کد خبر: 571022
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ۰۶:۰۵:۰۰
| |

پوتین بدخواه ایران است/ اگر دوست بود چرا یک جنگنده به ما نفروخت؟

کد خبر: 571022
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ۰۶:۰۵:۰۰

دانشطلب نوشت:

 

 

وحشیگری غرب نباید باعث شود رکب‌های روسیه را فراموش کنیم. 

 شرارت‌های پوتین و مدودف در حق ایران کم نبوده: همراهی با تحریم‌های اوباما، ندادن اس-۳۰۰ در دولت احمدی‌نژاد، نرساندن سرویس به سوخوهای غنیمتی، گروگان‌گیری نیروگاه بوشهر با تأخیر چند ساله، باز گذاشتن دست اسرائیل برای حملاتش در سوریه، بازی دادن ترکیه در قفقاز برای خفه کردن نیروی شیعه، و...

پوتین بدخواهِ ایران است. اگر دوستمان بود سال‌ها پیش به‌مان جنگنده می‌فروخت نه اینکه سوخوهای فراری از عراق را هم زمینگیر نگه دارد. وقتی ادای دوستی با ایران درمی‌آورد ما هم باید ادای دوستی دربیاوریم، بهتر است خوشبین نباشیم و صمیمی نشویم.

 این آدم نصفِ روحش استالین است و نصف دیگرش چرچیل.

 بوشهر احتمالا گران‌ترین نیروگاه هسته‌ای در تمام جهان بوده و جالب اینکه روس‌ها بعد از آنهمه تأخیر و باج‌گیری هنوز ادعایِ طلب دارند! قرارداد اولیه بیشتر از ۱/۲ میلیارد دلار نبود اما می‌گویند تا ۵ میلیار دلار مکیده‌اند و باز می‌خواهند بدوشند. اگر خودمان نتوانیم نیروگاه بسازیم همان بهتر که قراردادهای بعدی را فراموش کنیم. 

 کمتر از هزارمگاوات را با ۱۱ سال تأخیر همراه با باج‌گیری حتی برای حجاب زنان‌شان ساختند، کلاه از این گشادتر؟ کار کردن با روس‌ها را فقط ویرانی‌طلبی غربی‌ها توجیه می‌کند و این یعنی هیچ جایی برای خوشبینی وجود ندارد. عملکرد پوتین فریاد می‌زند که ایران را فرودست و کارت بازی می‌خواهد نه دوست و همکار واقعی. 

 پوتین به سوریه نیامد تا تقریبا همه‌اش از دست رفت و شهرهایش ویرانه شد. خوب می‌دانست اگر گاز قطر از سوریه به مدیترانه برسد چه ضربه سنگینی می‌خورد اما منتظر شد ببیند ما با هزینه خودمان و بدون نیروی هوایی می‌توانیم نگه‌ش داریم یا نه. اصرارها را بی‌جواب گذاشت و خدا می‌داند چه امتیازهایی گرفت تا آمد.

 سال‌ها به مبادلات غیر دلاری نیاز داشتیم تا بخشی از تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم و زندگی مردم‌مان جهنم نشود. در حالی که نقشه ویرانگر اوباما گام به گام پیش می‌رفت و ترامپ آن را جهش داد روسیه بیشتر تماشاچی بود تا کمک کننده. 

بعد از جنگ اوکراین و تحریمِ سوئیفت خودشان پیش‌قدم شدند برای معاملات غیر دلاری!

 کمک پهپادی ایران به روسیه و آموزش نیروهایشان جایی برای افتخار و خوشحالی ندارد. از این جهت که زیر بدترین فشارها توانسته‌ایم پیشرفت فنی داشته باشیم باید خدا را شاکر باشیم اما ذوق‌زدگی از همکاری با روسیه زیر سایه دورویی پوتین و رفقایش بی‌معنی است.

 این باند فاسد هیچ وقت ایران را قدرتمند نمی‌خواهند.

روسیه تزاری شمال‌غرب و شمال‌شرق ایران را اشغال کرد و پس از آن همه‌شان از ترک‌ها استفاده کردند تا ایرانی و فارسی را پس بزنند.

 این سال‌ها اجازه می‌دهند میتِ ترکیه در قفقاز برای خودش جولان بدهد مبادا نیروی ایرانی و شیعی دوباره زنده شود. درست مثل آمریکا که به شرارت‌های عربستان در منطقه راه داد.

باید همکاری با روسیه را ادامه بدهیم اما فقط به این دلیل که چاره نداریم.

 غرب‌گراهای ما بارها کوتاه آمدند اما پاسخ‌شان محور شرارت شد و ملت تروریست. از رجوی تا علینژاد همه وحوش را به خدمت گرفته‌اند تا ملت ایران را به جان هم بیاندازند و طرح نابودی و تجزیه را پیش ببرند. محال است غرب ایرانِ سالم و سرپا را بپذیرد.

نگاه‌مان به روسیه اگر منفی و بدبیانه باشد همکاری منصفانه‌تری خواهیم داشت. باید تلاش کنیم مثل خودشان گران‌فروش، فرصت‌طلب، خشن، سرد و‌ حسابگر باشیم و فراموش نکنیم آنها جز ضعف برای ما نخواسته‌اند. در جنگ اوکراین روسیه محق‌تر است؟ بله، اما آرزو می‌کنیم اوکراین سنگین‌ترین ضربات را به‌شان بزند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها