الیاس حضرتی:

امروز نیاز است نسخه مردم‌سالارانه نظام یعنی رفراندوم احیا شود

الیاس حضرتی نوشت: بلافاصله پس از پیروزی امام بر رفراندوم تکیه کرده و رسما خواستار آرای مردم شدند. همه این اصرارها بر رفراندوم و کسب آرای مردمی برای این بود که بنیاد انقلاب و نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر آرای عمومی گذاشته شود. امروز هم نیاز داریم تا این نسخه مردم‌سالارانه احیا شود.

امروز نیاز است نسخه مردم‌سالارانه نظام یعنی رفراندوم احیا شود
کد خبر: 596258
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۰ ۱۲:۰۳:۴۶

الیاس حضرتی در یادداشتی با عنوان «جمهوری اسلامی یادگار درخشان امام(ره) برای ملت» در روزنامه اعتماد نوشت: این روزها یادآور ایام و روزهایی است که در تاریخ این کشور، منطقه و جهان منشأ یکی از بزرگ‌ترین تحولات بنیادین در همه شوون کشور است. 22بهمن‌ماه یکی از ایام‌الله مهم مردم ایران و سرآغاز فصلی نو در حیات سیاسی، اجتماعی‌، اقتصادی و... کشور است. 44سال پیش در یک چنین روزهایی اقشار و گروه‌های مختلف مردمی از معلمان و کارگران گرفته تا کاسبان و دانشجویان و هنرمندان، ورزشکاران و... در کنار هم، متحد و یک زبان با هدف و رهبری واحد، انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانده و جمهوری اسلامی را پایه‌گذاری کردند.  در آن روزها نه در رهبری امام(ره) خدشه‌ای وارد شد و نه در هدف متعالی ملت ایران که استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود، خللی ایجاد شد.

اینگونه بود که برگ زرینی در تاریخ این سرزمین ورق زده شد و نسل‌های مختلف ایران، آزادی و استقلال را جشن گرفتند و نغمه جمهوری اسلامی سر دادند. در این فصل تازه و در شرایطی که انقلاب اسلامی مردم ایران جشن 44سالگی خود را پشت سر می‌گذارد، قرار است مردم روز شنبه پرشور‌تر از همیشه در مراسم راهپیمایی 22بهمن‌ماه حاضر شده و جشن انقلاب را در کنار هم برگزار کنند. بنابراین لازم است به مناسبت این روزهای فرخنده نکاتی را برای رشد افزون‌تر و قوام بیشتر این نظام و انقلاب یادآور شوم: 

 1) باید توجه داشت، رمز پیروزی و نجات ملت ایران، پس از سال‌ها استبداد، وحدت کلمه است. در 22بهمن 57 هم وحدت مردم ایران بود که پیروزی بزرگی را رقم زد.  درس ملت ایران از این روز مبارک و این فتح بزرگ، چنگ زدن به ریسمان اتحاد و همدلی است. هر زمان که این اتحاد و همراهی افزون‌تر شود، می‌توان از بزنگاه‌ها عبور کرد و مشکلات و بحران‌ها را پشت سر گذاشت. هر زمان هم که این اتحاد کمرنگ شود و افتراق و دوری شکل بگیرد، فرصت در اختیار بدخواهان قرار می‌گیرد که اهداف شوم خود را علیه این کشور و مردم محقق کنند.

2) موضوع مهم بعدی، تاکید بر جمهوری اسلامی به عنوان یک حقیقت تابنده در تاریخ کشور است. امام(ره) یک سلسله تاریخی 2500 ساله را کنار زد و نظام جمهوری اسلامی را با تکیه بر رای و خواسته مردم پایه‌گذاری کرد. رابطه امام(ره) با ملت یکی از استعاره‌های زیبای انقلاب است. ارتباطی که باعث شکل‌گیری جمهوری اسلامی هم شد و نوع تازه‌ای از مردمسالاری دینی را در جهان ارایه کرد. باید توجه داشت تاسیس ساختار تازه سیاسی در این سطح و ابعاد، کار ساده‌ای نیست و نمی‌توان به هر بهانه‌ای نظام سیاسی را دچار تغییر بنیادین ساخت. البته طبیعی است که هر نظام تازه‌ای در مسیر رشد خود نیازمند اصلاح، به‌روزآوری و تحول است. جمهوری اسلامی هم از این حقیقت جدا نیست و لازم است مبتنی بر مطالبات بحق مردمش به‌روزآوری شود.

جوانان کشور باید بدانند در ایام منتهی به انقلاب اسلامی و سال‌های ابتدایی پس از انقلاب افراد و جریاناتی بودند که تلاش می‌کردند، ارتباط بین امام (ره) و ملت را خدشه‌دار کنند. نظریات مختلفی در آن ایام مطرح می‌شد؛ برخی افراد و جریانات تلاش می‌کردند امام را به سمت خلافت اسلامی (به جای جمهوری اسلامی) سوق دهند. این جریانات معتقد بودند امام(ره) نباید با طناب جماعت به چاه تشکیل نظام سیاسی برود. پاسخ امام(ره) به این درخواست‌ها، تنها یک عبارت بود: «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر.» دسته دیگری هم بودند که از جمهوری دموکراتیک صحبت می‌کردند، امام(ره) برای راحتی خیال این افراد هم اعلام کردند، اگر جمهوری اسلامی به درستی عملیاتی شود، ساختاری دموکرات و مردم‌سالارانه از درون آن ظهور و بروز خواهد کرد. 

اما بد نیست خاطره‌ای را به نقل از مرحوم محتشمی برای نسل‌های جوان‌تر روایت کنم؛ مرحوم محتشمی تعریف می‌کردند در ایام منتهی به انقلاب  سران  گروه‌های تکفیری و سلفی به پاریس آمده و درخواست دیدار با امام را مطرح کردند. وقتی ملاقات صورت گرفت، خطاب به امام(ره) اعلام کردند ما برای شما دو پیشنهاد و یک درخواست داریم. در بیان پیشنهادات‌شان اعلام کردند، شنیده‌ایم شما مشکلات مالی زیادی دارید، ما حاضریم هر اندازه (از 1تا 100میلیارد دلار) که نیاز دارید را برآورده‌ سازیم.  پیشنهاد دوم این گروه‌ها این بود که حاضرند امام(ره) را به عنوان امیرالمومنین همه جهان اسلام قبول کرده و ایشان را با این عنوان به جهانیان معرفی کنند. در برابر این پیشنهادات خواسته آنان هم این بود که امام عنوان جمهوری اسلامی را برای نظام سیاسی کشور ایران انتخاب نکنند، چرا که آن را بدعت می‌دانستند. امام(ره) اعلام کردند، احتیاجی به پول و عناوین آنها ندارند و تنها به اعتبار مردم ایران و با تکیه به حمایت‌های آنان است که در صحنه مبارزه حضور پیدا کرده‌اند.

بنابراین جمهوری اسلامی از یک چنین آتش‌ها و بحران‌هایی عبور کرده تا به دست نسل امروز برسد. یادگار گرانقدری از امام که برای آن تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است. پس از حضور امام(ره) در ایران هم مانیفست جمهوری اسلامی در بهشت زهرا توسط امام(ره) برای ملت تشریح شد. امام(ره) در آن بیانیه اعلام کردند، به پشتوانه رای مردم است که در دهان بختیار زده و دولت تشکیل می‌دهد. بلافاصله پس از پیروزی هم امام بر رفراندوم تکیه کرده و رسما خواستار آرای مردم شدند. در جریان تدوین قانون اساسی هم امام یک چنین رویه‌ای را در پیش گرفتند. همه این اصرارها بر رفراندوم و کسب آرای مردمی برای این بود که بنیاد انقلاب و نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر آرای عمومی گذاشته شود. امروز هم نیاز داریم تا این نسخه مردم‌سالارانه احیا و زمینه برای افزایش مشارکت‌های عمومی فراهم شود.

باید با زبان نرم و دوستانه به همه علاقه‌مندان انقلاب یادآور شویم که پایه‌های انقلاب مبتنی بر رای مردم نهادینه شده است. مقام معظم رهبری امروز فرمودند که اختلافات باعث ایجاد گسل در جامعه می‌شود؛ اختلافات بیهوده باید کنار گذاشته شوند و زمینه برای درک و تعامل و مدارا میان همه افراد و جریانات، دسته‌ها و گروه‌های علاقه‌مند به انقلاب و نظام اسلامی فراهم شود. تنها از این طریق است که می‌توان نهال انقلاب اسلامی را به درختی بارور، مانا و پربار بدل کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها