کد خبر: 603536
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۳ ۱۰:۱۴:۳۹
| |

کمال علیپور خنکداری، نماینده مردم قائمشهر، جویبار و سوادکوه در مجلس:

همکاری دولت با مجلس آنقدر که انتظار می‌رفت، نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس درخصوص میزان همکاری و همراهی دولتمردان با مجلس گفت: انتظار این است که بیشتر از وضعیت کنونی باشد اما نیست، البته ضعیف نیست؛ اما آن قدر که انتظار بود محقق نشد.

همکاری دولت با مجلس آنقدر که انتظار می‌رفت، نیست
کد خبر: 603536
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۳ ۱۰:۱۴:۳۹

کمال علیپور خنکداری، نماینده مردم قائمشهر، جویبار و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی عملکرد مجلس در سه سال گذشته پیرامون موضوعات اقتصادی و معیشتی که بیشترین مشکلات زندگی مردم در این حوزه است، گفت: مجلس یازدهم تلاش کرد تا چند مساله را از ابتدا در اولویت کاری خود قرار دهد، یکی از آن‌ها مساله اقتصاد و معیشت مردم به صورت عام و اقشار مختلف بود تا بتواند کمی شرایط را به نفع مردم تغییر دهد و این تلاش‌ها می‌تواند در موضوعات و سطوح مختلف دیده شود.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: اقدام دیگر مجلس بحث رتبه‌بندی معلمان بود که سال‌های سال بر زمین مانده بود و در این دوره آن را مصوب کردیم که طی اجرای آن بیش از ۲۲۰۰۰ میلیارد تومان از ۳۸۰۰۰ میلیارد تومان رتبه بندی معلمان پرداخت شده و در بودجه سال جاری هم منابع مورد نیاز رتبه‌بندی دیده شده است. اقدام دیگر مجلس مساله استخدام فرزندان جانبازان و ایثارگران بود که پدرانشان برای این مرز و بوم و نظام هشت سال زحمت کشیدند و یک وجب خاک کشور را دست دشمن ندادند و باید بیشتر از این به این عزیزان توجه می‌شد. به همین منظور مجلس مصوب کرد و توانستیم بیش از ۹۰% فرزندان ایثارگر، شاهد و رزمنده را استخدام کنیم.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران افزود: موضوع بعدی بحث ساماندهی کارکنان دولت بود که اکنون در شرایط نابه‌سامانی هستند، خب برای این مساله هم طرحی آماده و در صحن مصوب شد اکنون در اختیار شورای نگهبان است تا پیرامون آن اعلام نظر کند. امیدوار هستیم که با تصویب آن بیش از هفت، هشت ده میلیون نفر را تعیین تکلیف کنیم و ثبات شغلی در کشور ایجاد کنیم.

وی با اشاره به نگاه مجلس یازدهم به مساله تولید، تصریح کرد: مجلس سعی کرد قدری به تولید توجه داشته باشد و در طول سه سال گذشته تقریبا سالیانه بیش از ۳۰۰۰۰ میلیارد برای اشتغال خرد و تولید اعتبار گذاشتیم تا مردم بتوانند اشتغال در کشور را جدی بگیرند و در تبصره ۱۸ بند الف و تبصره ۱۶ بند ب به اشتغال توجه کردیم و جوانان از این وام کم بهره استفاده کرده و اشتغال خرد ایجاد کردند و کارهای خیلی خوبی انجام شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن اشاره به قانون جهش تولید و تامین مسکن که سال گذشته در مجلس به تصویب رسید، خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهم مجلس یازدهم در راستای رفع یکی از مهمترین نیازهای کشور و مردم یعنی مسکن و تامین خانه، بحث تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن بود. در همین راستا صندوقی ایجاد کردیم که سالیانه ۳۰۰۰۰ میلیارد به صندوق برود که البته در سال ۱۴۰۱ این اتفاق نیفتاد قرار شد کلیه زمین‌های مازاد را به جای این که بفروشند در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند تا به واسطه زمین قیمت سرشکن شود و مسکن ارزان قیمت در اختیار مردم قرار بگیرد که هنوز به مرحله تحویل نرسیده است.

وی ادامه داد: در این مدتی که از تصویب قانون گذشته شاید بتوان گفت یک سال درگیر قوانین و آیین‌‌نامه‌های اجرایی و تحویل زمین شدند، بعد هم مراحل دیگر اما آرام آرام کار دارد جلو می‌رود و ان‌شاءالله به نتیجه خواهد رسید. مثلا در شهر بندرعباس حدود ۸۵۰ واحد آماده نازک کاری و تحویل است و در استان‌های دیگر نیز کم کم کار در حال انجام است تا بشود قدری قیمت را سرشکن کرد. البته تورم برای کشور و پیشرفت این کار هم مشکل ایجاد می‌کند چراکه قیمت مصالح بالا می‌رود، اما اجرای این قانون می‌تواند در آینده نزدیک تاثیرگذار باشد.

علیپور همچنین عنوان کرد: در مجلس بانک‌ها را به کمک دولت آوردیم از محل ماده ۵۶ قانون تنظیم مقررات بخشی از مالی دولت و سال گذشته ۵۰۰۰۰ میلیارد تومان و امسال هم همین میزان مبلغ را آوردیم که در هر پروژه کف ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار بگذارند و کمک کنند و در یک پروسه ده ساله استمهال شود و پرداخت گردد و کمک به دولت می شود.

وی افزود: در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در دو مرحله در مجلس کارهای خیلی خوبی انجام شده و بازنشسته ها را امیدوار کرده است، در واقع درست است که تورم خیلی بالاست ولی سعی کردیم فاصله‌ای که زیاد شده بود را کم کنیم تا خیلی به مردم فشار نیاید؛ هر چند به مردم فشار می‌آید و معیشت سخت و گاهی اوقات کمرشکن است.

نماینده مردم قائمشهر همچنین اظهار داشت: این‌ها کارهایی است که مجلس دارد انجام می‌دهد و امیدوارم در سال جدید با اهتمام و جدیت بیشتری مجلس بتواند گام‌هایی را در مسیر تسهیل زندگی و معیشت مردم بردارد.

علیپور همچنین در پاسخ به این سوال که «با توجه به میزان همکاری و حمایتی که از سوی مجلس نسبت به دولت مشاهده شده است، ارزیابی شما از همکاری و همراهی دولتمردان با مجلس یازدهم در زمینه‌های مختلف اعم از اجرای مصوبات و قوانین مدنظر مجلس یا ارائه گزارش و در اختیار گذاشتن اطلاعات و پاسخگویی به نمایندگان، چگونه است؟»، گفت: به نظر من ۵۰-۵۰ است، در واقع انتظار این است که بیشتر باشد که نیست، البته ضعیف نیست؛ اما آن قدر که انتظار بود محقق نشد. آقای قالیباف برای اولین بار جلسات همدلی را در مجلس پیگیری کرد و خیلی تاثیرگذار بود و همینطور جلساتی برای هماهنگی با قوه قضاییه نیز برگزار شد که این جلسات می‌تواند در روند کارها و همکاری میان قوا تاثیر گذار باشد. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها