حمله روزنامه جوان به آیت‌الله صانعی:

صانعی ولایت فقیه را «خلاف جمهوریت و استبداد» می‌دانست

روزنامه جوان نوشت: صانعی ولی فقیه را «خلاف جمهوریت و مردم‌سالاری و نوعی استبداد» دانست. روشن نیست بدون نظریه ولایت فقیه، چگونه می‌توان جمهوری اسلامی را جمهوری اسلامی دانست و از آن دفاع منتقدانه کرد.

صانعی ولایت فقیه را «خلاف جمهوریت و استبداد» می‌دانست
کد خبر: 573837
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۲ ۰۷:۱۴:۲۲

روزنامه جوان نوشت: سید حسن خمینی که در زمان فوت شیخ یوسف صانعی، درگذشت او را به امام زمان (عج) تسلیت گفته بود، در گرامیداشت دومین سالگرد فوت وی گفته که «یکی از میراث آقای صانعی برای روزگار ما اجتهاد روشنفکرانه بود و ایشان از جمهوری اسلامی دفاع منتقدانه داشتند!»

وی «اجتهاد روشنفکرانه» را یکی از میراث آیت‌الله صانعی دانسته و افزوده: «دفاع منتقدانه از جمهوری اسلامی نیز یکی دیگر از میراث ایشان بود. باید از جمهوری اسلامی به عنوان حرکتی که سال‌ها برای تحقق آن مجاهدت شده و جان‌ها فدا شده، دفاع کرد. ایشان از جمهوری اسلامی دفاع منتقدانه داشتند. اگر انحرافی را می‌دیدند نسبت به آن حساس بودند.» او در نسبت صانعی با جمهوری اسلامی ادامه داده: «به مانند یک پدر و یا مادری که نسبت به فرزند خود با حساسیت برخورد می‌کند، از آنچه انحراف و غلط می‌دانستند، تبری جسته و آن‌ها را بیان می‌کردند.»

    بیشتر بخوانید

به نظر می‌رسد منظور از دفاع منتقدانه وقایع سال ۸۸ باشد. صانعی در فتنه سال ۸۸ دفاعی از جمهوری اسلامی نداشت که حال بخواهد منتقدانه باشد یا مدل دیگری! او در سال ۸۸ در کنار جنبش سبز ایستاد و حمایت‌های اصلاح‌طلبان از او هم به دلیل همین مواضع سیاسی اوست.

صانعی در مورد نظریه ولایت فقیه هم تغییر جهت داد و در حالی که در ابتدا معتقد بود «هنگامی که، ولی امر حکم داد، مراجعه به دیگران معصیت و خلاف شرع است»، بعدها نظرش را تغییر داد و اختیارات، ولی فقیه را «خلاف جمهوریت و مردم‌سالاری و نوعی استبداد» دانست. روشن نیست بدون نظریه ولایت فقیه، چگونه می‌توان جمهوری اسلامی را جمهوری اسلامی دانست و از آن دفاع منتقدانه کرد!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱

    تمام حرف سیدحسن این است چرامجتبی آیت الله شده من نشدم ظلم چقدر

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها