نظرسنجی درباره عملکرد وزرای دولت

منفورترین وزیر کابینه رئیسی در سال ۱۴۰۱ به انتخاب کاربران تلگرامی

کانال تلگرامی موسوم به «سپاه قدس» بود که بر اساس نظرسنجی این کانال تلگرامی، که با مشارکت حدود ۴٣ هزار نفر انجام گرفت

منفورترین وزیر کابینه رئیسی در سال ۱۴۰۱ به انتخاب کاربران تلگرامی
کد خبر: 603196
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ۱۳:۰۵:۱۹

برخی کانال‌های پرطرفدار تلگرامی، اقدام به برگزاری نظرسنجی‌هایی کردند تا شخصیت سیاسی محبوب سال را از نگاه کاربران آن کانال تلگرامی، تعیین کنند. چه آن‌که برای صحت سنجی هر نظرسنجی علمی نیاز به نمونه‌گیری بر اساس روش‌های علمی و ارزیابی پایایی و روایی نظرسنجی است. اما در فقدان چنین ابزارهایی، به بررسی نظرسنجی‌هایی می‌پردازیم که تا امروز منتشر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، از جمله این‌ها، کانال تلگرامی موسوم به «سپاه قدس» بود که بر اساس نظرسنجی این کانال تلگرامی، که با مشارکت حدود ۴٣ هزار نفر انجام گرفت، احسان خاندوزی با ١٠.٢٩٣ رای و امیر آشتیانی وزیر دفاع با ١٠.١٢۴ رای به عنوان «محبوب‌ترین» وزرای کابینه دولت رئیسی در سال ١۴٠١ انتخاب شدند. چه آن‌که امیرعبداللهیان وزیرامور خارجه نیز با ۲۳درصد آراء در رقابت با خاندوزی قرار داشت. اما پایین‌ترین آرا برای فاطمی امین وزیر صمت با تنها ۴٠٢ رأی، و عیسی زارع پور وزیر ارتباطات با تنها ۵۶١ رأی کمترین آرا را به خود اختصاص دادند که از نظر کاربران این ککانال،«منفورترین» وزرای کابینه رئیسی در سال ۱۴۰۱ هستند. در این نظرسنجی نام برخی دیگر از اعضای کابینه از جمله احمد وحیدی و بهرام عین‌اللهی نیز وجود دارد که هر دو صرفا ۴درصد محبوبیت کاربران را به‌دست آوردند.

در نظرسنجی دیگر برای تعیین «کارآمدترین» مسئول دولت رئیسی، که کانال خبرفوری آن را منتشر کرد، ۹۷۰۳۳ کاربران در تلگرام، ایتا، سایت، روبیکا، بله، سروش و گپ، این کانال مشارکت کردند و ۳۵درصد کاربران امیرعبداللهیان وزیر خارجه را به‌عنوان کارآمدترین مسئول سال انتخاب کردند. در این نظرسنجی علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با ۲۷درصد، امیرآشتیانی وزیر دفاع با ۱۴درصد در ردیف‌های بعدی قرار گرفتند. اما همچنان عین‌اللهی با ۱۱ درصد و محرابیان وزیر نیرو با ۷ درصد در انتهای جدول کارآمدترین مسئول دولتی قرار گرفتند.

همین کانال در نظر سنجی دیگری برای تعیین «ناکارآمدترین» مسئول، توانست مشارکت ۱۶۷۴۷۳ کاربر را به‌دست آورد و در نتیجه نهایی تاج رئیس فدراسیون فوتبال با ۲۸ درصد آراء، ناکارآمدترین مسئول شناخته شد. در ردیف بعدی فاطمی امین وزیر صمت با ۲۰.۵، خاندوزی وزیر اقتصاد با ۱۷ درصد و نوری وزیرآموزش و پرورش با ۱۵ درصد و زارع پور با ۸.۵ درصد در ردیف‌های بعدی رقابت بر سر ناکارامدترین مسئول دولتی سال قرار داشتند.

اگرچه جای بسیاری از افراد از جمله ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس جمهور در این نظرسنجی‌ها خالی است اما نتایج یک نظرسنجی که از سوی موسسه استاسیس در اواخر مردادماه ۱۴۰۱ نشان داد، دولت رییسی در سال نخست فعالیت خود کاهش محبوبیت داشته و محبوبیت آن به ۲۸ درصد رسیده است. موضوعی که به اعتقاد اقتصاددان‌ها متاثر از ضعیف‌ترین تیم ۸۰ سال گذشته در دولت سیزدهم بوده است. این در حالی است که برابر نظرسنجی‌ها روحانی در ۱۸ ماه ابتدایی دولت با محبوبیت ۶۰ درصدی مواجه بود و توانسته بود امید را به جامعه بازگرداند.

از این رو برای یافتن تصویری واقعی‌تر از شخصیت محبوب سال، بررسی رویدادهای مهم سال و کیفیت سنجی نظر کاربران، اهمیت خواهد یافت. چه آن‌که کانال خبرفوری با انجام نظرسنجی برای یافتن «شیرین‌ترین اتفاق سال» که با مشارکت ۱۱۶۶۰۳ کاربر انجام شد، به توافق ایران و عربستان به‌عنوان شیرین اتفاق سال رسیده است. کاربران در موارد بعدی به شکست کرونا، احیای دریاچه ارومیه و برد ایران مقابل ولز در جریان رقابت‌های جام جهانی اشاره کردند. این در حالی است که کانال تلگرامی «سپاه قدس» در نظرسنجی که با مشارکت ۷۵۰۰ کاربر انجام شده بود، ۶۳ درصد کاربران (شامل۵۲۴۳ رای) درباره رضایت از عملکرد دولت و مجلس در سال ۱۴۰۱ به گزینه «افتضاح» رای داده بودند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها