شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی:

سخنان ناشیانه برخی مسئولان تنش را در جامعه بیشتر می‌کند؛ باید بازخواست شوند

ستاد امر به معروف اگر خوب عمل می‌کرد ما دچار این مشکلات نبودیم/۹۰ درصد کسانی که به خیابان‌ها آمدند نه مخالف نظام هستند نه انقلاب

یک نماینده مجلس درمورد سخنان معاون امنیتی وزیر کشور، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر و یا مدیر مسئول یکی از روزنامه‌های پر تیراژ کشور گفت: شاید یکی از مسائلی که باعث تنش‌ها و اجتماعات و درگیری‌ها امروز شده همین صحبت‌های ناشیانه‌ برخی آقایان بوده است.

سخنان ناشیانه برخی مسئولان تنش را در جامعه بیشتر می‌کند؛ باید بازخواست شوند
کد خبر: 577457
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۹ ۱۰:۲۲:۱۴

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اظهارات برخی از مسئولان و چهره‌های کشور که در این شرایط باعث رنجش و دلخوری بیشتر مردم شده است، مانند سخنان معاون امنیتی وزیر کشور، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر و یا مدیر مسئول یکی از روزنامه‌های پر تیراژ کشور گفت: شاید یکی از مسائلی که باعث تنش‌ها و اجتماعات و درگیری‌ها امروز شده همین صحبت‌های ناشیانه‌ برخی آقایان بوده است.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی حیدری را در ادامه می خوانید:

*رهبر انقلاب چند توصیه درباره برخی مسائل داشتند که اگر افراد در همان چارچوب صحبت و حرکت کنند، معضل و مشکل خاصی نداریم؛ اما هنگامی که صحبت ناشیانه می‌شود نه تنها مشلکی را حل نمی‌کند بلکه یک تنش جدید در جامعه ایجاد می‌‌شود.

*قانونی که آقایان نیروی انتظامی اجرا کردند ایراداتی داشت؛ از همین رو اگر نیاز به اصلاح دارد، مراجع اصلاحش مشخص است، اگر در اجرا مشکل دارد، نیروی انتظامی به ستاد امر به معروف و نهی از منکر محولش می‌کرد، منتها خود این امر به معروف اهلش را می‌خواهد هرکسی نمی‌تواند امر به معروف کند زیرا کسی که دچار منکر می‌شود نمی‌تواند امر به معروف و نهی از منکر کند.

*هیچکس در نظام جمهوری اسلامی دوست ندارد بی‌حجاب باشد و بی‌حجابی را هم کسی دوست ندارد برخورد‌ها و کارکردهای غیرکارشناسی باعث تنش می‌شود.

*اینگونه اظهارنظرها در فضای کنونی باز ناشی از همان بی‌تدبیری است. به اعتقاد من فرمایشات مقام معظم رهبری باید فصل‌الخطاب همه مسائل و مشکلات باشد و همه باید در این مسیر اظهارنظر و صحبت کنند.

*رئیس ستاد امر به معروف اگر خوب عمل می‌کرد ما دچار این مشکلات نبودیم. اتفاقا یکی از انتقاداتی که به این ستاد وارد می‌شود این است که خوب عمل نکرده است که امروز نیروی انتظامی و مردم درگیر هستند. معتقدم خود ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم در چارچوب عملکرد و رفتارش نیاز به اصلاح دارد.

*مردم ما مردم انقلابی هستند، همین مردمی که با نیروی انتظامی در کف خیابان درگیر هستند، فردا اگر نظام به حضورشان نیاز داشته باشد در دفاع از آن به خیابان‌ها می‌آیند و دفاع می‌کنند هیچکس دنبال براندازی و علیه نظام نیست.

*مخالفان نظام که در آن سوی مرزها هستند تکلیف‌ و موضع‌شان مشخص است، آن‌ها دنبال براندازی هستند اما ملت جمهوری اسلامی ایران که امروز بعضا هم در خیابان‌ها، شعار و یا بحثی را مطرح می‌کنند، مخالف نظام نیستند ممکن است مخالف رفتارها و عملکردها باشند.

*معتقدم این کار نمایندگان است که باید این افراد را به مجلس فرابخوانند و باز خواست کنند . همچین دستگاه قضایی باید هر کسی را در چنین شرایطی به هر شکلی در هر مقامی به تنش با اظهارنظر و با رفتارش تحریک کند مورد بازخواست قرار دهد زیرا گاهی اوقات یک اظهارنظر و رفتار غلط باعث تنش در جامعه می‌شود و این‌گونه اقدامات درست نیست.

*همه مردم مخالف نیستند که به خیابان می‌روند؛ ممکن است آن‌ها منتقد وضعیت معیشتی و اقتصادی باشند اما من بر این نکته تاکید می‌کنم این مردم اگر نظام در خطر باشد، حاضر هستند جان‌شان را بدهند اینکه منتقد عملکرد دولت یا وضعیت اقتصادی باشند به منزله مخالفت با نظام و دولت نیست. مسئولان نباید اظهارنظر مردم را به عنوان مخالفت با نظام تلقی کنند.

*گاهی اوقات پلیس باعث تنش می‌شود و لازم است فرمانده پلیس به جای مقاومت، عذرخواهی کند آن زمان دیگر مسائلی پیش نمی‌آید. از خودگذشتگی برای نظام و انقلاب یک ضرورت است. اگر افرادی اشتباه کرده‌اند به جای مقاومت و سایر مسائل از مردم عذرخواهی کنند.

*درباره این‌که چقدر ضرورت دارد بازداشتی‌های حوادث اخیر کشور در بازداشتگاه‌های قوه قضائیه باشند و زیر نظر این قوه به پرونده‌شان رسیدگی شود، افراد باید تفکیک شوند، یک عده‌ به وضعیت اقتصادی معترض هستند که ۹۰ درصد بیشتر افراد این‌گونه هستند که قوه قضائیه باید کمک کند این افراد آزاد شوند. یک عده هم از این شرایط استفاده و موج سواری می‌‌کنند و خسارت به مردم می‌زنند که باید تفکیک شوند.

*۹۰ درصد کسانی که به خیابان‌ها آمدند نه مخالف نظام هستند نه انقلاب، این‌ها ممکن است اعتراضی به شرایط اقتصادی داشته باشند و اکثرا هم به بیکاری گرفتار هستند، یک عده محدود مقرض و معاند هستند، تحت تاثیر شبکه‌های خارجی قرار گرفته‌اند و این‌ها حساب‌شان جدا است، این افراد تعمداً ورود کردند و به دنبال براندازی هستند که دستگاه‌ها باید به صورت جدا برای‌شان تعیین تکلیف کند، اما بیشتر جماعتی که دستگیر شدند قابل گذشت و اغماض هستند که دستگاه قضایی هم باید در موردشان از خود گذشتگی نشان دهد و آزادشان کند. 

*همه را نباید مثل هم ببینیم یک عده قصد عبور از خیابان داشتند که گرفتار پلیس شدند. یک عده تحت تاثیر این مسائل ناآگاهانه قرار گرفتند. یک عده موضع اقتصادی و معیشتی دارند و اعتراضی کردند این‌ها باید از هم تفکیک شوند.

*یک عده محدودی هم آمدند مردم را هدایت کردند و آتش زدند این‌ها حساب‌شان جداست و باید مورد برخورد قرار گیرند، همه را نباید با یک دید نگاه و قضاوت کنیم. قضاوت‌ها باید واقع‌بینانه باشد .دستگاه قضایی می‌تواند کمک کند. پلیس با قوه قضائیه همکاری شورای امنیت یک تصمیم برای تفکیک کردن این مباحث بگیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱

    ستاد امر به معروف باید جوابگوی این همه فجایع اخیر کشور باشد

  • محسن شریف ارسالی در
    سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱

    تماما ریشه در نداشتن عدالت اجتماعی است تورم بسیار زیاد باعث فقر و دلسری و طغیان شده .

  • ناشناس ارسالی در
    سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱

    باید تاوان سنگینی پرداخت نمایند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها