کد خبر: 601210
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۱۶:۰۱:۵۹
| |

تروئیکای اروپایی مدعی شدند:

اورانیوم 84 درصد ایران را به فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات نزدیک می‌کند

تروئیکای اروپایی مدعی شدند «این گام همراه با برنامه هسته‌ای گسترده‌تر ایران، این کشور را به شکلی خطرناک به فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات نزدیک می‌کند».

اورانیوم 84 درصد ایران را به فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات نزدیک می‌کند
کد خبر: 601210
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۱۶:۰۱:۵۹

سه کشور اروپایی طرف برجام بیانیه مشترکی درباره «اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام» به شورای حکام آژانس اتمی ارائه دادند.

به گزارش فارس، در بیانیه‌ای که امروز روی وبسایت دولت انگلیس قرار گرفته، فرانسه، آلمان و انگلیس از گزارش «بی‌طرف» آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران تشکر کردند و در ادامه از مدیرکل این نهاد خواستند شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را همچنان «در جریان همه فعالیت‌ها و تحولاتی که نیاز به توضیح از سوی ایران دارد»، قرار دهد.

این بیانیه ضمن اشاره به سفر رافائل گروسی به ایران و توافقات صورت گرفته، گفتند «ما ایران را برای اجرای سریع و کامل اقدامات توافق شده، با توجه به جدی بودن تشدید ادامه‌دار و شدید برنامه هسته‌ای آن پاسخگو خواهیم کرد. این اقدامات ایران را از تعهدات سال ۲۰۱۵ خود دورتر کرده است».

سه کشور اروپایی در ادامه این بیانیه ضمن بازنشر بخش‌هایی از گزارش مدیرکل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، افزودند: «ما به ویژه نگران اعلامیه‌های ایران برای نصب سانتریفیوژها و آبشارها پیشرفته‌تر در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو هستیم. این امر توانایی غنی‌سازی ایران را در این تاسیسات زیرزمینی سابقاً مخفی افزایش می‌دهد».

بیانیه تروئیکای اروپایی مدعی شد: «ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای اجرای برنامه غنی‌سازی در فردو ندارد، با توجه به این واقعیت که این تاسیسات برای اجرای هیچ شکلی از برنامه غنی‌سازی غیرنظامی مناسب نیست».

فرانسه، آلمان و انگلیس در ادامه این بیانیه افزودند: «ما همچنین نگرانی شدید خود را درباره کار قابل توجی که قبلاً بر روی اورانیوم فلزی گزارش شده و دستاوردهای علمی غیرقابل بازگشت مهم مرتبط با آن ابراز می‌کنیم. مجدداً از ایران می‌خواهیم که کار دیگری در رابطه با تولید اورانیوم فلزی را آغاز نکند.»

آن‌ها همچنین به گزارش‌های ادعایی درباره غنی‌سازی حدود ۸۴ درصد در ایران اشاره و درباره آن ابراز نگرانی کردند و مدعی شدند «این به طور قابل‌توجهی با سطح غنی‌سازی اعلام شده از سوی ایران مغایر است و ایران هنوز ما را متقاعد نکرده که این به دلیل نوسانات ناخواسته بوده است». این سه کشور افزودند: «از ایران می‌خواهیم کاملاً با آژانس برای ارائه توضیحات فنی معتبر درباره منشاء این ذرات همکاری کند.»

تروئیکای اروپایی مدعی شدند «این گام همراه با برنامه هسته‌ای گسترده‌تر ایران، این کشور را به شکلی خطرناک به فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات نزدیک می‌کند». 

آن‌ها همچنین درباره آنچه «تغییرات پیکربندی سانتریفیوژ در فردو بدون اطلاع قبلی به آژانس» خواندند، ابراز نگرانی کردند. این سه کشور اروپایی سپس از ایران خواستند تمام تجهیزاتی که آژانس لازم می‌داند را مجدداً نصب کند و اجازه نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای خود طبق توافق برجام را بدهد. 

به ادعای این سه کشور، کل طیف یافته‌هایی که در گزارش مدیرکل آژانس آمده، هشداردهنده است. آن‌ها در در بخش دیگری از این بیانیه ابراز تاسف کردند که «ایران توافق عادلانه و متعادلی» را که «هماهنگ‌کننده برجام در مارس و اوت سال گذشته ارائه کرد، نپذیرفت و در عوض تشدید برنامه هسته‌ای خود را انتخاب کرد.» 

آن‌ها ضمن مقصر شناختن ایران درباره وضعیت کنونی، بار دیگر خواستار «توقف تشدید هسته‌ای و معکوس کردن آن» شدند و از ایران خواستند «با اعمال مجدد پروتکل الحاقی امکان شفافیت کامل با آژانس را فراهم کند». 

تروئیکای اروپایی در پایان این بیانیه گفتند که به رایزنی‌ها در کنار شرکای بین‌المللی درباره بهترین روش مقابله با آنچه «تشدید بی‌وقفه و خطرناک هسته‌ای ایران» خواندند، ادامه خواهند داد. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها