کد خبر: 601003
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۶ ۰۷:۰۵:۱۰
| |

الیاس حضرتی:

امید است مذاکرات مستقیم با آمریکا در دستورکار قرار گیرد

الیاس حضرتی نوشت: آثار سفر گروسی در بازار ارز و هم در سایر بازارها قابل مشاهده است و باعث امیدواری نسبت به چشم‌انداز آینده است. امیدوارم به دنبال این سفر ایران بتواند به تعامل مثبتی با اروپایی‌ها صورت دهد، ضمن اینکه انجام مذاکرات مستقیم با امریکا هم در دستور کار قرار بگیرد.

امید است مذاکرات مستقیم با آمریکا در دستورکار قرار گیرد
کد خبر: 601003
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۶ ۰۷:۰۵:۱۰

«خِرد، آرامش و شادی می‌آفریند» عنوان یادداشت الیاس حضرتی برای روزنامه اعتماد است که در آن آمده: براساس گفته بزرگان، خرد، آرامش و شادی می‌آفریند و تدبیر، آینده را تضمین می‌کند. در فضای غبارآلود فعلی و هیاهوهای «درست و نادرست»، تعاریف «بجا و نابجا» و به خاطر حجم بالای گرفتاری‌ها، فشارها و مشکلاتی که بر گرده‌های مردم سنگینی می‌کند، لازم است تدابیری به کار گرفته شود تا بخشی از مشکلات کشور کاهش پیدا کند و طنین اخبار امیدبخش در فضای عمومی جامعه بیشتر شود. مشکلاتی برآمده از ضعف مدیریت و بالاتر از آن ضعف‌های عدیده‌ای که در بیان، توضیح و تشریح دستاوردها و کارهای به‌سامان رسیده‌ای وجود دارند. اما تدابیر و کارهایی که شاید امیدی ایجاد کنند و رمقی به این ملت برسانند و غبارها را کنار بزنند، متاسفانه یا دیده نمی‌شوند یا اینکه اقدامات رسانه‌ای‌شان به گونه‌ای است که اغلب منتج به نتیجه مثبت نمی‌شود.

همان‌طور که در یادداشت قبلی هم اشاره کردم، هر از گاهی به دلیل وظایفی که نسبت به ایران عزیز، انقلاب اسلامی و امام شهیدان احساس می‌کنم و به دلیل مسوولیتی که نسبت به نظام جمهوری اسلامی که در عین انتقاد و اعتراض به آن اعتقاد دارم، گاهی با ذره‌بین به دنبال اقدامات، تدابیر و اخبار مثبت می‌گردم تا در کنار پمپاژ اخبار منفی که در سطح جهان علیه کشور، ملت و حکومت ایران صورت می‌گیرد، موارد و نکته‌های مثبت را احصا کرده به آنها بپردازم. در ادامه هم مسوولانی که منشا انجام این اعمال مثبت هستند را تشویق کنم. باشد که متولیان متوجه اهمیت فعالیت‌های رسانه‌ای شوند، از افراد متخصص، اندیشمند و با تجربه استفاده کنند تا نهایتا مردم از نتایج شیرین این اقدامات مدبرانه بهره‌مند شوند و اما رخدادهای شادی‌بخش اخیر: 

1) یکی از رفتارهای نامناسبی که طی ماه‌های اخیر مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده، نحوه برخورد و اساسا اصل برخورد با آقای علی دایی بود. خوشبختانه طی 20 روز گذشته با دستور مقامات ارشد نظام، این رفتار سوء اصلاح و پاسپورت علی دایی عزیز به او بازگردانده شد. در ادامه فشارها از دوش این قهرمان ملی ایرانیان برداشته شد و با سفر علی دایی به اجلاس جهانی فیفا برای انتخاب بهترین‌های جهان فوتبال، تصویر درخشانی از یک ایرانی ارایه شد. حضور با شخصیت و قدرتمندانه دایی در پاریس به عنوان نماد ایران و ایرانی، یک قهرمان و پهلوان و مهم‌تر از همه دفاع او از نام خلیج همیشگی فارس و هویت ایران، نشان داد هر جا تدبیر مناسبی به کار گرفته شود، نتایج آن همه کشور را بهره‌مند می‌سازد و شادی می‌آفریند. لذا وظیفه خودم می‌دانم تا از همه کسانی که این راه درست را پیگیری کرده و به اجرای آن اقدام کردند، تشکر کنم.

2) تداوم آزادی زندانیان با نظر موافق رهبر معظم انقلاب و تدابیر درست قوه قضاییه، بسیار عاقلانه و درست بود. براساس گزارش‌هایی که از زندان‌های سراسر کشور ارایه می‌شود، بسیاری از زندان‌ها خلوت شده‌اند و  از حجم زندانی‌ها تا حد زیادی کاسته شده است. درحالی که پیش از این و در ساعات ملاقات زندانیان بسیاری از خانواده‌ها با نگرانی و با بی‌قراری در مقابل زندان‌ها موج می‌زدند و رو به آسمان آرزوی آزادی فرزندان و عزیزان در بند خود را داشتند. همین امر عامل ناآرامی و تنش و نارضایتی برای مردم شده بود. اما همان‌گونه که خرد شادی می‌آفریند، تدابیر درست مسوولان نیز باعث آرامش ملت شد. بسیاری از فرزندان به آغوش خانواده‌های‌شان بازگشتند و فریاد شادی و سرور کوچه‌ها و شهرها را در بر گرفت. مردم شاد شدند و با خاطر این شادی ممنون دستگاه قضایی و مقام معظم رهبری و دیگر مسوولان شدند.

3) تمهید مقدمات برای اعلام عفو عمومی، سومین خبر امیدبخش روزهای اخیر است. موضوعی که خبر آن توسط ریاست محترم جمهور در راهپیمایی 22بهمن ماه عنوان شد. امیدوارم این عفو عمومی هرچه سریع‌تر و با یک دقت و جدیت مناسب‌تر پیگیری و اعلام شود. همچنین مکانیسم آن به درستی تعریف شود تا همه ایرانیان داخل و خارج کشور در یک عفو عمومی معضلات، پرونده‌ها و مشکلات‌شان حل شود. نباید فراموش کرد، حضور پررنگ مردم در 22بهمن اوج وفاداری ملت به نظام جمهوری اسلامی و امام بزرگ است. تعهد نسبت به دفاع از اصل نظام جمهوری اسلامی، زیباترین تصویری بود که در این ایام ارایه شد.

 4) در کنار این کارهای بزرگ و مدبرانه، اقدامات مناسبی هم در سطح خرد انجام می‌شود که نباید از آنها غافل شد. متنی که رییس دادسرای رسانه درباره رفع توقیف از روزنامه سازندگی ارایه کرد، متن فوق‌العاده زیبا و امیدوار‌کننده‌ای برای اهالی رسانه و فرهیختگان و مخاطبان بود. اساسا باید دید چرا یک روزنامه به دلیل تیتری در مورد گرانی گوشت توقیف می‌شود؟ باید از قوه قضاییه تشکر ویژه‌ای کرد، چراکه بخش مهمی از این اقدامات امیدوارکننده و خوشحال‌کننده و آرامش‌بخش در کشور، مرهون تدابیر قوه قضاییه است. توقیف کردن روزنامه‌ای با تعداد زیادی پرسنل و کارمند، خواننده و مخاطب و... هیچ معنا و مفهوم و البته سودی ندارد. راهکار معقول‌تر آن است متولیان روزنامه در صورت بروز ابهام‌ها، دعوت شوند، تذکری داده شود، صحبت و مذاکره شود تا درنهایت از دل گفت‌وگو راهی به سمت سعادت پیدا شود. نباید فراموش کرد، تعطیل کردن روزنامه، کشتن یک رسانه است و اجحاف به خوانندگانی که عادت کرده‌اند، روزنامه و رسانه مورد بحث را مطالعه کنند. به خاطر این تدبیر لازم است هم از قوه قضاییه تشکر کنم و هم به دوستان فعال در روزنامه سازندگی تبریک بگویم.

5) حجم بالایی از شکایت‌های رسانه‌ای، طی ماه‌های اخیر مربوط به شکایات قرارگاه ثارالله از رسانه‌ها بود. یکی از اقدامات مناسب (که احتمالا نتیجه ارزیابی‌ها، بررسی‌ها و شاید تذکرات مسوولان رده بالا است) این است که بسیاری از شکایات کاهش پیدا کرده و به صفر رسیده است. این هم نکته خوبی است و نشان می‌دهد یک نهاد یا ساختار مدیریتی، بعد از مدتی اقدامات و تصمیمات خود را بررسی کرده و پس از جمع‌بندی در صورتی که متوجه شود تداوم این نوع اقدامات جز ضرر فایده‌ای ندارد، آنها را اصلاح می‌کند. این هم خبر امیدوار‌کننده‌ای است و باید به خاطر این تدبیر به مسوولان قرارگاه ثارالله تبریک گفت.

6) همان‌طور که در یادداشت‌های قبلی سفرهای استانی آقای ابراهیم رییسی را مثبت ارزیابی کرده و از آنها دفاع کرده‌ام، این‌بار و در ادامه تشریح حرکت‌های مثبت، سفر ایشان به استان بوشهر را خوشحال‌کننده و منشا خیر و امید می‌دانم. سفری که در جریان آن قرار است مشکل آب شرب این استان که مردمش سال‌ها ناچار بودند با دبه و تانکر آب مورد نیاز خود را تامین کنند، با تامین آب شرب بهداشتی و تمیز حل شود. در کنار این موضوع، منبع آب و سدی که برای دریاچه ارومیه توسط رییس‌جمهور افتتاح شد، اقدامی بسیار مثبت است. دریاچه ارومیه که مانند زخمی در دل منطقه شمالی کشور یعنی مناطق آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نمایان شده بود با این تدبیر به سمت بهبود و پر آب شدن گام بر می‌دارد. البته این پروژه‌ها، پروژه‌هایی است که طی سال‌های متمادی دنبال شده و لازم است از دولت‌های قبلی هم قدردانی شود.

7) سفر آقای گروسی و نحوه برخورد او و برخورد مدیران ایرانی با پرونده هسته‌ای در تمام محافل داخلی و خارجی مثبت ارزیابی شده است. آثار این سفر هم در بازار ارز و هم در سایر بازارها قابل مشاهده است و باعث امیدواری نسبت به چشم‌انداز آینده است. امیدوارم به دنبال این سفر ایران بتواند به تعامل مثبتی با اروپایی‌ها صورت دهد، ضمن اینکه انجام مذاکرات مستقیم با امریکا هم در دستور کار قرار بگیرد. نشانه‌های این تعامل مثبت در جریان سفر امیرعبداللهیان به کنفرانس حقوق بشر به عینه نمایان شده است. امیدواریم این اخبار مثبت تداوم داشته باشد و باعث کاهش مشکلات مردمی شود که این ‌ایام به اخبار خوش بیشتر از هر چیز دیگری نیاز دارند. تا باشد از این اخبار مثبت که گرهی از هزار توی مشکلات باز کند و لبخندی به لب‌ها و امیدی در دل‌ها ثبت کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها