کد خبر: 584137
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۴ ۰۹:۵۹:۲۰
| |

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

ساختار «نخست‌وزیر - رئیس‌جمهور» براى ایران مناسب‌تر است

با فیلترینگ موافق نیستم؛ فضای مجازی باید مدیریت شود/ نسل جوان خواهان تجزیه کشور نیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: معتقدم در بازنگری می‌توان ساختار سیاسی کشور به ساختار پارلمانی تغییر داد. در این ساختار نخست‌و‌زیر به عنوان نفر نخست اجرایی از سوی پارلمان تعیین می‌شود و رئیس‌جمهور هم نقش هماهنگ کننده قوا را بر عهده دارد.

ساختار «نخست‌وزیر - رئیس‌جمهور» براى ایران مناسب‌تر است
کد خبر: 584137
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۴ ۰۹:۵۹:۲۰

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اغتشاشات اخیر و اینکه این حوادث برخاسته از گسل‌ میان نسلی و در ادامه فعال شدن سایر شکاف‌ها است، گفت: تعبیر گسل‌های نسلی را چند دهه است می‌شنوم. به نظرم شاهد گسل‌های نسلی نیستیم، بلکه در شرایط کرونایی دو تا سه سال گذشته ارتباط دانش‌آموزان و دانشجویان با مراکز آموزشی از طریق فضای مجازی برقرار شد که عملا دست بیگانگان بود.

به گزارش ایرنا، بخش هایی از گفت و گوی مصباحی مقدم را در ادامه می خوانید:

*فضای مجازی، فضای ویژه‌ای است. بسیاری از خانواده‌ها بر این فضا مسلط نیستند و این موضوع موجب شد معلم نتواند نقش مهمی در تربیت نسل جدید ایفا کند. در این شرایط فضای جامعه، دانشگاه و مدرسه و خانواده هم نتوانست نقش مهمی در تربیت نسل جدید ایفا کنند و آنچه که توانست تاثیرگذار باشد همین فضای مجازی بود که قوه قاهر و غالب آن دست بیگانگان است.

*درصد اندکی از فضای مجازی در اختیار خانواده، نهاد آموزش و حاکمیت است و اکنون که دیگر کرونا همه گیر نیست مدرسه و دانشگاه برای دانش آموزان و دانشجویان تبدیل به محیطی بیگانه شده است.

*مساله گسل‌ بین‌نسلی موضوعیتی ندارد بلکه به اعتقاد من اتفاق خاصی افتاده است و در شرایط جدید «دیگران» توانسته‌اند آرمان‌ها، ایده‌ها و اطلاعات خود را به فرزندان ایران انتقال دهند و دیکته کنند و تحت تاثیر این فضا هیجاناتی هم پدید بیاورند.

*طرفدار مسدود شدن فضای مجازی نیستم بلکه باید این فضا مدیریت شود. اگرچه دیر به فکر مدیریت فضای مجازی افتادیم. شاید باید بیش ۱۰ سال قبل به این فکر می‌بودیم تا از این فضای جدید به عنوان یک فرصت بهره‌برداری کنیم. نسل جدید می‌توانست در این فضا توسط هنرمندان، معلمان و استادان تربیت شوند. در این باره به‌طور قطع در تولید محتوا ضعیف عمل کرده‌ایم.

*خانواده و سیستم آموزشی در فضای مجازی باید بر مبنای هویت ملی و دینی به شکل نرم و فرهنگی تربیت نسل جدید را برعهده می‌گرفت تا این نسل متاثر از فضای بیگانه قرار نگیرد.

*همه فرزندان من تحصیلات عالی دارند. ۸ نوه دارم و حقیقتا در این مدت با آنها کار شده است بطوریکه تحت تاثیر فضای بیگانه قرار نمی‌گیرند. کوچکترین نوه من چهار و نیم سال سن دارد. گاهی برای گرفتن تلفن همراه اشتیاق نشان می‌دهد اما مادرش مدیریت می‌کند و کاملا بر مبنای فرهنگ خودمان تحت نظارت است.

*نسل جوان خواهان تجزیه کشور نیستند و در این باره به راحتی ابزار دست بیگانه قرار نمی‌گیرند. از آنجایی که فضای مجازی در اختیار بیگانگان است با استفاده از این فضا، اهداف شوم خود را دنبال می‌کنند اما مخاطبان از این نیات و اهداف دشمن بی‌خبر هستند.

*علمای ما صدها سال حامی اهل سنت و اقلیت‌های یهودی، مسیحی و زرتشتی بوده‌اند. برای همین در ایران فروپاشی نداشته‌ایم؛ «آنها نقشه داشته‌اند اما فروپاشی اتفاق نیفتاده است.» اما اکنون این موضوع را دنبال می‌کنند.

*دو مجموعه اصلاح‌طلب و اصولگرا با ارتباط باهم باید اختلافات سیاسی و مشترکات را مرور کنند و مورد گفت‌وگو قرار دهند که این کار را تاکنون انجام نداده‌اند که این ضعف بزرگی است.

*درباره انتقاد محمدرضا باهنر از ساختار پارلمانی و لزوم تشکیل پارلمان محلی و ملی و اینکه «نمایندگان موقع بررسی بودجه کشور، آنرا به شکل منطقه‌ای بررسی می‌کنند؛ موافق این موضوع هستم و قبلاً هم در این زمینه مصاحبه کرده‌ و گفته‌ام به طور عمده مجلس نگاه محلی به بودجه دارد.

*ما احزاب ملی نداریم تا نمایندگانی تربیت کند که آموزش دیده و با هم هماهنگ باشند و بدانند که کشور را باید با نگاه بلندمدت و ملی اداره کرد. با در نظر گرفتن چنین شرایطی یا باید احزابی فعالیت کنند که این نقیصه را برطرف کند و یا مجلس سنایی داشته باشیم که کنترل کند که مستلزم بازنگری قانون اساسی است که از آخرین بازنگری حدود ۳۰ سال گذشته است.

*ساختار سیاسی ما در حال حاضر پارلمانی - ریاستی است. معتقدم در بازنگری می‌توان آنرا به ساختار پارلمانی تغییر داد. در این ساختار نخست وزیر به عنوان نفر نخست اجرایی از سوی پارلمان تعیین می‌شود و رئیس جمهور هم نقش هماهنگ کننده قوا را بر عهده دارد. این ساختار برای کشور و شرایط امروز مناسب‌تر است. منتها پارلمان باید حزبی باشد و پارلمان فعلی برای این کار مناسب نیست و به درد این کار نمی‌خورد.

*نیازمند دو تا سه حزب قوی و فراگیر هستیم تا میان آنها رقابت وجود داشته باشد. البته یکی از مسائل این است که این احزاب در چارچوب قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام اداره و مدیریت شوند و خط قرمزهای نظام را به طور کامل رعایت کنند و ما باید برای تخلفات آنها دادگاه قانون اساسی داشته باشیم اگر اینگونه باشد می‌توانیم نقش‌ اول را به نظام پارلمانی دهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها