کد خبر: 584069
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۳ ۱۳:۳۴:۵۴
| |

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه:

50 پلیس در «اغتشاشات» کشته شدند

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران گفت: طبق آمار رسمی، ۵۰ نفر از نیروهای پلیس در اغتشاشات به شهادت رسیده‌اند و چند صد نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

50 پلیس در «اغتشاشات» کشته شدند
کد خبر: 584069
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۳ ۱۳:۳۴:۵۴

علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه «ان دی تی وی» هند در پاسخ به سؤالی در ارتباط با حوادث اخیر ایران تصریح کرد: «قدرت‌های خارجی روایات غلط و اشتباهی درباره رویدادهای ایران مطرح می‌کنند».

به گزارش فارس، وی سپس با تأکید بر این که درک تفاوت میان تجمعات صلح‌آمیز و تجمعات خشونت‌آمیز حائز اهمیت است، گفت: «به نام خدا، تمایل دارم تأکید کنم که انتقاد و اعتراض یکی از ارکان دموکراسی و بر اساس اعتقادات دینی ما است که در قانون اساسی ایران نیز منعکس شده است. این حق به مردم داده شده است و همه ما موظفیم دیدگاه‌ها و انتقادات مختلف مردم را ببینیم و بشنویم».

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران سپس با توجه به تفاوت میان اعتراضات صلح‌آمیز و تجمعات خشونت‌آمیز گفت: «با این حال باید به تفاوت تجمع مسالمت‌آمیز و تجمع خشونت‌آمیز توجه کرد. همچنین باید به مداخله قدرت‌های خارجی در امور داخلی ایران و روایت‌های غلطی که از حوادثی که در ایران رخ می‌دهد و در راستای منافع خودشان است، توجه کنیم».

باقری در این خصوص ادامه داد: «در سال‌های گذشته، این قدرت‌ها و دولت‌ها در قبال ایران، همین سیاست را ادامه داده‌اند».

این دیپلمات ایرانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چه شواهدی در ارتباط با مداخله آمریکا و اروپا در امور ایران وجود دارد، گفت: «جستجوی مدرک و شواهد در این خصوص دشوار نیست. تنها کافی است به رسانه‌های تحت حمایت این قدرت‌ها و اظهاراتی که این قدرت‌ها مطرح می‌کنند، توجه کنید».

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با اشاره به این موارد ادامه داد: «ببینید برخی از قدرت‌های اروپایی چگونه در ایران مداخله می‌کنند. اگر به رویکرد و خبرسازی که آن‌ها دارند، به ویژه در رسانه‌های فارسی زبان مستقر در لندن بروید، عمق دخالت آن‌ها در امور داخلی ایران را خواهید دید».

باقری سپس قدرت‌های خارجی را عامل تحریک اغتشاشات داخل ایران دانست و گفت: «در یک نظام دموکراتیک، مردم آزادند که نظرات و اعتراضات خود را بیان کنند اما آن چه اهمیت دارد مسیری است که رژیم‌های خارجی به این اعتراضات می‌دهند. رژیم‌های غربی سعی می‌کنند این اعتراض‌ها و اظهارات مردم را به سمت و سوی خاصی سوق دهند».

وی در ارتباط با آمار و ارقامی که در ارتباط با تلفات اغتشاشات ایران منتشر می‌شود، گفت: «چنین داده‌هایی قطعاً صحت ندارد».

وی ادامه داد کمیته‌ای تحت نظارت وزارت کشور برای رسیدن به آمار درست تشکیل شده است و طبق آمار رسمی، ۵۰ نفر از نیروهای پلیس در اغتشاشات به شهادت رسیده‌اند و چند صد نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

وی در ادامه بار دیگر تصریح کرد: «مردم آزاد هستند، آن‌ها با هیچ مانعی برای بیان آزادانه نظرات خود مواجه نیستند و ما برای آن‌ها چارچوب قانونی برای بیان دیدگاهها و نقطه‌نظرات خود داریم».

باقری در پایان در خصوص نقش زنان در جامعه ایران گفت: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان ایران پیشرفت‌های چشمگیری داشتند پس چطور چنین چیزی ممکن است؟ زنان نقش کلیدی در دولت ایران دارند و به عنوان مدیران و دانشگاهیان در کشور پست‌های بالایی دارند. آیا در کشوری که آزادی برای زنان وجود ندارد این امکان وجود داشت؟».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها