کد خبر: 568298
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ۰۸:۳۵:۰۰
| |

تهران چه زمانی به پیشنهاد هماهنگ‌کننده اروپا درباره توافق هسته‌ای پاسخ می‌دهد؟

آخرین دور مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ یا دوری که هماهنگ‌کننده برجام در توصیف آن گفت «هرآنچه قابل مذاکره بود، مذاکره شده است» دوشنبه هفته گذشته (۱۷ مرداد) در وین به پایان رسید تا جهان به انتظار بنشیند که ایران و ایالات متحده به عنوان دو طرف اصلی برجام چه زمانی به متن پیشنهادی هماهنگ‌کننده برجام پاسخ خواهند داد.

تهران چه زمانی به پیشنهاد هماهنگ‌کننده اروپا درباره توافق هسته‌ای پاسخ می‌دهد؟
کد خبر: 568298
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ۰۸:۳۵:۰۰

با پایان مذاکرات در دوری که «هرآنچه قابل مذاکره بود، مذاکره شده است»، امروز رسانه‌های جهان به جغرافیای جمهوری اسلامی ایران متمرکز شده‌اند تا خبر پاسخ رسمی تهران به پیشنهاد هماهنگ کننده برجام برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را به دنیا مخابره کنند.

به گزارش ایلنا، آخرین دور مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ یا دوری که هماهنگ‌کننده برجام در توصیف آن گفت «هرآنچه قابل مذاکره بود، مذاکره شده است» دوشنبه هفته گذشته (۱۷ مرداد) در وین به پایان رسید تا جهان به انتظار بنشیند که ایران و ایالات متحده به عنوان دو طرف اصلی برجام چه زمانی به متن پیشنهادی هماهنگ‌کننده برجام پاسخ خواهند داد. 

هرچند واشنگتن تاکنون پاسخ رسمی خود به این پیشنهاد را ارائه نکرده اما تنها ساعتی پس از اعلام پایان مذاکرات، خبرگزاری‌ رویترز از موافقت کاخ سفید با متن نهایی اتحادیه اروپا خبر داد و نوشت: «سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده آماده است تا به سرعت توافقی برای احیای برجام را براساس پیشنهادات ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا منعقد کند.» اعلام نظری که البته خیلی دور از ذهن نبود چرا که این متن بی‌شک در همکاری نزدیک هماهنگ‌کننده برجام، تروئیکای اروپایی و ایالات متحده نگارش شده بود. 

روزهای پس از پایان کار در هتل کوبورگ وین، آغاز تمرکز رسانه‌های جهان و البته تداوم تلاش برای نگاه داشتن توپ در زمین ایران بود؛ مارک استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در اظهارنظری گفت: «هرچه می‌توانسته مورد مذاکره قرار گیرد، در نسخه نهایی متن گنجانده شده و حالا کشورهای عضو باید تصمیم‌های سیاسی بگیرند؛ این تصمیم یا آری است یا نه» 

براساس آخرین خبرها امروز مهمترین مانع در مسیر احیای برجام، موضوع همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا همان پرونده پادمانی در خصوص مکان‌های مورد ادعای بازرسان این نهاد است که ایران بسته شدن و حل و فصل آن را به عنوان پیش‌فرض هرگونه توافق عنوان کرده است و به نظر می‌رسد پیشنهاد جوزپ بوررل نیز تا حدودی این خواست تهران را پوشش داده است. 

در همین راستا روز گذشته «وال‌استریت ژورنال» از پیشنهاد امتیازی تازه به ایران در رابطه با مذاکرات احیای برجام خبر داد. این رسانه آمریکایی نوشت که اتحادیه اروپا وعده داده در صورت همکاری ایران، تحقیق آژانس انرژی اتمی درباره فعالیت‌ هسته‌ای گذشته جمهوری اسلامی پایان یابد. این رسانه همچنین مدعی شد که اتحادیه اروپا تا ۱۵ آگوست به ایران فرصت داده تا به این متن پیشنهادی، پاسخ مثبت یا منفی بدهد.

خبرگزاری دولت ساعتی بعد از خبر منتشر شده در این رسانه، به نقل از یک دیپلمات ایرانی نوشت:« پیشنهادهای اروپا در صورتی قابل قبول است که در موضوعات مختلف از جمله ادعاهای سیاسی مرتبط با مسائل پادمانی، تحریم‌ها و تضمین، برای ایران اطمینان ایجاد کند. جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی پیشنهادهای دریافتی است تا نسبت به تامین خواسته‌های خود اطمینان حاصل کند. ایران باید بررسی کند که آیا این پیشنهادها تضمین‌کننده خواسته‌های ایران در حوزه‌های مختلف از جمله ادعاهای سیاسی مرتبط با مسائل پادمانی، تحریم و تضمین‌ برای پایداری توافق هست و آیا می‌تواند در این موضوعات اطمینان آور باشد یا خیر.»

برخی رسانه‌های خارجی این گفت‌وگو را به منزله امکان پذیرش پیش‌نویس پیشنهادی هماهنگ‌کننده برجام از سوی ایران تفسیر کردند. یورونیوز در همین راستا نوشت: «ایران می‌گوید پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام می‌تواند قابل قبول باشد.»

این در حالی است که «نورنیوز» ارگان خبری شورای عالی امنیت ملی در واکنش به این خبر نوشت: «با وجود انتشار برخی خبرهای جعلی از سوی رسانه‌های خارجی و همچنین گمانه‌زنی‌های بی‌پایه که در داخل توسط افراد و رسانه‌های غیرمسئول مطرح می‌شود، هنوز روند کارشناسی ادامه داشته و هیچ تصمیم سلبی یا ایجابی درباره ایده‌های طرح شده از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی اتخاذ نشده است.»

براساس ادعای وال استریت ژورنال، ایران تا روز دوشنبه فرصت دارد تا به پیشنهاد جوزپ بوررل پاسخ دهد؛ هرچند اروپا ید طولایی در اعلام ضرب‌الاجل‌هایی دارد که هیچ‌گاه از سوی تهران جدی گرفته نشده است، با این حال مدت زمان منطقی برای کار روی پرونده مسیری که هماهنگ کننده برجام آغاز کرده قطعا نمی‌تواند بیش از این به درازا بینجامد. با وجود آنکه ایران متن ارائه شده در دور اخیر را متن نهایی نمی‌داند اما گویا علاوه بر افکار عمومی در داخل ایران و افکار عمومی جهان، صبر مذاکره‌کنندگان نیز در حال اتمام است! 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها