کد خبر: 574297
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۵ ۰۹:۵۶:۰۰
| |

دیاکو حسینی، کارشناس سیاست خارجی:

ایران در مذاکرات برجام دچار مفروضات اشتباه شده است

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: ایران می توانست ضمن رسیدن به توافق بر سر موضوعات مرتبط با برجام مسائل پادمانی را نیز بدون سر و صدا و هیاهو در قالب همکاری ها با آژانس حل و فصل کند.

ایران در مذاکرات برجام دچار مفروضات اشتباه شده است
کد خبر: 574297
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۵ ۰۹:۵۶:۰۰

دیاکو حسینی کارشناس سیاست خارجی درباره مذاکرا احیای برجام و نحوه مذاکرات تیم ایرانی گفت: بخش عمده حوزه سیاستگذاری مربوط به مفروضات است. اگر در مسائل گوناگون و حوزه های متفاوت مفروضات درستی داشته باشیم در نتیجه اهداف درستی نیز خواهیم داشت.

به گزارش خبرآنلاین، این کارشناس مسائل سیاسی، صحبت‌هایی درباره مذاکرات احیای دوباره برجام انجام داده است که در ادامه مهم‌ترین بخش‌های آن را می‌خوانید:

*مفروضات اشتباه نقش بسزایی در رویدادهای اخیر در خصوص مذاکرات وین داشته است. در حوزه استراتژیک و تاکتیکی مفروضات اشتباهی را داشتیم و در نتیجه اهداف و روش های اشتباه را در پیش گرفتیم.

*وقتی این درک وجود داشته باشد که طرف آمریکایی یعنی دولت بایدن نیاز به توافق دارد و در هر شرایطی آماده آن خواهد بود دقیقا یک مفروض اشتباه است که از یک شناخت پیشینی ریشه می گیرد.

*مفروض اشتباه دیگر این بود که غرب پس از تهاجم روسیه به خاک اوکراین به ایران نیاز بیشتری خواهد داشت و در این حالت آماده است تا امتیازات مورد نظر را به ایران اعطا کند و همچنین انعطاف بیشتری از خود نشان دهد.

*مسئولان مذاکرات ظاهرا شناخت جامع و کافی از محیط عملیاتی مذاکرات و همچنین فضای سیاسی بین المللی ندارند.

*اگر حتی زمستان سخت و کمبود انرژی نیز مطرح باشد وقتی طرف اروپایی چنین مواضعی را از سوی ایران می بیند قطعا در برابر امتیاز دادن مقاومت خواهد کرد. 

*نیاز است که مفروضات ایران مورد بازبینی و تجدیدنظر قرار گیرند در غیر اینصورت مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید و فرصت ها یکی پس از دیگری از بین خواهند رفت و در نهایت مذاکرات به اهرم فشار علیه ایران تبدیل خواهد شد.

*ایران می توانست ضمن رسیدن به توافق بر سر موضوعات مرتبط با برجام مسائل پادمانی را نیز بدون سر و صدا و هیاهو در قالب همکاری ها با آژانس حل و فصل کند.

*نمی توان روابط بین ملت ها را بر پایه عدالت، انصاف، مرام و یا مسائل دیگر تلقی کرد. ما مجبور هستیم تا بدترین مفروضات و سناریوها را در نظر بگیریم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها