کد خبر: 569017
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۶ ۰۳:۲۰:۰۰
| |

بودجه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت کجاها خرج می‌شود؟ خانه‌سازی برای طلاب

بودجه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت بیشتر در اختیار دولت و برنامه هایش است تا کمک به رفاه مناطق نفتی. مناطقی که سال هاست درگیر مشکلاتی چند بعدی هستند؛ از آب آآشامیدنی و فاضلاب گرفته تا ریزگرد و زیرساخت های ابتدایی.

بودجه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت کجاها خرج می‌شود؟ خانه‌سازی برای طلاب
کد خبر: 569017
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۶ ۰۳:۲۰:۰۰

روزنامه هم میهن در گزارشی به سرنوشت جالب منابع وزارت نفت برای حوزه مسئولیت اجتماعی پرداخته است. بر اساس این گزارش وزارت نفت برای بازسازی و توسعه مسجد جمکران 50 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است. همچنین برای ساخت 700 خانه برای روحانیون جهرم و کمک به حوزه علمیه صالحیه کازرون و کمک به حرم شاهچراغ در شیراز قرار است مبالغی تخصیص دهد. اینها تنها بخشی از بودجه یاد شده هستند. بودجه ای که فلسفه آن خرج شدن در مناطق کمتر برخوردار و عموما ضعیف نفت خیز کشور است. 

بابک دارابی مشاور اجتماعی وزیر نفت با کمک وزارت نفت به مسجد جمکران را تائید کرده و گفته این مسجد یکی از پایگاه های تشیع است و کمبودهایی دارد. 

بر اساس این گزارش کمک 50 میلیارد تومانی به مسجد جمکران به دنبال پیشنهاد ضیغمی، دیگر مشاور وزیر نفت و با موافقت شخص وزیر انجام شده.

بابک دارابی این را هم گفته که مصوبات سفرهای استانی به وزرت نفت ابلاغ می شود و بر همین اساس این وزارتخانه باید در مناطق غیرنفت خیز اقداماتی انجام دهد. در واقع توضیحات دارابی روشن می سازد که بودجه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت بیشتر در اختیار دولت و برنامه هایش است تا کمک به رفاه مناطق نفتی. مناطقی که سال هاست درگیر مشکلاتی چند بعدی هستند؛ از آب آآشامیدنی و فاضلاب گرفته تا ریزگرد و زیرساخت های ابتدایی. 

آن هم در حالی که تاسیسات نفتی در این مناطق زندگی و زیست مردم را ساله است تحت تاثیر قرار داده است.

 

حامی سازی برای دولت از پول مناطق محروم نفت خیز

 

مرداد 1399 اولین نظامنامه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت پس از دهه ها تولید نفت و گاز از میادین این مناطق تدوین شد، اما اکنون به نظر می رسد نگاه وزارت نفت به حوزه مسئولیت های اجتماعی قدری تفاوت کرده است. دارابی،‌ مشاور وزیر نفت به هم میهن گفته که از نظر او «وزارت نفت در اختیار برنامه های دولت است: برای اینکه بتوانیم این رضایتمندی(رضایتمندی از دولت) را در سطح جامعه ایجاد کنیم، تمام وزارتخانه‌ها باید دست به دست هم دهند. مهندس اوجی از ابتدای کار بعد از بحث‌های تولید و عملیات، به حیطه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت توجه ویژه داشتند. افزایش رضایتمندی هدف دولت است و ما بصورت جزیره‌ای به این مساله فکر نمی‌کنیم.»

این دقیقا همان نگاهی است که در عمل منتهی به هزینه کردن بودجه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در فعالیت ها و مناطق غیرمرتبط می شود. مانند نمونه مسجد جمکران. 

 

تقاضاهای تامل برانگیز برای بودجه ای که حق مناطق محروم است

 

روزنامه هم میهن در گزارش خود از نامه دیگری خبر داده که طی آن نماینده کازرون درخواست کمک به حوزه علمیه صالحیه کازرون را داشته است که وزیر در هاماش نامه نوشته است «با نظر مساعد در کارگروه طرح شود.»

 در نامه ای دیگر، مجمع نمایندگان فارس از وزیر نفت خواستند که به خاطر بیماری کرونا که موجب کاهش شدید نذورات شده است، ضروری است تا از مبادی کمک های اعتباری به حرم شاهچراغ (ع)  کمک شود تا این آستان و این حرم قطب دینی و فرهنگی در جنوب کشور شود. این درخواست ششم آذرماه پارسال مطرح شده است و مسئول دفتر وزیر نفت، پیام کهتری در تاریخ بیستم فروردین امسال به بازرگانی معاون پارلمانی می نویسد که  «نامه نمایندگان به استحضار مقام وزارت رسید». اختصاص بخشی از اعتبارات خدمات اجتماعی وزارت نفت به حرم مطهر حضرت احمد بن کاظم(ع)  که پی نوشت فرمودند این تقاضا «در کارگروه مطرح شود با نظر مساعدت.»

در نامه ی دیگری در این نوع موارد، رییس کمیسیون عمران مجلس ونماینده جهرم، محمد رضایی نامه ای به اوجی نوشته است که در آن آمده است  «700 واحد خانه عالم برای اسکان و استقرار ائمه جماعت و روحانیون مساجد جهرم باید تدارک دیده شود و با توجه به کمبود اعتبارات جهت اجرای پروژه مذکور؛ خواهشمند است نسبت به تامین اعتبار مورد نیاز دستورات لازم را عنایت فرمایید.»

 تاریخ نامه رضایی شانزدهم اسفند پارسال است، اما بلافاصله با وجود روزهای پایان سال در 22 اسفند اوجی به خجسته مهر و بازرگانی دو معاون خود دستور می دهد که «لطفا جهت طرح در کارگروه اعتباری تخصیص یابد به استان برای مناطق کم برخوردار جهت کمک به احداث و ساخت خانه عالم اقدام مقتضی.» ( دست خط خود اوجی) 

همه اینها در حالی است که در کشور ده ها نهاد بودجه بگیر فرهنگی و مذهبی وجود دارند که سالانه هزاران میلیارد تومان بابت همین دست مخارج از دولت بودجه رسمی دریافت می کنند. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها