تیزر| ابوالفضل حاجی‌زادگان، پژوهشگر اجتماعی در گفت‌وگوی ویدئویی با مجموعه «اعتماد»:

در سال‌های اخیر «کالای اعتراض سیاسی» برای ایرانیان در اینستاگرام پرتقاضاتر شده است

کارشناس شبکه های اجتماعی می‌گوید که مشغولیت‌های کاربران ایرانی در اینستاگرام به نوعی در حال دگردیسی معنادار به لحاظ کیفی و کمی است.

کد خبر: 593345
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۴ ۱۹:۰۴:۰۶
| |

ابوالفضل حاجی‌زادگان، پژوهشگر اجتماعی در گفت‌وگوی ویدئویی با مجموعه «اعتماد» گفت: آنچه در یک سال گذشته تازگی دارد و قبل از آن نبوده کاهش سهم صفحه‌های طنز و سرگرمی است و کالای اعتراض سیاسی پرمتقاضی‌تر شده است.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

*مشغولیت‌های کاربران ایرانی در اینستاگرام به نوعی دگردیسی معناداری به لحاظ کیفی و کمی پیدا می‌کند.

* پیش از این، سلبریتی‌ها از طریق ابراز ارادت به چهره‌های اصلاح‌طلب اعتبار می‌خریدند اما الان از طریق حمله کردن به اصلاح‌طلب‌ها، اصولگراها و حتی براندازها این کار را می‌کنند. حتی براندازها که ظاهرا نشان می‌دهند با معترضان پیوند محکمی دارند اما با معترضان پیوند ارگانیکی ندارند.

*الگوهای اینستاگرام این پیام را نشان می‌دهد که برخی کاربران می‌گویند اگر رفتاری که در بزنگاه سیاسی به تو نیاز دارم را انجام ندهی و اصطلاحا صدای من نباشی، تو رفتار شرم آوری داری و من دیگر تو را دنبال نخواهم کرد.

*آنچه در مورد سلبریتی‌ها می بینیم به غیر از علی کریمی که وارد اکت سیاسی شده مابقی کاری نمی‌کنند که بعد ما از آن‍‌ها انتظار مسئولیت سیاسی داشته باشیم.

*این که ما بخواهیم زیست آنلاین کاربران و مردم را مختل کنیم همین‌قدر بی‌معنی است که بگوییم جامعه را تعطیل و آن را پلمب کنید.

مشروح این گفت‌وگو را در روزهای آتی در «اعتمادآنلاین» ببینید و بخوانید.

 

دیدگاه تان را بنویسید