کد خبر: 603118
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۸ ۱۸:۳۰:۴۹
| |

یادداشتی از الیاس حضرتی درباره آنچه در سال ۱۴۰۱ گذشت:

آغاز فصل امیدواری‌ها و روشنی‌ها

تذکر به روزنامه اعتماد بابت مصاحبه با خانواده اسدی‌لاری از قربانیان هواپیمای اوکراینی

امروز که آخرین شماره روزنامه اعتماد در پیشگاه مخاطبان فرهیخته قرار می‌گیرد، آخرین تذکر به دفتر روزنامه ارسال شده است. تذکری که به دلیل گفت‌وگو با دکتر اسدی لاری و خانواده ایشان در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی با تیتر «به ادامه دادخواهی مصر هستیم» داده شد. تذکر جدی هیات نظارت بر مطبوعات به خاطر تهیه این مصاحبه از خانواده‌ای که فرزند خود را از دست داده بودند، به دفتر روزنامه ارسال شد.

آغاز فصل امیدواری‌ها و روشنی‌ها
کد خبر: 603118
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۸ ۱۸:۳۰:۴۹

الیاس حضرتی بنیانگذار و صاحب امتیاز مجموعه رسانه‌ای اعتماد در یادداشتی، به جمع‌بندی اتفاقات سال ۱۴۰۱ پرداخت.

به گزارش روزنامه اعتماد، در این یادداشت آمده: به روزهای پایانی سال 1401 نزدیک می‌شویم و براساس یک رسم  دیرینه در پایان سال، همه اشخاص شامل مسوولان، مدیران، هنرمندان و نویسندگان و... تلاش می‌کنند نگاهی به مسیر طی شده بیندازند تا بر حجم خوبی‌ها و دستاوردها و فرصت‌ها بیفزایند و از مشکلات و بدی‌ها و اشتباهات بکاهند. در روایتی دلنشین پیامبر خدا (ص)به ابوذر غفاری فرموده‌است -  « ای ابوذر! پیش از آنکه حسابرسی شوی، تو خود به حساب خویش برس که این کار حسابرسی فردای [قیامت] تو را آسان می‌سازد و پیش از آنکه اعمالت سنجیده شود، خود اعمالت را بسنج و برای آن حسابرسی بزرگ، آماده شو، روزی که اعمالت بررسی می‌شود و هیچ امر پوشیده‌ای بر خداوند پوشیده نیست.» بنابراین باید به حساب هر ساله رسید، قبل از آنکه حسابرسی‌ها آغاز شود. واقع آن است که سال 1401 سال نسبتا تلخی بود؛ در این سال، مشکلات فراوانی در حوزه‌های مختلف ظهور و بروز پیدا کردند که با کمی تدبیر می‌‌شد اساسا شکل نگیرند. بی‌تدبیری‌های فراوانی از طرف مسوولان به کار گرفته شد  در نتیجه آستانه تحمل مردم در بخش‌هایی از سال پایین آمد و ناآرامی‌هایی ایجاد شد. نتیجه این ناآرامی‌ها، اما تلخی‌هایی را شکل داد و مشکلاتی را ایجاد کرد. چشم‌هایی را پر اشک ساخت و دل‌هایی را غمگین کرد. در این سال اما اوج سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه، دشمنان مردم و تمامیت ارضی کشور و بدخواهان استقلال و آزادی کشور مشاهده شد. در این سال مجموعه‌ای از تندروی‌های داخلی، فشارهای اقتصادی، رشد فقر و ناامیدی از آینده متجلی شد و همین دو عامل میدان تاخت و تازی برای بدخواهان بین‌المللی به وجود آورد تا از رسانه‌های خود برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی ایران سوءاستفاده کنند. ناگفته پیداست بستر این اثرگذاری‌ها را بی‌تدبیری‌های داخلی ایجاد کرد.

۱. دیپلماسی: در سال 1401 در حوزه روابط بین‌الملل، علی‌رغم همه تلاش‌های دولت آقای رییسی برای توسعه مناسبات ارتباطی با کشورهای همسایه و عادی‌سازی در سطح جهانی، در زمینه احیای برجام توفیقی کسب نشد. تیم مذاکره‌کننده ایران در نحوه ورود به مذاکرات و نهایتا احیای برجام کارنامه قابل توجه‌ای کسب نکرد. در ارتباط با کشورهای اروپایی  و اتهاماتی که آنان درخصوص ماجرای پهپادها در جنگ روسیه و اوکراین علیه ایران مطرح کردند، روند روبه‌رشدی برای بی‌اثر ساختن اتهامات طی نشد. فشار کشورهای اروپایی و افکار عمومی در اروپا و همین‌طور نهادهای بین‌المللی مستقر در اروپا، به ایران افزایش پیدا کرد و مواجهه مدبرانه‌ای با این فشارها صورت نگرفت.

۲. اقتصاد: بررسی کارنامه دولت در حوزه اقتصاد هم با اما و اگرهای فراوانی همراه است. درخصوص شاخص‌هایی چون؛ تورم، حجم نقدینگی، اشتغالزایی و مقابله با بیکاری، کمک به معیشت مردم و بهبود نظامات یارانه‌ای، حل مشکل مستاجران و... دستاوردهای قابل اعتنایی کسب نشد. دولت پس از بحرانی‌تر شدن مشکلات تلاش کرد از طریق تغییر رییس کل بانک مرکزی و تغییر راهبردها، وضعیت را بهبود بخشد اما در نهایت سرنخ حل معضلات اقتصادی پیدا نشد. علی‌رغم تلاش‌هایی که دولت، وزرا و شخص رییس‌جمهور به ویژه محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور برای حل مشکلات داشتند، از آنجا که از مشاوران باتجربه و کارآمد استفاده نشد، توفیقات مهمی ثبت نشد. بخش قابل‌توجهی از وقت دولت و معاون اول محترم صرف کنترل قیمت اقلامی چون گوشت و مرغ و میوه و... شد.

۳. دستاوردها: در کنار این مصایب البته دولت اقدامات امیدبخش و مثبتی هم صورت داد. ادامه سرکشی‌ها و بازدیدهای به‌موقع رییس‌جمهوری و معاون اول ایشان از مناطق آسیب‌دیده، سیل‌زده و زلزله‌زده در کمترین زمان ممکن از نظر من اقدامی بسیار مثبت و سازنده است.

در ادامه این سفرها بحث احیای دریاچه ارومیه، حل مشکل آب کرمانشاه و بوشهر، اتصال آب کانال بزرگ آبرسانی خلیج‌فارس به فلات مرکزی و استان‌های اصفهان، یزد و... از جمله بزرگ‌ترین اقدامات دولت در جریان سفرهای استانی بود. اساسا یکی از ویژگی‌های مثبت دولت سیزدهم تلاش برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام است و دولت بنا ندارد پروژه‌های جدید اما بدون پشتوانه را آغاز کند.

۴. عفو عمومی: در کنار اقدامات مثبت دولت نباید از حرکت قوه قضاییه در بحث آزادی زندانیان چشم‌پوشی کرد. آزادی حدود 80 هزار زندانی که با مجوز مقام معظم رهبری صورت گرفت یک قدم سازنده و روبه جلو بود. تعداد بسیاری از افراد بازداشت شده بودند که آزاد شدند، تعداد بی‌شمار دیگری در آستانه بازداشت شدن بودند که پرونده همگی حل و فصل شد. مهم اینکه، برای این افراد سوءسابقه شکل نگرفت و امیدواری‌های فراوانی شکل گرفت. در کل اقدامات آقای محسنی اژه‌ای قابل‌توجه و مایه افتخار است. علی‌رغم برخی تلخی‌ها در سال گذشته به خصوص درگیری‌های پاییز 1401، نهایتا واقعیتی که باعث شد سال با خوشحالی و امیدواری به پایان برسد، اقداماتی است که طی یک ماه و نیم گذشته شکل گرفته است. از آزادی زندانیان گرفته تا رویکردهای نوینی که در حوزه سیاست خارجی به کار گرفته شدند. باز کردن گره میان ایران و آژانس و فرو نشاندن التهابات سنگینی که می‌توانست منشا دردسرهای فراوانی شود، رویکرد عاقلانه‌ای است که نشان می‌دهد دیدگاه‌های افراطی در نظام تصمیم‌سازی جای خود را به رویکردهای معتدل و معقول داده است.

۵. حل معضلات میان ایران و عربستان در چین، اقدام بسیار امیدوارکننده‌ای بود که عقلانیت را در حوزه سیاست خارجی کشور متجلی ساخت. انتخاب شخصیتی مانند علی شمخانی که من ایشان را از دوران جنگ می‌شناسم و با توانمندی‌ها، مدیریت، خوش فکری و نگاه استراتژیک ایشان آشنایی دارم، نشان‌دهنده تصمیم درست مجموعه نظام در این زمان حساس است. سفر علی شمخانی به امارات و دوبی همراه با یک تیم سیاسی، امنیتی و اقتصادی متخصص و کاربلد امیدوار‌کننده بود. در ادامه هم پیش‌بینی می کنم  سفر ایشان به عراق همراه با دستاوردهای فراوانی خواهد بود و قفل‌های ناگشوده بسیاری را باز خواهد کرد.

همه امیدواریم اگرچه در ابتدای سال تلخی‌ها و نگرانی‌هایی شکل گرفت، پایان سال همراه با امیدواری و دلخوشی باشد. همه آرزو می‌کنیم این حسن ختام امیدوار‌کننده (توسعه مناسبات ارتباطی با جهان پیرامونی)، پایه اصلی و بن‌مایه اساسی شروع سال جدید باشد، به گونه‌ای که همه سال نکو را از بهارش احساس کنند و بگویند سالی که نکوست از بهارش پیداست. در واقع سال 1402 باید سال حل مشکلات در عرصه نظام بین‌الملل باشد، مشکلاتی که بخشی از آنها مربوط به خود ماست و بخشی دیگر مربوط به دشمنی‌ها و بدخواهی‌های دشمنان.

۶. علاوه بر آثار مثبتی که بهبود شاخص‌های اقتصادی از رهگذر حل مسائل بین‌المللی می‌تواند در زندگی مردم ایجاد کند، باید به ضرورت‌های حوزه سیاست داخلی هم توجه کرد. این گزاره در کنار اقتصاد و دیپلماسی می‌تواند تصویر درستی از آینده روشن به مردم ما بدهد و نظام تصمیم‌سازی‌های مدبرانه را در بهترین شرایط قرار دهد. ما به عنوان مجموعه رسانه‌ای «اعتماد» در این گرداب‌های سنگین اجتماعی و سیاسی تمام فشارها و تذکرات را تحمل کردیم. خوب است مخاطبان «اعتماد» بدانند در سال 1401 بیش از 10 تذکر، توبیخ و جریمه شامل حال مجموعه اعتماد شده است. ده‌ها شکایت نیز در دادسرا و دادگاه‌ها علیه «اعتماد» ثبت شد. مجموعه رسانه‌ای اعتماد در عین حال که براندازان را قبول نداشته، با آنها مرزبندی دارد و در برابر هرگونه تجزیه‌طلبی و تمامیت‌خواهی خارجی ایستاده است و همچنین با جریانات افراطی داخل کشور و سیاست‌های آنان که منجر به مشکلات فعلی شده، نقدهای جدی دارد، اما همچنان معتقد به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی برآمده از آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی است. رویکردی که با سیره، خط و اندیشه امام(ره) همخوانی داشته باشد. معتقدیم هر جا مشکلی وجود دارد بخش قابل‌توجهی از آن به دلیل فاصله از خط‌مشی انقلاب و سیره امام(ره) بوده است. برای حل مشکلات هم چاره‌ای جز برگشت به گفتمان انقلاب اسلامی که همه مردم در آن مشارکت داشته‌اند، نداریم.

امروز که آخرین شماره روزنامه اعتماد در پیشگاه مخاطبان فرهیخته قرار می‌گیرد، آخرین تذکر به دفتر روزنامه ارسال شده است. تذکری که به دلیل گفت‌وگو با دکتر اسدی لاری و خانواده ایشان در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی با تیتر «به ادامه دادخواهی مصر هستیم» داده شد. تذکر جدی هیات نظارت بر مطبوعات به خاطر تهیه این مصاحبه از خانواده‌ای که فرزند خود را از دست داده بودند، به دفتر روزنامه ارسال شد.

از صمیم قلب آرزو می‌کنم که در سال آینده تحمل مطالب رسانه‌ها از سوی ارکان مربوطه مانند هیات نظارت و نهادهای امنیتی بیشتر شود. گرچه این همراهی از سوی نهادهای مسوول به نسبت سال‌های قبل بسیار بیشتر شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها