کد خبر: 572771
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۵ ۱۳:۵۳:۱۵
| |

اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه:

ورود حوزه‌های علمیه در فناوری هوش‌مصنوعی شتاب گیرد

باید آیندگان به تحوّلات حوزه افتخار کنند

مدیر حوزه های علمیه بر اهتمام بزرگان و اساتید حوزه و دفتر فقه معاصر و پژوهش حوزه برپایه ریزی و توسعه فقه و اخلاق و فلسفه هوش مصنوعی تأکید و بهره گیری از نتایج این تحقیقات در برنامه های ستاد را مهم دانست .

ورود حوزه‌های علمیه در فناوری هوش‌مصنوعی شتاب گیرد
کد خبر: 572771
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۵ ۱۳:۵۳:۱۵

آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار اعضای ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه و مدیران کلان‌پروژه هوش‌مصنوعی و علوم‌اسلامی گفتند: ورود حوزه‌های علمیه در فناوری‌های نو به ویژه هوش‌مصنوعی بایستی فعالانه، دقیق، عمیق، سنجیده، به‌هنگام، باشتاب و مبتنی‌بر سنن، شئون و موازین حوزوی باشد. همچنین استمرار مسیر این حرکت مبارک انتظار می‌رود با روحیه جهادی، بسیجی و انقلابی همراه باشد. ایشان افزودند از کمی امکانات و وجود موانع نبایستی ناامید شد و با اخلاص، گذشت و تدبیر می‌بایست این حرکت را ادامه داد.

به گزارش حوزه، مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه ضمن تأکید بر کاربست ظرفیت‌های هوش مصنوعی در تولید دانش اسلامی افزود: تمام برنامه‌های حوزه بایستی پیوست هوش‌مصنوعی داشته باشد. برنامه پنج‌ساله حوزه شامل ۴۲مضمون، قریب به ۳۰۰ هدف و بیش از هزار شاخص است که در میان شاخص‌ها بیش از ۱۰۰ شاخص و برنامه‌ی تحولی و راهبردی است که نیازمند پیوست هوش مصنوعی می‌باشد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ضمن تأکید بر لزوم فراگیری بهره‌مندی از هوش‌مصنوعی در همه فرآیندهای جاری حوزه، بیان داشت: اگر چنین فرآیندها و اقدامات تحولی -که در حوزه‌های علمیه هم‌اکنون درحال ترقی است- با بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی انجام شود این تحول را مضاعف خواهد نمود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تقدیر از فعالیت‌های این ستاد در حوزه‌های راهبردی و گفتمان‌سازی، در باب فعالیت‌های علمی در حوزه‌ی هوش‌مصنوعی بر بهره‌مندی از نظرات علما و دانشمندان این حوزه‌ها تأکید نمود و گفت: پیگیری این مهم موجب وزانت محصولات علمی و مقبولیت و روایی این آثار خواهد شد.

وی همچنین با توجه به سوابق ارزشمند ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند در زمینه‌ی همکاری و مشارکت در تدوین اسناد راهبردی ملی و نقد اسناد بین‌المللی، استمرار این مسئله را یکی از وظایف ستاد برشمرد و بر اهمیت و اولویت پیگیری هوش مصنوعی در برنامه هفتم توسعه کشور و نگارش سند هوش‌مصنوعی حوزه‌های علمیه ناظر به چشم انداز تحولات ملی و بین‌المللی و نیز رویکرد تحولی موجود در حوزه‌های علمیه توسط این ستاد تأکید کرد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: موانع در ادامه این مسیر فراوان است و نیاز است قدم‌های اساسی برداشته شود؛ چرا که در دوره‌های گذشته حوزه در برخی زمینه‌ها ورود منفعلانه داشته که آسیب‌هایی را به‌همراه داشته است. لذا، بایسته است این مهم با حضور دقیق، به‌هنگام، فعال، عمیق و منطبق بر اصول، سنت و موازین حوزه باشد.

وی همچنین تأکید نمود: ضروری است که ورود در این قلمرو باشتاب و درعین‌حال با رعایت اصول توأم باشد. لذا، ادامه‌ی این مسیر بدون روحیه انقلابی و جهادی و همچنین تعمق و استفاده از بزرگان حوزوی و دانشگاهیِ این حوزه امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه گفت : شایسته است حوزه‌های علمیه در تدوین و نقد سندهای راهبردی کشوری که با موضوع هوش‌مصنوعی تدوین می‌گردند حضور مؤثر داشته باشد و علاوه بر آن سند هوش‌مصنوعی حوزه نیز چنان نگارش شود که قابل ارائه در سطح ملی باشد. روشن است که برای این موضوع لازم است با نهادهای علمی راقی حوزوی و دانشگاهی ارتباطی وثیق برقرار گردد.

آیت‌الله اعرافی همچنین بیان کرد: ما بایستی سیر تطورات فناوری در حوزه را طی یک سده نشان دهیم و در همایش یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه‌ی علمیه قم نیز این مهم باید مورد توجه بوده و چشم‌اندازهای راقی این حوزه و به‌کارگیری آن در خدمت فقه و فقاهت در آن همایش به‌درستی می‌بایست تبیین شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: در نگاه به هوش‌مصنوعی به‌عنوان یک موضوع باید به پایان‌نامه‌های حوزوی اولویت داده شود و در این راستا بایسته است در سطح سه و چهار نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و با برنامه‌ریزی دقیق‌تری بتوانیم در سال جدید پایان‌نامه‌ها و رساله‌های حوزوی‌ای را در سطحی وسیع‌تر به این سمت سوق دهیم؛ چرا که این حوزه نیز یکی از نیازهای راهبردی حوزه‌های علمیه است.

وی در ادامه عنوان داشت: بایسته است در کلان‌پروژه، خروجی قابل‌قبول و عالم‌پسند داشته باشیم و جهت‌گیری ما باید به سمت جامعه‌ی آشنا به کاربست هوش‌مصنوعی شکل بگیرد و در این راستا تربیت نیرو باید از افراد عالم و صاحب نظران آشنا به علوم دیگر باشد و همچنین عملکرد ما در حوزه باید به‌گونه‌ای باشد که آیندگان برای تحوّلاتی که در حوزه رقم می‌خورد افتخار کنند.

آیت الله اعرافی در پایان گفت: انتظار می‌رود در همایش صدمین سالگرد بازتأسیس حوزه‌ی علمیه قم به صورت ملموس کارهای صورت‌گرفته رونمایی و در نمایشگاهی که به همین مناسبت احتمالاً راه‌اندازی خواهد شد ارایه گردد. همچنین در دو مقوله‌ی مقالات تحلیلی حوزه‌ی هوش‌مصنوعی و بیان چشم‌اندازها انتظار می‎رود این کلان‌پروژه حضور چشم‌گیری داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه همچنان بر اهتمام بزرگان و اساتید حوزه و دفتر فقه معاصر و پژوهش حوزه برپایه ریزی و توسعه فقه و اخلاق و فلسفه هوش مصنوعی تاکید و بهره گیری از نتایج این تحقیقات در برنامه های ستاد را مهم برشمرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها