مهدی نصیری، سردبیر سابق کیهان:

عاقبت گذاشتن تمام تخم‌مرغ‌ها در سبد چین و روسیه را می‌بینید

مهدی نصیری نوشت: متاسفانه ما تمام تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد چین و روسیه گذاشتیم و نتیجه شد آنچه امروز شاهدش هستیم. آن یکی از پشت خنجر زد و این یکی هم از روبرو!

عاقبت گذاشتن تمام تخم‌مرغ‌ها در سبد چین و روسیه را می‌بینید
کد خبر: 586822
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۰۴:۰۵:۰۰

مهدی نصیری، سردبیر سابق کیهان در کانال خود نوشت:

اونایی که تا همین دیروز از کشور و دولت چین بت ساخته بودن و ذوب در حمایت چینی ها بودن، بعد از اون بیانیه مشترک با سعودی ها و بحث امروز در مورد جزایر سه گانه، خشمگین شدن و…!

یکی نیست به اینا بگه حوزه حکمرانی و حوزه سیاست، مثل حوزه فردی نیست که بر نظامات اخلاقی ‌و…مبتنی بر فرد، استوار باشه.

سیاست، حوزه مناسبات قدرت و تامین مصالح عمومیه و دولت چین و هر دولت معقول دیگری در دنیا، روابطش با جهان و سایر کشورها بر پایه همین دو اصل قدرت و تامین مصالح عمومی مردمان شان تعریف میشه. بر این اساس، شما دشمن و دوست همیشگی ندارین.

ولی متاسفانه ما تمام تخم مرغ های مان را گویا در سبد چین و روسیه گذاشتیم و نتیجه شد آنچه امروز شاهدش هستیم. آن یکی از پشت خنجر زد و این یکی هم از روبرو!

چینی ها برای تهییج اقتصادشان و تکمیل فاز سوم از دومین مرحله توسعه صنعتی شان نیازمند توسعه و تعمیق هر چه بیشتر نظام توزیع (از حمل و نقل و جاده و ریل و کشتی ) هستند و انرژی و همین بحث توزیع پایه و اساس مناسبات سیاسی و اقتصادی و البته استراتژی همکاری چینی ها با کشورهاست.

تجربه دو سه سال اخیر نشون میده که برخلاف تصورات و توهمات، چینی ها ذره ای به ایران در این نظام توزیع و تامین امنیت انرژی، بها نداده اند! آن هم علیرغم شواف قرارداد ۲۵ ساله و …

در مقابل، پاکستان را به ایران ترجیح دادن و با اینکه ایران مسیری بمراتب ارزانتر و بهینه تر برای دسترسی شان به خلیج فارس و دریای عمان و همچنین غرب و جنوب غرب اروپا و حتی آفریقا و کشورهای آسیای غربی است، پاکستان  با آن شرایط امنیتی عجیب و مسیر صعب العبور و  تاجیکستان و قزاقستان به ایران ترجیح داده می شود! چرا؟

بله، داریم میبینیم که  عربستان و بزودی عراق، نقش اصلی را در تامین امنیت سوخت پیشبرد مراحل بعدی توسعه صنعتی در چین را بازی خواهند کرد! 

حالا طرفداران چین پاسخ بدن وقتی ما هیچ نقشی در این دو ستون اصلی راهبرد سیاست خارجی چینی ها نداریم، چطور میتونیم نقش یک شریک استراتژیک رو برای چینی ها داشته باشیم؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱

    خاک برسر مسولین بی کفایت

  • سپیده ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱

    این چیزی که شما می‌گویید که فقط منافع خودش را در هر گام در نظر بگیرد نتیجه‌اش انزواست. مثال ساده ناتو. در روابط دوطرفه نمی‌شود خودخواه بود و باید برای حفظ رابطه گاهی فداکاری کرد و این با یک طرفه بودن و تسلیم بودن فرق دارد. ما باید خیلی قبلتر از اینها با کشورهای مخالف ناتو روابط دوستانه برقرار می‌کردیم چون ناتو دنبال نفت ارزان بودند و اهل جنگ برای منافع.

  • وحیدقاسمی نژاد ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱

    قطر هم یک تخم بلدرچینی هست انگار خیلی ها سرمایه ایران را غارت میکنند
    ایران را پس خواهیم گرفت...

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱

    روزی ما نه دست چینی هاست ونه آمریکایی ها روزی ما دست خداست.باید روی تلاش بیشتر خودمون حساب کنیم وبه خدا توکل کنیم. چوایزد ز حکمت ببندد دری به رحمت گشاید دردیگری.چینی ها هم روی آب بنا درست کردند.عربها از خودشون اختیاری ندارن با یک اخم آمریکا دست چین وماچین روتوی حنا میگذارن.همن چین چند وقت دیگه دوباره با التماس میاد سمت ایران حالا ببینید.

  • احمد ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱

    حالا باید کسانی که از زیر پر
    م این و اون رفتن دفاع میکنند باید متوجه شده باشند که فقط اتکا به قدرت و توان داخلی و استقلال میتواند به نفع کشور باشد

  • hamid ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱

    والله هیچ کشوری دوست نداره با کشوری مثل ایران به جهت سیاست مغرور و چموشی که در پیش گرفته و هر از گاهی بجای سیاست نرم و خلاق و در عین حال تعامل سازنده با کشورهای دیگه به خصوص کشورهای پیشرفته همش داره جبهه میگیره در برخورد با مسائل مختلف و خود را به همین دلیل در انزوا قرار داده تعامل داشته باشه. چون هر کشوری با ایران بخواهد روابط گسترده داشته باشه اینو میدونه که در مقابل امکان ارتباط با بقیه کشورهای پیشرفته را از دست خواهد داد.تازمانی که این سیاست در ایران برقرار باشه همین آش و همین کاسه

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱

    دولت معقول گفتید، پس جواب همه سوالات شما تو همین دولت معقول داده میشه ونیاز به اسمون ریسمون بافتن نداره

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱

    از غرب غیر از غارت چپاول اشغال تاریخ نشان نداده

  • Hosein ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱

    وقتی یه نفر فکر میکنه عقله کله و بعد هیچ مسولیتی هم قبول نمیکنه همین میشه دیگه کی میخواین بفهمین سیاستهای بین الملی تون ضد منافعه ملیه اخرش یه کار دست ایران میدین

  • مجید ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱

    نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱

    متاسفانه متاسفانه ..................... کشور ما سیاست خارجه خوبی ندارد دنیا را دشمن خود کردیم و چسبیدم به این دو کشور این عاقبت کار

  • حسین ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱

    من به این آقای سیاست مدار میگویم.چطور وقتی هم قکری های شما. شرف وحیثیت وغیرت ایرانیرا. در توبره غرب ظالم وجهانخوار قرار میدادند شما ها از خوشحالی لح لح وافتخار هم میکردید!!!!.وسلام

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱

    قابل توجه آقای حسین شریعتمداری و رفیقان بیسوادش

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها