل چندانی را هم تاکنون حل نکرده است نمی‌توان خیلی انتظار داشت که در حوزه احزاب کار مثبتی انجام داده باشد و قاعدتا در اولویتش نبوده است. اما از آن طرف در این دولت رویه جدیدی را در اشکال‌ تراشی در زمینه فعالیت احزاب شاهد هستیم.

به گزارش منیبان، مهمترین بخش های این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

  • در حال حاضر در کشور نظام حزبی نداریم به این معنی که انتخابات ما حتی نیمه‌ حزبی هم نیست. در ساختارهای انتخاباتی حزبی و نیمه‌ حزبی وجود دارد اما کمتر پیش می‌آید که هیچ نسبتی بین انتخابات و احزاب وجود نداشته باشد. در کشور ما راه‌های ورود به قدرت نه‌ تنها از مسیر احزاب نمی‌گذرد بلکه حتی اگر فرد عضو احزاب نباشد و تنها به یک فرد و چهره سیاسی خاص نزدیک باشد شانس موفقیت بیشتری دارد. در این شرایط ابتدا باید سیاست‌هایمان نسبت به تحزب تغییر کند در ثانی این فضای تبلیغاتی ضد حزبی تغییر پیدا کند که ابتدا فضایی برای تحرک احزاب شکل بگیرد.
  • نکته بعدی اینکه هر دولتی که سر کار باشد در بخش وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰ نگاه‌شان نگاه گشایش گرانه و کمک به فعالیت احزاب باشد نه اینکه در راستای مانع‌تراشی برای احزاب فعالیت کنند. اگر بخواهم مثال بزنم باید به این ترتیب بگویم که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مانند شورای نگهبان عمل نکند. با توجه به اینکه در گذشته انتخابات خوبی نداشتیم و مداخله زیادی از سوی اصحاب قدرت و ثروت صورت می‌گرفت و انتخابات را از معنای خود انداخته بود، شورای نگهبان شکل گرفت که از حق انتخاب مردم دفاع کند و مانع از دخالت دولت‌ها و دیگر نهادهای قدرت در انتخاب مردم شود اما عملا مشاهده کردیم که این شورای نگهبان تبدیل به سخت‌ترین فیلتر برای انتخابات شد و به مرور انتخابات را در چند دوره اخیر از معنی انداخت.
  • بنابراین رویه دولت و به‌طور کل حکومت با احزاب مانند رویه شورای نگهبان با انتخابات نباشد. به این معنی که اگر نهادهایی هستند که قرار است به مسئله احزاب بپردازند نقش گشایش‌گر، نقشی که به توسعه فعالیت‌های حزبی و در واقع منجر به توسعه سیاسی شود ایفا کنند.
  • البته که جریان اصول‌گرا جریانی نیست که نسبتی با توسعه سیاسی داشته باشد و این توقع زیادی از جریان اصول‌گرا است اما با توجه به اینکه وارد فضایی شده‌ایم که پیامدهای عدم وجود نهادهای واسطه میان جامعه و حکومت را مشاهده می‌کنیم چنانچه در همین پنج، شش ماه گذشته دیدیم به دلیل نبود این قبیل نهادها چه تنش سختی بین جامعه و حاکمیت پیش آمد، اگر بخواهند روی تن حکومت پوستی بکشند که هر تنشی این قدر سوزان و دردناک نشود نقش نهادهای مدنی و احزاب را جدی در نظر بگیرند و کمک کنند که احزاب جایگاه خودشان را پیدا کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها