کد خبر: 566586
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۱۵:۵۹:۴۰
| |

مهدی پازوکی:

جراحی اقتصادی بدون جراح ماهر همین وضع می‌شود/ چهره‌های متملق در دولت باقی مانده‌اند

آقای رئیسی! از آن برنامه ۷ هزار صفحه‌ای دولت‌تان، لااقل ۷ صفحه را منتشر کنید!

کارشناس اقتصادی گفت:مشکل این است که دولت به جای اینکه از بهترین فرزندان این مملکت استفاده کند، این چهره‌ها را کنار زده و تحت شعارهای سیاسی و به بهانه بانیان وضع موجود، کشور را حضور چهره‌های نخبه محروم کرده است. جالب، اینکه چهره‌های متملق در دولت باقی مانده‌اند و خروجی آن را شاهد هستیم.

جراحی اقتصادی بدون جراح ماهر همین وضع می‌شود/ چهره‌های متملق در دولت باقی مانده‌اند
کد خبر: 566586
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۱۵:۵۹:۴۰

به رغم گذشت حدود یک سال از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم و وعده‌های رنگارنگ اقتصادی ابراهیم رئیسی و برخی از چهره‌های اقتصادی کابینه او در ایام کارزار رقابت‌های انتخاباتی، وضعیت اقتصاد کشور روز به روز رو به وخامت گذاشته و به گفته کارشناسان، دورنمای روشنی نیز برای آن متصور نیست. 

به گزارش امتداد، مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه، ضمن اشاره به این مسئله، اظهار داشت: شما برای جراحی اقتصادی در وهله اول به یک جراح و به عبارتی، تیمی از جراحان ماهر احتیاج دارید و در قدم دوم به این مهم نیاز خواهید داشت که شرایط اتاق عمل را مهیا و پایدار کنید. در شرایطی که نرخ تورم، فزاینده بوده و بیکاری و رکود، اقتصاد را فراگرفته و نیز، تعامل کشور با جامعه جهانی به شدت کاهش یافته، هیچ‌گاه اقدام به این دست جراحی‌ها نمی‌کنند. 

در حال حاضر، مشکل این است که دولت به جای اینکه از بهترین فرزندان این مملکت استفاده کند، این چهره‌ها را کنار زده و تحت شعارهای سیاسی و به بهانه بانیان وضع موجود، کشور را حضور چهره‌های نخبه محروم کرده است. جالب، اینکه چهره‌های متملق در دولت باقی مانده‌اند و خروجی آن را شاهد هستیم. 

اگر دولت روحانی بانی وضع موجود بوده، چرا برنامه ششم آن را برای یک سال دیگر تمدید کردید؟

بانیان وضع موجود، اتفاقا کسانی هستند که از رانت‌ها استفاده کرده و بدون رعایت سلسه مراتب اداری، فرضا یک شبه به مقام وزارت رسیده‌اند! ببینید که شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی در سال گذشته چه شعارهایی بود؟ دولت قرار بود که سالانه یک میلیون واحد مسکن ساخته و یک میلیون اشتغال ایجاد کند.

آقایان مرتبا عنوان می‌کنند که دولت روحانی بانی وضع موجود بوده است. سوال اینکه آقای رئیسی! اگر دولت روحانی بانی وضع موجود بوده، چرا برنامه ششم آن دولت را برای یک سال دیگر تمدید کردید؟ اگر دولت روحانی بد است، چرا این وضوع موجود را به تمدید کشانده‌اید؟ 

شعار رییسی بر این عنوان بود که گشت ارشاد را برای مدیران فاسد استفاده کند و امروز شاهد وقوع عکس این وعده‌ها هستیم. به عبارت ساده، اشکال اساسی دولت در زمینه اداره امور در این بوده که حکمرانی ما دچار مشکل است.

مثلا، یکی از دانشجویان میرکاظمی که صرفا مدیرکل حوزه ریاست سازمان برنامه و بوجه بوده به معاونت امور مناطق این سازمان منصوب شده است. بدون اینکه یک روز سابقه کارشناسی در سطوح مختلف را داشته باشد. من مطمئنم که چنین فردی برای خانه خودش هم تا کنون برنامه نریخته است و قرار برای برنامه‌ریزی منطقه‌ای اقدام کند. 

عقل کارشناسی دولت یازدهم و دوازدهم، قطعا با دولت کنونی قابل مقایسه هم نیست

در حال حاضر به جز همتی و مهرعلیزاده، همه کاندیداهای انتخابات پارسال بر مسند امور قرار دارند. الان کار به گونه‌ای پیش می‌رود که با اقدامات آقایان، مردم می‌گویند که خدا پدر روحانی را بیامرزد! من به عنوان کمک کارشناسی که نقاد دولت روحانی بوده باید بگویم که عقل کارشناسی دولت یازدهم و دوازدهم، قطعا با دولت کنونی قابل مقایسه هم نیست. 

یا اصلا حتی اگر بخواهیم دولت کنونی را با دولت چهل سال قبل هم مقایسه کنیم به همین مهم خواهیم رسید. مثلا در دولت مهندس موسوی، رئیس بانک مرکزی ما، دکتر نوربخش بر راس کار تکیه زده بود که مدرک خود را از بهترین دانشگاه‌های آمریکا گرفته بود. در حالی که رئیس بانک مرکزی دولت رئیسی، چهل سال بعد از آن روزها به جای صیانت از ارزش پول ملی، بخشنامه درباره عفاف و حجاب صادر می‌کند! 

بی‌انضباطی پولی و مالی، اقتصاد ایران را فراگرفته

الان که همه حاکمیت یکدست شده، چرا تورم به این صورت تمام شئونات اقتصاد کشور را در بر گرفته است؟ علت این مسئله این است که بی‌انضباطی پولی و مالی، متاسفانه اقتصاد ایران را فراگرفته است. بی‌انضباطی که شواهد آن در سیستم پولی و بانکی و نیز، سیستم بودجه آشکارا پیداست. 

ابراهیم رئیسی در ایام مبارزات انتخاباتی، مدام از تدوین 7 هزار صفحه برنامه دولت خود برای اقتصاد سخن می‌گفت. تقاضای ما از رئیسی این است که از آن برنامه 7 هزار صفحه‌ای، لااقل 7 صفحه را منتشر کند که بدانیم استراتژی این دولت چیست؟! 

به رغم گذشت یک سال از عمر دولت، برنامه هفتم هنوز تهیه هم نشده است!

مگر خود این دولت نمی‌گفت که مشکل کشور، مدیریت ضعیف اقتصادی است؛ خواهش داریم که این برنامه را منتشر کنند تا اقتصاددانان و کارشناسان برجسته کشور آن را خوانده و به نقد و اصلاحش بپردازند. همه این‌ها در حالی است که به رغم گذشت یک سال از عمر دولت، برنامه هفتم هنوز تهیه هم نشده است!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها