در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

سه سال از سقوط پرواز 752 اوکراین گذشت

هواپیمای ۷۵۲ در ۱۸ دی ۱۳۹۸ (۸ ژانویه ۲۰۲۰) ساعت ۶:۱۹ صبح، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه امام‌خمینی، در نزدیکی شاهدشهر تهران سقوط کرد و ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند-در واقع ۱۷۷ نفر، چرا که یکی از سرنشینان حامله بود. در این ویدئو روند حقوقی این پرونده را مرور کرده‌ایم.

سه سال از فاجعه اصابت موشک به هواپیمای 752 هواپیمایی بین‌المللی اوکراین می‌گذرد. 

به گزارش اعتمادآنلاین،‌ این هواپیما در ۱۸ دی ۱۳۹۸ (۸ ژانویه ۲۰۲۰) ساعت ۶:۱۹ صبح، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه  امام‌خمینی، در نزدیکی شاهدشهر تهران سقوط کرد و 176 سرنشین آن جان باختند

۲۱ دی‌ماه، با وجود اطلاعات ضدونقیض از منابع خارجی، اشتباه سامانه پدافند هوایی سپاه و برخورد با هواپیمای 752 از سوی ستاد کل نیروهای مسلح تایید شد.  

دلیل شلیک موشک به این هواپیمای مسافربری، در اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح، «خطای انسانی غیرعمد در تشخیص شیء پرنده» اعلام شده ‌است.

این سانحه چهار ساعت پس از حملات موشکی به عین‌الاسد، پایگاه آمریکا در عراق، در انتقام به ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، اتفاق افتاد. 

سردار حاجی‌زاده پس از مشخص شدن تقصیر پدافند هوایی سپاه درباره بسته نشدن آسمان کشور به روی هواپیماهای غیرنظامی گفت: نمی‌خواهم کسی را متهم کنم، اگر خبط و خطایی وجود دارد، در بخش نیروهای مسلح است.

با بروز اعتراضات و درخواست‌ها برای محاکمه مقصران، اولین جلسه دادگاه در روز 30 آبان 1400 در دادگاه نظامی تهران به ریاست ابراهیم مهرانفر برگزار شد.

گزارش‌های منتشرشده از دادگاه صرفاً اخباری است که قوه قضائیه اعلام کرده و تاکنون علاوه بر قرائت کیفرخواست، تعدادی از اولیای دم نیز شکایت خود را مطرح کرده‌اند.

برخی از خانواده‌ها و اولیای دم از روند برگزاری دادگاه رضایت ندارند و به شکل‌های مختلف اعتراضاتی را مطرح کرده‌اند

روز سوم دی‌ماه سال جاری ششمین جلسه دادگاه برگزار شد اما جزئیاتی از آن منتشر نشد و بعد از تشکیل 6 جلسه دادگاه، پرونده هنوز در دست رسیدگی است.

علیزاده طباطبایی، وکیل دادگستری، خبر داده که ۱۰ نفر در پرونده هواپیمای اوکراینی، از کاربر پشت موشک تا فرماندهان رده‌بالاتر، متهم هستند.

هم‌زمان یک دادگاه بین‌المللی هم به درخواست بازماندگان، سانحه هواپیما 752 در خارج از ایران در حال برگزاری است

روزنامه فرهیختگان در سالگرد این سانحه نوشت: درباره نتیجه پیگیری‌های حقوقی این اتفاق تلخ و خروجی رسانه‌ای جلسات دادگاه پرونده باید گفت شاهد وضعیت غیرقابل‌قبولی هستیم

 

دیدگاه تان را بنویسید