امیرعبداللهیان:

آماده همکاری با تحقیقات آژانس اتمی هستیم / از ایده بازگشت روابط دیپلماتیک به حالت نرمال استقبال می‌کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگویی از آمادگی ایران برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

آماده همکاری با تحقیقات آژانس اتمی هستیم / از ایده بازگشت روابط دیپلماتیک به حالت نرمال استقبال می‌کنیم
کد خبر: 575573
|
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۹:۱۰:۳۸

حسین امیرعبداللهیان، در مصاحبه‌ای با وبگاه المانیتور درباره مذاکرات رفع تحریم‌های وین و همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گفتگو پرداخت.

به گزارش فارس، وی در این مصاحبه که امروز دوشنبه منتشر شده :

*ایران آماده همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل پیرامون تحقیقات این سازمان در سه مکان ادعایی در ایران است.

*تا جایی که آژانس اتمی به دنبال حل و فصل مسائل مربوط به سه مکان ادعایی به صورت فنی و نه به صورت سیاسی باشد، تهران آماده همکاری با این نهاد بین‌المللی است.

*«آژانس سوالاتی درباره سه مکان ادعایی دارند که می‌گویند در آنها اورانیوم پیدا کرده‌اند و ما آماده‌ایم به آن سوالات پاسخ بدهیم.»

*هنگامی که در خصوص بازگشت به توافق هسته‌ای برجام توافق حاصل شود، ایران آماده خواهد بود به آژانس «فراتر از توافقات پادمانی» دسترسی بدهد.

*«ابتدا لازم است که این ادعاهای بی‌اساسی که علیه ایران مطرح شده‌ و در دستورکار آژانس قرار گرفته‌اند برطرف شوند. ما معتقدیم و می‌پذیریم برای اینکه این کار انجام شود لازم است برخی اقدامات فنی انجام شوند. همزمان، لازم است آژانس، فنی رفتار و عمل کند نه سیاسی. 

*در سال ۲۰۱۵ اتفاق مشابهی افتاد و مطابق آن آژانس به تحقیقاتش درباره مسئله «پی.ام.دی» پایان داد و قطعنامه‌ای صادر کرد که اجازه داد برجام اجرا شود. وی به المانیتور گفت: «[همانند سال ۲۰۱۵] لازم است که برای بستن پرونده این ادعاها اراده سیاسی وجود داشته باشد.»

*آمریکایی‌ها هفته گذشته در نیویورک پیامی ارسال کردند مبنی بر اینکه «بیایید مستقیم گفت‌وگو کنیم.»

*«ما از داشتن گفت‌وگوهای رو در رو با آمریکا باکی نداریم، اما باید احساس کنیم که این اقدام، تغییردهنده معادلات بازی خواهد بود و برای ما نوعی دستاورد به همراه خواهد داشت.»

*«اگر آمریکایی‌ها جدی باشند و بخواهند اراده و میلشان برای بازگشت به برجام را نشان دهند همین پیام‌[های غیرمستقیم] کفایت می‌کند.»

*الزاماً نیازی به چنین مذاکره‌ای نمی‌بیند، زیرا موضع ایران در دورهای قبلی این بوده که توافق شفاف‌تر و کم‌ابهام‌تر شود. 

*«اما اگر طرف آمریکایی احساس می‌کند لازم است دور جدیدی از مذاکرات توسط هماهنگ‌کننده‌ها انجام شود - (منظورم جوزپ بورل و اتحادیه اروپا است- آن را رد نخواهیم کرد.

*در حوزه اخذ تضمین‌ها در هفته‌های گذشته در نتیجه پیام‌های رد و بدل شده با آمریکایی‌ها «پیشرفت‌هایی» حاصل شده است.

*«ما واقعاً می‌خواهیم برجام رخ بدهد.»

*ایران همواره حامی امنیت و ثبات در منطقه بوده است. او گفت: «ما همیشه حامی امنیت و ثبات در منطقه بوده‌ایم. ما همیشه از روند تشکیل دولت در عراق حمایت کرده‌ایم. این ما بودیم که همه طرف‌ها در یمن را به موافقت با آتش‌بس ترغیب کردیم.»

*«ما از ایده بازگشت روابط دیپلماتیک به حالت نرمال استقبال می‌کنیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها