واکنش‌ها به حمله تروریستی حرم مطهر شاهچراغ:

دشمنان به دنبال ناامن کردن ایران هستند/ سردار سلامی: آتش خشم و انتقام ملت ایران دامن جنایتکاران را خواهد گرفت/ دادستان کل کشور: جنایتکاران را به سزای عمل خود برسانید

آنتونیو گوترش: حمله به اماکن مذهبی شنیع است/ رحیم صفوی: قاطعانه پاسخ می‌دهیم

غروب دیروز چهارشنبه (چهارم آبان) یک فرد مسلح حین ورود به حرم مطهر شاهچراغ به سمت زائران تیراندازی کرد و ۱۵ نفر را به شهادت رساند.

دشمنان به دنبال ناامن کردن ایران هستند/ سردار سلامی: آتش خشم و انتقام ملت ایران دامن جنایتکاران را خواهد گرفت/ دادستان کل کشور: جنایتکاران را به سزای عمل خود برسانید
کد خبر: 579791
|
۱۴۰۱/۰۸/۰۵ ۰۸:۵۲:۵۱

شب گذشته یگ فرد ناشناس با یک سلاح جنگی به حرم مطهر شاهچراغ حمله کرد و تعدادی از هموطنان را کشته و زخمی کرد. حالا برخی از چهره های سیاسی و همچنین احزاب مختلف به این حادثه تروریستی واکنش نشان داده‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین، در ادامه واکنش‌ها به این حادثه تروریستی را می‌خوانید:

سخنگوی وزارت امور خارجه: ایران قوی، آرام و یکپارچه خواسته دشمنان نیست

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی اقدام تروریستی به زائران در شاهچراغ امروز (پنجشنبه) پنجم آبان ماه در صفحه اینستاگرامش با انتشار تصاویری از این اقدام تروریستی نوشت: حمله تروریستی به زائران شاهچراغ، شلیک به ایران و تن به تن ایرانیان است.

وی افزود: تجربه نشان داده جایی که سیاست‌هایشان کارساز نباشد، اقدام تروریستی را انتخاب می‌کنند. تروریست‌هایی به خط شدند، که نه حرم امن می‌شناسند و نه زن و کودک!

کنعانی اضافه کرد: نتیجه دهه‌ها سیاست آمریکا و متحدانش در منطقه، ویرانی و مرگ میلیون‌ها انسان بود و در ۴۰ روز اخیر نیز، در پس اظهارات به ظاهر بشردوستانه، دقیقا همین صحنه‌های خشونت و به خاک و خون کشیدن مردم ایران را می‌خواستند و همانانی که تروریسم را به خوب و بد تقسیم کردند! خشونت را نیز به خوب و بد تقسیم می‌کنند!! و با تمام توان خویش، هم از خشونت و هم از ترور علیه مردم ایران حمایت می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که «ایران قوی، آرام و یکپارچه خواسته آنان نیست،» تصریح کرد: اما تحقق آرزوهای شوم‌شان را هرگز نمی‌بینند. نمی‌گذاریم که ببینند…»

سرلشکر باقری: امنیت ایران خط قرمز نیروهای مسلح است

سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی در واکنش به حمله تروریستی شیراز عنوان کرد: بار دیگر در فضای غبارآلود فتنه‌ای که توسط مثلث شوم عبری - عربی - غربی طراحی و فرماندهی می‌شود، جمعی از بهترین بندگان خدا در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیه السلام، در هنگامه نماز، آماج گلوله های دشمنان کوردل و قسم‌خورده دین و آیین و استقلال ایران عزیز قرار گرفته و شهید و مجروح شدند.

وی همچنین بیان داشت: اینجانب ضمن تبریک و تسلیت به رهبر معظّم انقلاب اسلامی، خانواده های معزّز شهدا و ملت شریف ایران و دعا برای شفای عاجل مجروحان اعلام می نمایم، طراحان و عاملان داخلی و خارجی این جنایت ددمنشانه به زودی در کمین نیروهای انتظامی امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی قرار خواهند گرفت و به سزای اعمال ننگین شان خواهند رسید.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: فریب خوردگان نیز که بی شک در گناه این جنایت بزرگ شریک هستند بدانند، که امنیت، آرامش و حفظ جان و مال مردم شریف ایران خط قرمز نیروهای مسلح صبور، مقتدر و جان بر کف ایران اسلامی می باشد.

سردار سلامی: آتش خشم و انتقام ملت ایران دامن جنایتکاران را خواهد گرفت

متن پیام به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم 

شهادت مظلومانه جمعی از زائرین و هموطنان عزیز در جنایت تروریستی اشقیای تکفیری در حرم احمدبن موسی(ع) در شیراز را به پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر(ارواحنافداه ) ، مقام معظم رهبری(مد ظله العالی ) و آحاد ملت شریف ایران بویژه خانواده های معظم شهدای حادثه تسلیت و تعزیت می گویم.

این جنایت هولناک نشان داد دشمنان عزت، اقتدار و پیشرفت ایران اسلامی برای دست یابی به اهداف و آرزوهای شیطانی خود از هیچ جنایتی فرو گذار نکرده و حاضرند مردان ، زنان و کودکان بی دفاع را حتی در هنگامه نماز و حمد و ثنای پروردگار متعال در حرم اهل بیت پیامبر اعظم ( ص ) قربانی و به خاک و خون بکشانند. 

با محکومیت شدید این جنایت وحشیانه و اقدام پلید به حامیان و همراهان پشت صحنه آن قاطعانه اعلام می کنیم : " آتش خشم و انتقام ملت بصیر، هوشمند و همیشه در صحنه ایران که توطئه و آشوبگری های اخیر دشمن را در مسیر میرایی قرار داده و با سلب شادمانی از اردوگاه شیطان آنان را مایوس و ناامید ساخته است ، سرانجام دامان آنان را خواهد گرفت و به سزای اعمال ننگین خود خواهد رساند .

از درگاه حضرت حق تعالی برای شهیدان گرانقدر علوم و درجات و همنشینی با حضرت اباعبدالله الحسین ( ع ) و برای مجروحین حادثه شفای عاجل طلب می کنم .

سرلشکر پاسدار حسین سلامی

 فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»

دادستان کل کشور: جنایتکاران را به سزای عمل خود برسانید

متن این پیام بدین شرح است:

«بسمه تعالی

جناب آقای بحرینی

دادستان محترم عمومی و انقلاب مرکز استان فارس

سلام علیکم

حادثه دلخراش‌ تروریستی در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام به دست جنایتکار عامل استکبار جهانی که منجر به شهادت تعدادی از زائران عزیز و مجروح شدن تعدادی دیگر گردید موجب تأسف و تاثر می باشد.

اینجانب این حادثه مولمه را به مقام معظم رهبری و مردم عزیز و ولایتمدار استان فارس خصوصا بازماندگان گرانقدر شهدای مظلوم تسلیت و تعزیت عرض می کنم و برای مجروحان و مصدومان آروزی شفای عاجل دارم.

جنابعالی در معیت نیروهای پر تلاش امنیتی و انتظامی ابعاد مختلف این حادثه را با دقت و سرعت رصد و پیگیری و عوامل پشت پرده و همکاران این حادثه را شناسایی و بسزای اعمال جنایتکارانه خویش رسانده و مرتکب این جنایت را که دستگیر و تحت مراقبت قرار گرفته، پس از فراهم شدن زمینه تحقیقات و تشکیل پرونده اقدام لازم معمول و بسزای عمل تروریستی اش برسانید.

موفق و موید باشید.

محمد جعفر منتظری»

حسین امیرعبداللهیان، دشمنان می خواهند ایران را ناامن کنند 

مین پیام امیرعبداللهیان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اینجانب و همه همکارانم در وزارت امورخارجه، شهادت زائران مظلوم جنایت تروریستی، در حرم مطهر شاهچراغ شیراز را تسلیت عرض نموده و برای مجروحین شفای عاجل مسئلت می‌نمائیم.

این جنایت، نیات شوم مشوقان ترور و خشونت در ایران را کاملاً روشن ساخت. اطلاعات موثقی موجود است که دشمنان، پروژه چند لایه ناامن سازی ایران را طراحی کرده‌اند.

بی‌تردید اجازه نمی‌دهیم منافع و امنیت ملی ایران بازیچه دست تروریست‌ها و مداخله‌گران خارجی مدعی حقوق بشر قرار گیرد.

رحیم صفوی: قاطعانه پاسخ می‌دهیم

سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در اجلاسیه شهدای وحدت که صبح امروز (پنجشنبه) در مشهد مقدس برگزار شد با محکوم کردن حادثه تروریستی حرم شاهچراغ شیراز، گفت: حادثه تروریستی تکفیری عصر دیروز شیراز در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی الکاظم علیه السلام شاهچراغ شیراز، قلب ملت ما را جریحه دار کرد و این حادثه را به خانواده شهدای شیراز تسلیت می‌گویم و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل دارم.

سردار صفوی تأکید کرد: قطعاً با آمران و طراحان پشت صحنه این جنایت برخوردی قاطع و عبرت آموز خواهد شد.

سید حسن خمینی: دشمنان امنیت ایران را هدف گرفته‌اند

متن این پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جنایت دردناک حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در شهر شیراز که منجر به شهادت جمعی از نمازگزاران و جراحت تعدادی دیگر شد، مایه تأسف و تأثر شدید است.

عاملان این جنایت تروریستی امنیت جامعه ما را هدف گرفته اند که به دنبال ایجاد بستر مناسبی برای اهداف پلید خود بوده اند.

طبیعی است که انتظار همگان از مسئولان مربوطه، علاوه بر برخورد با عاملان پیدا و پنهان این اتفاق و پیشگیری از موارد مشابه، آن است که با قصورها و تقصیرهای احتمالی که باعث پیدایش چنین اتفاقاتی می شود برخورد شود.

ضمن آنکه وقوع چنین اتفاقات دردناکی همگان را به درک شرایط حساس کشور و توجه به دشمنان قدیم و جدید آن فرا می خواند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغ دیده و مردم شریف شیراز، از خدای متعال برای شهیدان عزیز غفران واسع و برای مجروحان سلامت کامل و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

سید حسن خمینی

۱۴۰۱/۰۸/۰۴

حزب موئتلفه اسلامی: ملت ایران عزادار است

متن بیانیه حزب موتلفه اسلامی در رابطه با حمله جنایتکارانه به حرم مطهر احمدبن موسی علیه السلام به شرح زیر است؛

بسم الله القاصم الجبارین و منتقم المظلومین

بای ذنب قتلت

جنایت وحشیانه و ضدبشری فتنه گران علیه زائران و نمازگزاران در حرم مطهر احمدبن موسی علیه السلام که در حالت زیارت و نماز جماعت بودند آنچنان زشت و ظالمانه و پلید بود که حامیان فتنه گران را به انفعال و استیصال برد و ملت بزرگ ایران را عزادار شهدای کودک و زن و پیر و جوان این اقدام تروریستی داعشی نمود.

گفته بودیم با شکست سخت این فتنه که استکبار آمریکایی انگلیسی صهیونیستی سعودی آن را طراحی و اجرا نمودند و ملت بزرگ ایران با رهبری ولی امر مسلمین و پشتکار و فداکاری مسئولان و نیروهای انتظامی ظرف چند روز فتنه طراحی شده استکبار در دو سال را به شکست رساند، در پسا فتنه آنها مذبوحانه به ترور انفجار و عملیات ایذایی اقدام خواهند کرد تا انتقام شکست سخت خود را از مردم مقاوم که با آنها مخالفت کردند و با عدم همکاری عجز آنان را آشکار نمودند بگیرند.

اما مکر دشمنان خدا همواره آنها را زیانکارترین می‌کند رسوایی تیراندازی و عملیات ترور در حرم اهل بیت که مردم بی گناه در حال زیارت و دعا و نماز را به خاک و خون کشاند فتنه‌گران را منفورتر کرده و آنها را رسوا تر می کند.

حزب موتلفه اسلامی این رویداد تاثر آور را به محضر امام عصر عجل الله، ولی امر مسلمین، مردم مقاوم ایران، خانواده های شهدا و مردم استان فارس تسلیت گفته و انعام شهادت را بر شهدا تبریک می گوید.

و برای مجروحان این انتقام کور تروریستی شفای عاجل مسئلت دارد.

از دستگاههای امنیتی و انتظامی که این روزها شدیدا تحت جنگ روانی دشمنان هستند. تقدیر و تشکر دارد و می‌خواهد که شجاعانه و با اقتدار این فتنه و فتنه گران را مراقبت کرده و توطئه سنگین آنها را به شکست نهایی و ریشه کنی فتنه برسانند.

از همه مردم می‌خواهد با هوشیاری و بصیرت مراقب هر حرکت مشکوک و عنصر فریب خورده باشند همانطور که منافقین و ضد انقلاب را با همت بلند خود به فرار و پناه به دشمنان و اهریمنان وادار کرده اند، این فتنه و فتنه گران را نیز به بیعت دائمی با آنها برسانند.

صراحتاً از آن‌ها که ساده اندیشانه فتنه را با اعتراض اشتباه گرفتند و از جریان هایی که در این فتنه مواضع آنها با آمریکا و انگلیس و صهیونیست ها سعودی‌ها و اکنون طراحان و عاملان ترور بی رحمانه حرم مطهر شیراز همسویی داشت،می‌خواهد که اشتباه و خطا و تحلیل‌های غلط خود را تصحیح کنند و مواضع شفاف و قاطع در برابر این فتنه بیگانه ساز و عوامل فتنه بگیرند.

از قوه قضاییه و مسئولان امنیتی کشور می‌خواهد که با قاطعیت و سرعت عمل به وظیفه پیشگیری و مجازات بازدارنده این جنایتکاران اقدام کنند و مطمئن باشند که اکنون غبار و ابهام ها تمام شده و منافقین و مزدوران آمریکا به رسوایی رسیده‌اند ملت یکپارچه از آنها حمایت می کند .

و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

*حزب موتلفه اسلامی* ۱۴۰۱/۰۸/۰۴

رئیس سازمان تامین اجتماعی پیگیر مجروحان حادثه

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ضمن محکومیت این جنایت بزدلانه، شهادت جمعی از هم‌وطنان را تبریک و تسلیت گفت و در تماس با مدیران درمان استان، پیگیر وضعیت درمان مجروحان این اقدام تروریستی شد.

آنتونیو گوترش: حمله به اماکن مذهبی شنیع است

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) را به شدت محکوم و با مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کرد.

سخنگوی سازمان ملل چهارشنبه شب به وقت محلی و به دنبال وقوع حمله تروریستی مزبور در بیانیه ای اعلام کرد که دبیر کل سازمان ملل حمله تروریستی عصر چهارشنبه به حرم مطهر شاهچراغ در شهر شیراز در جنوب ایران را که مسئولیت آن را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفت، به شدت محکوم می کند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد تصریح کرد چنین اقداماتی که اماکن مذهبی را هدف قرار می‌دهند، شنیع و تاثر آور هستند.

دبیر کل سازمان ملل بر لزوم محاکمه عاملان این جنایت علیه غیرنظامیانی که در حال انجام فرائض مذهبی بودند، تاکید کرد.

محکومیت از سوی رئیس مجلس پاکستان

«راجا پرویز اشرف» رئیس مجلس ملی پاکستان هم حادثه تروریستی حرم شاهچراغ در شیراز را بشدت محکوم کرد و به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

روابط عمومی پارلمان پاکستان چهارشنبه شب در بیانیه‌ای به نقل از این مقام پاکستانی افزود که وی نسبت به حمله تروریستی به زیارتگاه مقدس شاهچراغ در شهر شیراز مرکز استان فارس ابراز تاسف کرده است.

پرویز اشرف افزود: دین اسلام هرگونه خشونت و عمل تروریستی را نفی می‌کند و ما این حادثه تروریستی را محکوم‌ می‌کنیم.  

وی گفت: دولت و مردم پاکستان خود را در اندوه ملت ایران با ویژه داغ خانواده‌های قربانیان شریک می‌دانند و ما برای شهدا از درگاه خداوند طلب آمرزش می‌کنیم.  

محمد علی الحوثی: همبستگی ملت ایران برای مقابله با دشمن را بیشتر شد

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن چهارشنبه شب، ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی شاهچراغ شیراز در توییتی نوشت: همبستگی ملت ایران برای مقابله با دشمن را بیشتر می‌کند.

این مقام انصار الله در توییتی این حادثه جانکاه را به مقام معظم رهبری و خانواده‌های شهدا تسلیت گفت و برای زخمی‌های این حادثه نیز از خداوند متعال شفای عاجل درخواست کرد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اقدامات تروریستی گروه های مختلف مورد حمایت کشورهای غربی به خصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی منجر به شهادت بیش از ۱۷ هزار نفر در ایران شده است.

در ارتباط با این اقدامات تروریستی هیچ اقدامات عملی از سوی سازمان های مدافع حقوق بشر صورت نگرفته است و حتی برخی از عاملان و آمران این اقدامات در اروپا و با حمایت های لازم مالی و سیاسی زندگی می کنند.  

عمار حکیم: باید ریشه های تروریسم خشکانده شود

حجت الاسلام و المسلمین سید عمار حکیم نیز در پیامی ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی شاهچراغ این حادثه را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران تسلیت گفت.

وی با صدور پیامی اقدام مجرمانه یک گروه تروریستی در حمله به مرقد امام احمد بن موسی بن جعفر علیهم السلام در شهر شیراز ایران را که منجر به شهادت و یا مجروح شدن ده ها زائر از جمله یک زن و دو کودک شد، محکوم کرد.

در بخشی از این پیام آمده است: ما این حادثه را خالصانه به رهبر انقلاب اسلامی و ملت مسلمان ایران تسلیت می‌گوییم و از خداوند می‌خواهیم شهدای این حادثه را مورد رحمت واسعه خود قرار دهد و بهشت را جایگاه آنها قرار دهد و به خانواده آنها صبر و به مجروحان شفا دهد.

سید عمار حکیم در پایان بیانیه خود بار دیگر از جامعه جهانی به ویژه کشورهای متضرر از آفت تروریسم خواست که برای خشکاندن منابع تامین مالی تروریسم و جلوگیری از پیامدهای ویران کننده آن بر امنیت و ثبات ملت ها، همکاری و همراهی کنند.

عصائب اهل حق: تروریست ها تیرهای خود را در سینه بیگناهان خالی می‌کنند

«قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» در توییتر خود با انتشار پیامی به دو زبان عربی و فارسی نوشت: «بعد از اینکه تروریسم و حامیانش از محقق شدن توهمات و آرزوهای پوچ خود در کنترل کشورهای ما و مسلط شدن بر ملتهای مقاوممان مأیوس شدند... تیرهای خود را در سینه بیگناهان خالی می‌کنند...». 

الخزعلی در ادامه ضمن محکوم کردن این جنایت ، «منبرهای تکفیر» و حامیان آن را مسؤول اینگونه جنایت‌های وحشیانه دانست. او از سازمان‌‌های دینی و نیز سازمان‌های بین‌المللی خواست در مقابل تحریک آفرینی علیه پیروان اهل بیت علیهم السلام (شیعیان) بایستند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها