جلال رشیدی کوچی، رئیس کمیته امنیت کمیسیون شوراها:

گشت ارشاد نتیجه‌ای جز هزینه و ضربه برای نظام نداشته

عده ای در برابر پذیرش حقیقت مقاومت میکنند

یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: مقایسه وضعیت حجاب در مقاطع زمانی مختلف نشان می دهد گشت ارشاد نتیجه ای جز هزینه و ضربه برای نظام نداشته است اما مسئله اصلی این است که عده ای در برابر پذیرش حقیقت مقاومت میک نند.

گشت ارشاد نتیجه‌ای جز هزینه و ضربه برای نظام نداشته
کد خبر: 574777
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۹ ۱۰:۲۳:۴۶

جلال رشیدی کوچی، یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس در خصوص ابعاد حادثه فوت مهسا امینی و عملکردی که گشت ارشاد در طول سالیان گذشته داشته است، بیان کرد: بنده در ابتدا باید بگویم که اگر راجع به گشت ارشاد صحبت می‌کنم و مخالفت می‌کنم به منزله موافقت با بدحجابی نیست. به معنی مخالفت با قانون حجاب هم نیست. بنده این را خطاب به افرادی که قصد دارند صحبت های بنده را تفسیر به رای کنند مطرح می کنم تا در ته گوش خود فرو کنند؛ بنده مخالف حجاب نیستم.

به گزارش ایسنا بخش هایی از گفت و گوی رشیدی کوچی را در ادامه می خوانید:

*علت این تفسیر به رای نیز این است که حاضر نیستند که در خصوص  واقعیت های جامعه که درحال رخ دادن است بحث کنند. در اولین جلسه کمیته ای که در مجلس برای پیگیری فوت مهسا امینی تشکیل شد دوستانی از نیروی انتظامی حضور داشتند. ما به جد می گوییم که باید قبول کنند که نیروی انتظامی از ناحیه گشت ارشاد در حال آسیب دیدن است.

*شجاعانه ترین کاری که یک فرد می تواند انجام دهد این است که در وهله اول اشتباه خود را بپذیرد. سپس در جهت رفع خسارت گام بردارند. برخی از دوستان ما اصلا حاضر نیستند راجع به اشتباه خود صحبت کنند و اصرار دارند که کار درست را انجام داده‌اند. دوستان باید بپذیرند گشت ارشاد اشتباه بوده چون نتیجه‌ای جز خسران و ضرر برای کشور نداشته است. این احتیاج به آمار و ارقام و نظرسنجی ندارد.

*اگر گشت ارشاد به تنهایی قرار بود در مسئله حجاب موفق بشود ما نسبت به ۱۰ سال گذشته حداقل باید وضعیت‌مان در حوزه حجاب ثابت بود. شما به عنوان فردی که در کشور ایران زندگی می‌کنید با هر نوع شیوه تفکری نسبت به ۱۵ سال گذشته که مقوله‌ای به عنوان گشت ارشاد ایجاد شد پاسخ دهید آیا مسئله حجاب مثبت ارزیابی می‌شود یا منفی؟ اگر ما پاسخ این پرسش را بتوانیم بپذیریم می توانیم خیلی کارهای دیگری انجام دهیم.

*مقاومت در برابر پذیرش حقایق خیلی سخت‌تر از خود حقیقت است. این مقاومت متاسفانه وجود دارد. چرا از اول تا آخر گشت ارشاد ضرر است؟ چراکه تنها است. در حالی که ۳۳۰ تکلیف از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث حجاب صادر شده و ۳۳ دستگاه مکلف شده‌اند آن را اجرا کنند، ۳۲ دستگاه خود را کنار کشیده‌اند. در حالی که کار اصلی به عهده آن دستگاه‌ها است.  در بحث موتورسواری ما به فرهنگ راهنمایی و رانندگی نیاز داریم اما حجاب یک فرهنگ دینی ماست.

*چه کسی تشخیص می دهد حجاب افراد مناسب نیست و باید در کلاس توجیهی حضور پیدا کنند؟ البته این جای تشکر دارد که از آن مکان به این نقطه رسیدیم که افراد دست گیر شده توسط گشت ارشاد را به مکان برده و آموزش می دهیمهیچ جای اسلام نگفته است که اگر موتور سوار شدید کلاه کاسکت بر روی سر خود بگذارید یا با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کنید. اما در اسلام گفته باید حجاب داشته باشید تا از خیلی از آسیب‌ها مصون باشید. سوال بنده این است شیوه و روش پیامبر (ص) و ائمه (ع) در برخورد با چنین مسائلی چه بوده است؟ آیا بگیر و ببند بوده است.

*آیا شیوه بزرگان ما در دین اسلام و بزرگان ما در انقلاب این بوده است؟ ما اصول انقلاب را رها کردیم و متاسفانه یک سری افراد را شاخص کرده ایم و به جای اینکه افراد را با شاخصه های انقلاب بسنجیم در حال سنجیدن انقلاب با شاخص های افراد هستیم. مثلا گفتیم جلال رشیدی شاخص انقلابی است و هرچه در انقلاب است را با جلال رشیدی می سنجیم. این کار درستی نیست.  ما باید شاخصه های انقلاب را در نظر بگیریم و بسنجیم که آیا جلال رشیدی در این قالب می گنجد یا نمی گنجد.

*ما از اصول انقلاب خیلی به انحراف رفته ایم. حضرت آقا چیز دیگری می گوید. حرف امام (ره) چیز دیگری بود. تا راجع به گشت ارشاد صحبت می کنیم می گویند حضرت آقا مخالف بد حجابی است ما هم مخالف بدحجابی هستیم. کجا حضرت آقا از گشت ارشاد صحبت کرده است؟ یک اشاره یا یک جمله بیاورید که حضرت آقا از گشت ارشاد تعریف کرده باشد. حضرت آقا که با کسی تعارف ندارد. اگر چیزی خوب باشد می گوید خوب است.

*بنده به مردم حق می دهم چنین تصوری داشته باشند چراکه آقایان در تلویزیون و مصاحبه ها از رهبری هزینه می کنند. در صورتی که اصلا نگاه حضرت آقا این نیست. سنت اسلام و سنت الهی این است که اگر ما قرار است مسئله ای را تبیین کنیم با زبان خوش باشد.

*ای کاش ویدیوی مهسا امینی را پخش نکرده بودند. این بنده خدا که حجابش مشکلی نداشت. در مقایسه با عرفی که در جامعه جاافتاده ایشان جز افرادی بود که حجاب بدی هم نداشت. ای کاش این فیلم پخش نشده بود. بنده در جلسه کمیسیون امورداخلی کشور نیز فیلم با کیفیت را دیدم. بنده هرچه فیلم را دیدم ایشان حجابش خیلی بهتر از افرادی بود که این روزها در خیابان می بینیم..

*اگر یک خانم بدحجاب یا بی حجاب کنار عکس شهید سلیمانی بایستد ما آن را دستاورد برای خودمان می دانیم. اما اگر عکس حاج قاسم را حذف کنیم آن خانم مجرم می شود. اگر یک خانم با حجاب نامناسبی در صف رای بایستد صدا و سیما در روز رای گیری ۲۰ بار آن را نشان می دهد تا بگوید ما توانستیم این نگاه را هم پای صندوق رای بیاوریم. بعد که رای داد و به خانه رفت. فردا همان خانم را گشت ارشاد می گیرد.

*این پارادوکس استاگر یک خانم بدحجاب یا بی حجاب کنار عکس شهید سلیمانی بایستد ما آن را دستاورد برای خودمان می دانیم. اما اگر عکس حاج قاسم را حذف کنیم آن خانم مجرم می شود. اگر یک خانم با حجاب نامناسبی در صف رای بایستد صدا و سیما در روز رای گیری ۲۰ بار آن را نشان می دهد تا بگوید ما توانستیم این نگاه را هم پای صندوق رای بیاوریم. بعد که رای داد و به خانه رفت. فردا همان خانم را گشت ارشاد می گیرد. این پارادوکس است.

*بنده در ماجرای خانم رشنو تنها صحبتی که کردم این بود که یک سری شبهاتی برای خودم وجود دارد که قصد دارم خارج از فضای روتین رسانه ای آن را بررسی کرده و صادقانه با مردم در میان بگذارم تا مبتنی بر واقعیت ها صحبت کنم نه احساسات. آیا بنده حرف بدی زدم؟ ولی بنده را اپوزیسیون کردند. گفتند تنها نماینده ای که از خانم رشنو حمایت کرده شما بودید.

*بنده بر اساس مبانی انقلاب صحبت می کنم. بعد از اینکه خانم رشنو در تلویزیون حضور یافت دو حالت به وجود آمد. گفتند صورت ایشان کبود بود و بعد هم گفتند خونریزی کرده و ایشان را به بیمارستان بردند. این شبهه وجود داشت.

*بنده گفتم موضوع را بررسی می کنم. یا واقعا با ایشان برخورد کردند یا نکردند. یا ایشان را کتک زدند یا نزدند. اگر کتک زدند غلط کردند که ایشان را زدند. کجای انقلاب و دین ما اجازه داده یک دختر را کتک بزنیم؟ یک نفر را نزد شهید لاجوردی آوردند و گفتند به امام (ره) توهین کرده.  فرد گفت من توهین کردم ولی مامور تو به من سیلی زده است. شهید لاجوردی گفت بلند شو و به او سیلی بزن و بعد بنشین به خاطر توهینت محاکمه ات می کنم. آیا این رفتار انقلابی است یا رفتار ما؟ اگر خانم رشنو را زدند غلط کردند. کجای قانون و دین و اصول انقلاب چنین اجازه ای داده است؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها