توصیه به دولت: وضعیت فعلی، ماشین اقتصاد را متوقف کرده، لطفا توافق کنید/ با امضای برجام، نه چیزی از دست می‌دهیم، نه چیز زیادی به دست می‌آوریم

باور کنید خسارت‌ها و زیان‌های ناشی از سیاست‌های مبهم و در حال انتظار که موجب رکود و توقف ماشین اقتصاد کشور شده است به مراتب بیشتر از دستاوردهای احتمالی است که ممکن است در اثر پافشاری بر مواضع فعلی نصیب ما گردد بازهم تاکید می‌کنیم لطفا توافق کنید.

توصیه به دولت: وضعیت فعلی، ماشین اقتصاد را متوقف کرده، لطفا توافق کنید/ با امضای برجام، نه چیزی از دست می‌دهیم، نه چیز زیادی به دست می‌آوریم
کد خبر: 568300
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ۰۸:۴۶:۳۷

جلیل سازگارنژاد، نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی در روزنامه اعتماد درباره مذاکرات هسته‌ای نوشت: پیرامون چند و چون و سرگذشت و سرنوشت برجام سخن بسیار گفته‌اند و شنیده‌ایم، از موافقان و مخالفان گرفته تا تحلیلگران میانه‌رو در مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و درج مقالات ابعاد گوناگون آن را بررسی و نتیجه‌گیری کرده‌اند. لذا در این مجال و مقال کوتاه بر آن نیستیم که به کندوکاو برجام بپردازیم. کوتاه سخن این است که عموما بر این باوریم که در شرایط امروز ایران و اتخاذ سیاست‌های ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی جاری و بدون آنکه تکلیف خودمان را با خودمان در عرصه ملی بدانیم و چارچوب روشنی در تعاملات و روابط منطقه‌ای ترسیم کنیم و چشم‌انداز مشخصی از تعامل با جهان و روابط بین‌الملل داشته باشیم پرداختن به هر موضوعی از جمله برجام بسان کوبیدن آب در هاون است و دستاوردی برای ما نخواهد داشت. لذا برخلاف آنچه آقای رییسی در شعارهای انتخاباتی خود بیان کردند که اقتصاد ایران را با برجام گره نخواهند زد، چه بخواهیم و چه نخواهیم اقتصاد ملی ما با برجام و دیگر روابط ما در عرصه‌های ملی و بین‌المللی عجین شده است، از سوی دیگر و براساس تجارب گذشته همه ما می‌دانیم در چنین شرایطی حتی اگر برجام را هم طرفین امضا کنند نه طرف‌های مقابل نسبت به رفع کامل تحریم‌ها و گشایش اساسی در روابط اقتصادی ما اقدام خواهند کرد و نه ما از برنامه‌های هسته‌ای و اقتصاد مقاومتی به‌صورت کامل دست خواهیم کشید. لذا پیشنهاد می‌‌شود سریعا برجام را با طرف مقابل امضا کنید تا حداقل مردم از بلاتکلیفی رها شده و آرامش روانی بر اقتصاد کشور سایه بیفکند و کسب و کارهای خرد و کلان با احساس ثبات نسبی و خروج از دوره انتظار فعال شوند. کمترین نتیجه امضای برجام به‌رغم همه موافقت‌ها و مخالفت‌ها و ریسک‌ها و دستاوردهای پیدا و پنهان آن، برداشتن فشار روانی از روی مردم است و اینکه در متن فعلی چه منافعی به دست می‌آوریم یا از دست می‌دهیم یا متن امروز برد- برد است یا نسبت به توافق قبلی کاستی‌هایی همراه دارد را به زمان بسپارید و بیش از این وقت و فرصت را از دست ندهید زیرا در حال حاضر جامعه در حال انتظار ایران در همه حرکت‌ها متوقف است و کسی دست و دلش به کاری نمی‌رود. 

سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، تجار و... عمدتا آینده را مبهم می‌بینند و از گام برداشتن برای آغاز کار و اقدام جدیدی امتناع می‌ورزند لذا به نظر نگارنده منافع خروج از انتظار و امضای برجام و ایجاد امید نسبی در مردم حتی به صورت موقت از منافع خود برجام با دیدگاه‌های موجود بسیار بیشتر است و امنیت و آرامش را به جامعه بازمی‌گردد و فشار، بلاتکلیفی و استرس از روی اقتصاد برداشته می‌شود. لطفا و سریعا توافقنامه را امضا کنید. چیزی از دست نمی‌دهید چیز زیادی هم به دست نخواهید آورد. مردم و اقتصاد را بیشتر از این معطل رفت و آمدهای زمان‌بر و بی‌نتیجه نکنید و از سوی دیگر بهانه را از طرف مقابل برای هرگونه اقدام نابخردانه که برای ملت ما هزینه‌بر خواهد بود، بگیرید. باور کنید خسارت‌ها و زیان‌های ناشی از سیاست‌های مبهم و در حال انتظار که موجب رکود و توقف ماشین اقتصاد کشور شده است به مراتب بیشتر از دستاوردهای احتمالی است که ممکن است در اثر پافشاری بر مواضع فعلی نصیب ما گردد بازهم تاکید می‌کنیم لطفا توافق کنید و السلام.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها