ایران در حال دور خوردن توسط روسیه و ترکیه است/ پروژه مخوف زنگه‌زور چیست؟+ نقشه

براساس طرحی که کشور‌های ترکیه و آذربایجان دنبال می‌کنند زنگه زور نه تنها دارای یک مسیر جاده‌ای یا یک مسیر ریلی است بلکه از امکان ایجاد خطوط لوله برای انتقال انرژی نیز برخودار است.

ایران در حال دور خوردن توسط روسیه و ترکیه است/ پروژه مخوف زنگه‌زور چیست؟+ نقشه
کد خبر: 576654
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۳ ۰۵:۴۵:۰۰

 

شعیب بهمن، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:

به گزارش فراز، فعالیت کریدور «زنگه زور» برای روس‌ها از این حیث که می‌تواند موجب تقویت پان ترکیسم شود یک تهدید جدی به حساب می‌آید اما فعلا برای مسکو منافع اقتصادی و برقرارای ارتباطات مواصلاتی اهمیت بیشتری دارد. 

از جهت جنگ اوکراین و مسدود شدن بسیاری از مسیر‌های ارتباطی روسیه با کشور‌های اروپایی و اینکه روس‌ها احتمال می‌دهند که در آینده تحریم‌های اقتصادی غرب به حوزه‌های ترنزیتی هم کشیده شود، خواهان راه‌اندازی این کریدور هستند. 

برهمین اساس هم می‌گویم که در شرایط فعلی برای روس‌ها مسیر‌های جایگزین از اهمیت قابل توجهی برخودار هستند. روس‌ها در حال حاضر از این زاویه به کریدور زنگه زور نگاه می‌کنند و شاید تمایلی ندارند تهدید‌ها را دَست کم برای خودشان برجسته کنند. 

ضمن اینکه اعتقاد دارند اگر خودشان کنترل کریدور را در دست داشته باشند می‌توانند تهدیدات گسترش ناتو به قفقاز را از بین ببرند. 

یا با خطر گسترش پان ترکیسم مقابله کنند. به همین دلیل فعلا در حال مدارا کردن و یا حتی همراهی با راه‌اندازی این کریدور هستند.

براساس طرحی که کشور‌های ترکیه و آذربایجان دنبال می‌کنند زنگه زور نه تنها دارای یک مسیر جاده‌ای یا یک مسیر ریلی است بلکه از امکان ایجاد خطوط لوله برای انتقال انرژی نیز برخودار است و چنین وضعیتی برای روسیه که می‌خواهد از سلاح و اهرم انرژی در برابر کشور‌های اروپایی استفاده کند می‌تواند یک تهدید و یا دَست کم یک نقطعه ضعف جدی محسوب شود برهمین اساس هم، راه‌اندازی آن می‌تواند موجب آسیب‌پذیری روس‌ها در حوزه انرژی شود. 

در هر صورت قاعدتاً احداث چنین کریدوری و کشیده شدن خطوط لوله می‌تواند به نفع ترکیه باشد و موقعیت این کشور را در تحقق بخشی به منابع وارداتی و خطوط وارداتی انرژی تنوع ببخشد. علاوه براین، این خطوط می‌توانند به سمت کشور‌های اروپایی نیز کشیده شود به ویژه اینکه ترک‌ها در سال‌های گذشته بر آن بوده اند که به هاب و کانون انرژی منطقه تبدیل شوند. یعنی انرژی از کشور‌های مختلف منطقه ابتدا به ترکیه بیاید و از این کشور به کشور‌های اروپایی ارسال شود. بنابراین از دیدگاه ترک‌ها این یک موضوع جدی است که آن را در راستای منافع ملی خودشان دنبال کرده و در آینده هم به شکل جدی‌تری دنبال می‌شود.

اینکه آیا این کریدور احداث می‌شود یا خیر، به نحوه اعمال سیاست ایران در قبال این موضوع بستگی دارد. واقعیت این است با توجه به مخاطراتی که راه‌اندازی کریدور زنگه زور برای امنیت ملی کشورمان دارد ایران اساساً نباید اجازه راه‌اندازی این کریدور را صادر کند و از هر گونه تحرکی که به احداث این کریدور منتهی شود به شکل جدی جلوگیری کند.

در نتیجه در شرایط فعلی این موضوع بیشتر از اینکه به طرف‌های دیگر ارتباط داشته باشد بر حوزه‌های ژئوپلتیکی ایران، مزیت‌های ترانزیتی کشورمان و حتی در حوزه‌هایی چون صادرات انرژی تأثیرات جدی بر جای می‌گذارد. به همین دلیل هم، ایران اساساً نباید با احداث چنین کریدوری موافقت کند. قاعدتاً اگر ایران به شکل جدی و هوشمندانه‌ای با این موضوع مواجه شود می‌تواند از این تغییر ژئوپولتیکی بزرگ در منطقه جلوگیری کرده که نه فقط در آینده نزدیک بلکه برای دهه‌ها صده‌های آینده، بر موقعیت و منزلت و جایگاه ایران در منطقه اثرگذار باشد. به همین دلیل ایران نیاز به تصمیم‌گیری فوری، قاطع و البته همانطور که اشاره کردم هوشمندانه دارد تا بتواند از احداث این کریدور جلوگیری کند.


 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • محمد ارسالی در
    چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱

    در حمله بی اساس و متوهم به ترک ها همه متحد هستید!

  • مهدی ارسالی در
    چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱

    اگه قدرت اینو دارین که مانع بشین،بسم الله.

  • ناشناس ارسالی در
    چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱

    در دید مسئولین ومشاوران ایرانی رشد وپیشرفت مسلمان شیعه تورک علی الخصوص آذری پذیرفتنی نیست .وماهم اینرا در تربیت فرزندانمان قطعا لحاظ خواهیم نمود .مرگ بر منافق

  • مغانلی ارسالی در
    دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱

    تنها دلیل اینکه ایران نمیزاره این کریدور افتتاح بشه دشمنی با آذربایجان چه شمالی و چه جنوبی می باشد. این راه باز بشه خیلی به نفع ایران هم هست میتونه از جلفا به این راه متصل بشه ازش منفعت ببره. دلیل اینکه نمیزاره باز بشه اینکه نمیخواد آذربایجان از زیر دستش خارج بشه همیشه به خودش وابسته نگه داره. ظلم و استعمار آذربایجان جنوبی تا کی میخواد ادامه پیدا کنه؟؟

  • داود ایرانی ارسالی در
    یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱

    اگر کریدور احداث شود ما چکار باید بکنیم ?
    بنظر من باید به روسیه حمله کنیم و پوتین را بکشیم ،

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها