حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل سیاست خارجی:

روسیه دیگر جایگاه تعیین‌کننده‌ای در مذاکرات ندارد

انتخابات آمریکا تاثیر مستقیمی بر روی روند مذاکرات وین ندارد

یک کارشناس مسائل روسیه گفت: اظهارات مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مورد زمان ازسرگیری گفت‌وگو‌ها برای مثبت نگاه داشتن فضا مطرح شده است اما این در حالی است که روسیه دیگر جایگاه تعیین‌کننده‌ای در مذاکرات ندارد.

روسیه دیگر جایگاه تعیین‌کننده‌ای در مذاکرات ندارد
کد خبر: 578484
|
۱۴۰۱/۰۷/۲۶ ۱۳:۰۸:۳۰

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین الملل در ارزیابی فضای شکل گرفته در روابط ایران با اروپا و ایالات متحده در پی تحولات داخلی ایران و تاثیر آن بر امکان از سرگیری مذاکرات وین و در پاسخ به این سوال که در زمانی که مقامات آمریکایی مطرح می‌کنند که در حال حاضر موضوع احیای برجام دیگر در دستور کار این کشور قرار ندارد، هدف مذاکره‌کننده ارشد روسیه از بیان اینکه مذاکرات در نیمه دوم نوامبر که زمان پایان انتخابات کنگره آمریکاست از سرگرفته می‌شود چیست، گفت: انتخابات آمریکا تاثیر مستقیمی بر روی روند مذاکرات احیای برجام ندارد و نتیجه آن هرچه باشد تاثیر قابل توجهی بر موضوع مذاکرات نخواهد داشت؛ دو فرض بیشتر در این انتخابات مطرح نیست به این معنا که یا جمهوری‌خواهان و یا دموکرات‌ها پیروز خواهند شد. در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان و به دست آوردن اکثریت کنگره توسط آن‌ها، فشار بیشتری بر کاخ سفید وارد خواهد شد تا امتیازات بیشتری را در مذاکرات درخواست کند.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی بهشتی پور را در ادامه می خوانید:

*سناریوی دوم پیروزی دموکرات‌ها خواهد بود تا اکثریت خود را حفظ کنند که در آن صورت واشنگتن دست بازتری برای حضور در مذاکرات خواهد داشت اما این انتخابات مانند انتخابات ریاست‌جمهوری نیست که اساسا سیاست مذاکره برای احیای برجام تحت تاثیر قرار بگیرد.

*امروز دلیل اصلی تعلل آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات این است که منتظر هستند تا سرنوشت تحولات داخلی ایران مشخص شود و با به کار گیری سیاست صبر و حوصله به دنبال بیشترین بهره‌برداری از تحولات داخلی ایران هستند.

*در خصوص اظهارات مذاکره‌کننده ارشد روسیه و سیاست کرملین در موضوع مذاکرات احیای برجام نیز واقعیت این است که روسیه دیگر جایگاه تعیین‌کننده‌ای در مذاکرات ندارد و احتمالا می‌خواهد فضا را مثبت نگاه داشته و امیدواری بدهد که مذاکرات با شکست مواجه نشده است. مسکو همچنین علیرغم آنچه در واقعیت وجود دارد، می‌خواهد نشان دهد که همچنان در مذاکرات و روند احیای برجام تعیین‌کننده است.

*امروز تنها تهران و واشنگتن نقش تعیین‌کننده در نجات توافق هسته‌ای ایفا می‌کنند و روسیه، چین و حتی اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی تسهیلگر هستند. پس اینکه گفته شود مذاکرات در آبان ماه از سرگرفته خواهد شد، مبنی بر حدس این موضوع است که دو طرف ایران و‌ آمریکا پس از انتخابات کنگره آماده از سرگیری مذاکرات خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها