کد خبر: 604190
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۸ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی:

برخی بعد از انتخابات رنگ عوض می‌کنند، نمی‌توانیم پای شورای نگهبان گذاشت

به عقیده واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا حکومت امروز شایسته‌سالاری را زیرسوال برده‌است. این اتفاق از گذشته بوده و تا امروز هم است، افراد توانا را خانه‌نشین هستند و افراد ناتوان میدان دارند.

برخی بعد از انتخابات رنگ عوض می‌کنند، نمی‌توانیم پای شورای نگهبان گذاشت
کد خبر: 604190
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۸ ۰۹:۳۰:۰۰

به گفته امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، تجربه نشان داده اگر احیانا تعدادی از مردم در انتخابات شرکت نکنند، در حقیقت ضرر را ابتدا به خودشان زدند و دیگر بهانه‌ای نمی‌توانند داشته باشند که چرا برای مجلس فلان افراد انتخاب شدند و چرا برای ریاست جمهوری فلان فرد انتخاب شده است.

به گزارش ایلنا، مهم‌ترین نکات گفتگوی او را می‌خوانید:

  • ما برای اینکه یک انتخابات پرشور و همراه با پویایی داشته باشیم، حضور حداکثری مردم را لازم داریم. البته در کشورهای اروپایی ما گاها می‌بینیم زیر ۵۰ درصد مشارکت دارند. یعنی اینگونه نیست که در تمام دنیا ۱۰۰ درصد یا ۷۰ و ۸۰ درصد پای صندوق رأی بیایند. اصلا چنین اتفاقی پیش نمی‌آید. کشورهایی که دم از دموکراسی و آزادی و مسائل مختلف که صرفا یک شعار است می‌زنند، مشارکت‌هایشان تا ۳۸ و ۴۰درصد است.
  •  یعنی دنیا بالاخص اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در بخش رسانه سرمایه‌گذاری کردند تا مردم ما را تحت‌تاثیر قرار دهند. در این اغتشاشات اخیر هم شاهد این اتفاق بودیم که حتی دست سفرای کشورهای مختلف در این قضیه کاملا آشکار بود و آنها حتی در کف خیابان حضور پیدا کردند و لذا آنها با ما جنگ رسانه‌ای می‌کنند. مردم باید مسائل کشور را با مسائل حزبی، گروهی، تشکیلاتی یا اختلافات سلیقه‌ای که وجود دارد تفاوت قائل شوند. 
  • دولت هم به نوبه خود یکسری مشکلات دارد و در عین حال خدماتی هم داشته است. در همین حوزه دیپلماسی سیاسی هم که بخواهید نگاه کنید، اتفاقاتی که در منطقه رقم می‌خورد و رابطه‌های سیاسی که برقرار می‌شود، همه کمک می‌کند.
  • الان شما نگاه کنید آقای احمدی‌نژاد چرا صدایش گاهی درمی‌آید؟ به دلیل اینکه دولت آقای روحانی رویش را سفید کرد، یعنی عملکرد او به گونه‌ای بود که ایشان فکر کرد که دولت بسیار موفقی نسبت به ایشان بوده و امروز آقای رئیسی عملکردش از بعد اقتصادی کاری کرده که دولت آقای روحانی فکر می‌کند که خیلی در حوزه اقتصادی موفق بوده است.
  •  علت اینکه بخشی از مردم ناراحت هستند برمی‌گردد به نوع گفتمان و ادبیاتی که در حوزه سیاسی کشور اتفاق می‌افتد، گروه‌های سیاسی و یا برخی از مسئولین نوع ادبیات‌شان به گونه‌ای است که آرام‌بخش نیست. نمی‌خواهم بگویم اصلاح‌طلب‌ها این‌گونه هستند اما شما رصد کنید در رسانه‌های مختلف برخی پمپاژ ناامیدی در جامعه انجام می‌دهند و صحبت‌هایی می‌کنند که برای صحبت‌های خودشان ادله و مدرک ندارند و فکر می‌کنم قوه‌قضائیه با این مسائل از جهت مر قانون جدی برخورد نمی‌کند. 
  •  ما مشکل احزاب داریم، ما احزاب منسجم، سازمان‌یافته‌، هدف‌دار و برنامه‌دار که بخشی از مردم را همسوی خود کنند و اگر جایی صلاح دیدند مردم را به صحنه بیاورند چه برای مطالبه‌گری و چه برای دفاع از حقوق کشور بتوانند این قدرت را داشته باشند، نداریم. ما کدام حزب و جریان را داریم که این قدرت را داشته باشند و بتوانند این کار را کنند؟
  • من اعتقادم این است که احزابی که مطالبه‌گر باشند، قبل از اینکه منافع حزبی و تشکیلاتی‌شان را داشته باشند، می‌توانند قاطبه‌ای از مردم را دور خودشان جمع کنند و مطالبه‌گر باشند. اگر مطالبه‌گر نباشند و بخواهند فقط مردم را دور خودشان جمع کنند، مثل اروپا و آمریکا می‌شوند. آنها احزاب قوی دارند اما آنقدر که کار تشکیلاتی و حزبی و منافع حزبی انجام می‌دهند، مطالبه‌گری نمی‌کنند.
  • ما نمی‌توانیم یک یا چند وزارتخانه بزرگ را به افراد ناشی، ناکارآمد و بی‌تجربه بسپاریم و بگوییم در کنارش افراد توانا می‌خواهیم قرار دهیم. اینها بهانه است چون فرد ناتوان افراد ناتوان‌تر از خودش را انتخاب می‌کند. 
  • شناسایی افراد توسط شورای نگهبان خیلی سخت است. باید بپذیریم برخی افراد بعد از انتخاب رنگ و لعاب‌شان تغییر می‌کند و ما نباید به پای شورای نگهبان بگذاریم. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها