کد خبر: 579393
|
۱۴۰۱/۰۸/۰۳ ۰۷:۱۰:۱۰
| |

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین مجلس:

آمریکا به برجام برمی‌گردد؛ مواضع اخیرش مقطعی است

یک نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه سیاست آمریکا این است که به برجام و مذاکرات احیای آن بازگردد، گفت: سیاست کلی آمریکا درباره ایران مبتنی بر کنترل آن با هدف کاهش چانه‌زنی‌اش در منطقه است و برجام یکی از این سیاست‌هاست.

آمریکا به برجام برمی‌گردد؛ مواضع اخیرش مقطعی است
کد خبر: 579393
|
۱۴۰۱/۰۸/۰۳ ۰۷:۱۰:۱۰

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین مجلس با اشاره به مواضع اخیر آمریکا درباره اینکه مذاکرات برجامی دیگر در اولویت سیاست خارجی این کشور نیست گفت: یک فراتحلیل در رابطه با سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران وجود دارد که اگر آن را مدنظر داشته باشیم ارزیابی مواضع متناقض آمریکا سخت نیست.

به گزارش ایسنا، بخش های از گفت و گوی فلاحت پیشه را در ادامه می خوانید:

*آمریکایی‌ها هر سیاستی که درباره ایران به کار ببرند آن سیاست تحت سیاست راهبردی "کنترل" ایران تعریف می‌شود؛ چه این سیاست حفظ برجام باشد یا بی‌نیازی به توافق هسته‌ای و مذاکرات احیای آن یا مداخله در ایران یا تحریم همه‌جانبه.

*همه اینها بخشی از یک فراتحلیل به اسم راهبرد "کنترل" ایران است. آمریکایی‌ها این‌ها را در قالب یک بسته می‌بینند و هدف‌شان این است که تا حد امکان از هر تحولی برای کاهش توان چانه‌زنی ایران استفاده کنند.

*معتقدم آمریکا به برجام برمی‌گردد و این مواضع، مقطعی است. با توجه به تحولات سیاسی داخل ایران و متاسفانه ضعف کشور ما در شکل‌دهی یک نظام حل اختلاف درونی کشورهای دیگر از جمله آمریکا و برخی اروپایی‌ها از هر فرصتی برای ضربه زدن به ایران و کاهش قدرت چانه‌زنی ایران استفاده می‌کنند.

*امروز چالش بنده با برخی از افراد افراطی در کشور بر سر همین مساله است که باید یک نظام یا فرایندی داخلی برای رفع اختلاف داشته باشیم اما در حالی که فاقد این مساله هستیم، یک سری افراد هستند که بیشتر اختلاف‌افکنی می‌کنند و آمریکا از این مساله در راستای تضعیف چانه‌زنی ایران سوءاستفاده می‌کند.

*اینکه آقای امیر عبداللهیان سعی می‌کند خلاف آمریکایی‌ها موضع‌گیری کند درست نیست و این موضع‌گیری به نفع ایران نیست.

*یک فراتحلیل دیگر  در فضای سیاست خارجی کشور وجود دارد که به اشتباه به سیاستمداران القا می کنند اگر برجام امضا شود همه مسایل ایران با آمریکا حل می‌شود یا اگر برجام نباشد و تحریم‌ها رفع نشود هیچ اتفاقی برای کشور نمی‌افتد. معتقدم این دیدگاه‌ها درست نیست.

*آمریکا از نیمه اول قرن جدید راهبردش حفظ هژمونی‌ بوده است و چالش‌ اصلی آمریکا با چین و روسیه است و در این میان تلاش کرده است چالش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را در جهت رسیدن به اهداف کلی‌اش کنتر ل کند.

*چین و روسیه از این فرصت استفاده کردند و سعی کردند وارد شدن آمریکا به چالش با آنها را به تاخیر بیندازند اما متاسفانه ایران چنین سیاستی را تاکنون دنبال نکرده است و همین موجب فشار سیاسی و اقتصادی و امنیتی بیشتر به ایران شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    سه‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱

    بشین تا برگرده!!!!!!!!!! همکاری ایران با روسیه و کشتار مردم توسط حکومت بکلی برجام را از بین برده است.

  • ناشناس ارسالی در
    سه‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱

    الانی شما سخنگوی دولت آمریکا هستی چطور خبر داری
    این دولت و حاکمیت نمی خواهد با آمریکا مذاکره کند یا سیاسی هستی پس باید این رو بفهمی و یا نادانی صحبت نکن در حال حاضر باید فکری به حال مملکت خودمان بکنیم تمام

  • حسین ارسالی در
    سه‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱

    متاسفانه تعدای از اصلاح طلبان تبدیل به پیاده نظام امریکا شده اند ،وقتی امریکا نتونست جلوی برنامه اتمی ایران رو بگیره از عوامل داخلی خودش استفاده کرد و داخل راکتور اراک بتن ریزی شد ،الان هم کسانی مثل همین فلاحت پیشه،پزشکیان،مطهری،جواد ظریف و صادق زیبا کلام که اکثرا نماینده ادوار مجلس هستند بشدت مخالف توانمندی های اتمی و علمی کشور هستند و دوباره سعی دارند کشور رو به چاه برجام بیندازند ،خوشبختانه دست این ادم های معلوم الحال که کاملا هماهنگ با سیاست های امریکا عمل میکنند رو شده و هیچ حسابی روی نظرات اینها باز نمیشه.

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها