کد خبر: 604142
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۷ ۱۵:۴۹:۰۲
| |

ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران تشریح کرد:

نشانه‌های تغییر در سیاست خارجی آمریکا؛ عبور از سیاست تعامل با ایران؟

استاد دانشگاه در پاسخ به سوال دیگر مبنی براینکه که موضع واشنگتن چه تاثیراتی را به دنبال دارد، خاطر نشان کرد که انگاره‌ی خداحافظی از برجام، شوک اقتصادی سیاسی و اجتماعی تازه ای را در جامعه ایران به‌وجود آورد و از همین رو شاهد موج های مختلفی از بحران اجتماعی و اقتصادی در سال گذشته بودیم.

نشانه‌های تغییر در سیاست خارجی آمریکا؛ عبور از سیاست تعامل با ایران؟
کد خبر: 604142
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۷ ۱۵:۴۹:۰۲

ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران گفت: ایران در حوزه‌ی ژئوپلیتیکی خاصی قرار دارد طبیعتا در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و امنیت ملی بحران های بسیاری را تجربه کرده و می کند از همین رو طبیعی هست که دارای نقاط عطف مشخص خاص در حوزه‌ی سیاست خارجی اش است.

به گزارش اکوایران، وی درباره این که در عرصه سیاست خارجی کدامین تحول برجسته تر بوده و سیاست های داخلی و منطقه ای و فرامنطقه ای مان را تحت تاثیر قرار داده، تاکید کرد: ایران در یک سال گذشته، دو نقطه‌ عطف در سیاست خارجی‌اش تجربه کرده که مورد اول مربوط به تغییر در سیاست‌های آمریکا نسبت به ایران می‌شود.

وی در باب این که می توان به کما رفتن برجام را نقطه عطفی در عرصه سیاست خارجی ایران در یکسال گذشته قلمداد کرد یا نه، گفتگویی داشته است.

از منظر او نشانه‌های تغییر در سیاست خارجی آمریکا را می‌توان در مقاله‌ سوزان مالونی، تحلیلگر ارشد که در نشریه فارن افرز منتشر شده مشاهده کرد. مالونی بحث های مربوط به گذار آمریکا از سیاست همکاری و تعامل با ایران را مورد بررسی قرار داده و همچون رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران  و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده تاکید دارد که واشنگتن می‌بایست از برجام خداحافظی کند. این استاد دانشگاه در ادامه و در پاسخ به سوال دیگر مبنی براینکه که موضع واشنگتن چه تاثیراتی را به دنبال دارد، خاطر نشان کرد که انگاره‌ی خداحافظی از برجام، شوک اقتصادی سیاسی و اجتماعی تازه ای را در جامعه ایران به‌وجود آورد و از همین رو شاهد موج های مختلفی از بحران اجتماعی و اقتصادی در سال گذشته بودیم.

ابراهیم متقی، احیای رابطه دیپلماتیک میان تهران و ریاض را نقطه‌ی عطف دوم در عرصه سیاست خارجی می داند. او در این باره گفت که اهمیت این خبر از آنجایی است که آمریکا و چین به گونه‌ای مستقیم و غیرمستقیم درگیر روند کنش تعاملی ایران در فضای امنیت منطقه‌ای بودند. هرچند درنهایت تاکید کرد در دورانی که موضوع گذار آمریکا از برجام مطرح شده، شرایط برای افزایش قیمت‌ها و به‌نوعی چالش در فضای اقتصاد سیاسی ایران به‌وجود آمده است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها