در اولین روز مذاکرات رفع تحریم‌ها در قطر چه گذشت؟/ خبرهای ضدونقیض از پایان و ادامه مذاکرات در دوحه/ سخنگوی وزارت خارجه: گفت‌وگوهای دوحه از ابتدا ۲ روزه برنامه‌ریزی شده بود

امروز نمایندگان ایران و آمریکا در قطر حاضر شده اند تا ادامه گفتگوهای وین در خصوص احیای برجام و لغو تحریم ها را اینبار در کشوری در حاشیه خلیج فارس و فقط با حضور نماینده اتحادیه اروپا و دو کشور به انجام رسانند.

در اولین روز مذاکرات رفع تحریم‌ها در قطر چه گذشت؟/ خبرهای ضدونقیض از پایان و ادامه مذاکرات در دوحه/ سخنگوی وزارت خارجه: گفت‌وگوهای دوحه از ابتدا ۲ روزه برنامه‌ریزی شده بود
کد خبر: 560643
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ۰۷:۵۴:۲۰

پیتر استانو، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به برگزاری مذاکرات غیرمستقیم برجامی میان تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در قطر، گفت: مذاکرات احیای توافق هسته‌ای از وین به جای دیگری منتقل نشده است.آنچه در حال حاضر در قطر در حال رخ دادن است، مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپاست. 

پس از سفر جوزپ بورل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و دیدار با مقامات کشورمان اعلام شد که بر اساس تصمیم ایران و آمریکا، مذاکرات برجامی با هدف رفع اختلافات میان این دو کشور در روزهای آتی (سه شنبه و چهار شنبه) از سر گرفته می شود.

خبر فوری نوشت: این دور از مذاکرات برخلاف دوره های قبل که در وین برگزار شده است، با موافقت ایران و امریکا و نماینده اتحادیه اروپا در دوحه قطر برگزار می شود و شنیده‌ها حاکی از این است که احتمالا مذاکرات در دوحه در چند دور برگزار خواهد شد.

کنعانی: گفت‌وگوها در دوحه از ابتدا ۲ روزه برنامه‌ریزی شده بود

ناصر کنعانی سخنگوی ‌وزارت امور خارجه در واکنش به گزارش یکی از رسانه‌ها مبنی بر پایان مذاکرات گفت: مذاکرات دو روزه است و هنوز به انتها نرسیده و عصر امروز نشست دیگری میان باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، کنعانی گفت: گفت‌وگوها در دوحه از ابتدا دو روزه برنامه‌ریزی شده بود و در طول رایزنی‌های دیروز و امروز طرف‌ها در مورد موضوعات باقی‌مانده به تبادل پیشنهادها و دیدگاه‌های خود پرداختند.

خبرهای ضدونقیض از مذاکرات دوحه؛ مذاکرات همچنان ادامه دارد اما امروز به پایان می‌رسد

ایرنا نوشت: یک منبع آگاه در مذاکرات دوحه در مورد چگونگی روند مذاکرات و در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر پایان این دور از مذاکرات دوحه گفت: مذاکرات دوحه در روز دوم همچنان ادامه دارد و هنوز به پایان نرسیده است.

در این دور از مذاکرات، طرف اروپایی نیز مشغول ایفای نقش خود بوده اما مواردی که بین دو طرف بوده، همچنان در حال پیگیری و گفت‌وگو است.

گفت‌وگوهای دو روزه دوحه، همچنان ادامه داشته و طرف اروپایی همچنان مشغول تبادل پیام میان تیم‌های مذاکراتی ایران و آمریکاست.

گفت‌وگوها از ابتدا دو روزه طراحی شده بود و این دور از مذاکرات امروز به پایان می‌رسد.

مذاکرات دوحه بی‌نتیجه پایان یافت

تسنیم به نقل از منابع آگاه نوشت: نشست علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قطر که قرار بود هفتم و هشتم تیرماه برگزار شود، به پایان رسید.

در جریان این دور از گفتگوها که به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برگزار شد و اتحادیه اروپا نقش میانجی و انتقال‌دهنده پیام را برعهده داشت، ایران مجددا بر لزوم دستیابی به یک توافق پایدار تاکید کرد.

آن چیزی که مانع از به نتیجه رسیدن این دور از گفتگوها شده، پافشاری طرف آمریکایی بر متن طرح پیشنهادی خود در وین7 است که شامل «تضمین برای انتفاع اقتصادی ایران» نمی‌شود. در واقع واشنگتن به دنبال احیای برجام به منظور محدود کردن ایران بدون دستاورد اقتصادی برای کشورمان است.

همین مساله باعث شده تا به دلیل ضعف دولت بایدن و عدم توانایی در تصمیم‌گیری نهایی، احیای توافق هسته‌ای که صرفا نیاز به پذیرش خط قرمز ایران در انتفاع اقتصادی از این رویداد از سوی آمریکا دارد، نشست دوحه هم تاثیری خاصی در پیشرفت مذاکراتی نداشته باشد.

همین مساله باعث شد تا نماینده ارشد اتحادیه اروپا هم از این رویکرد آمریکا در عدم تلاش برای احیای برجام، انتقاد کند.

نقش قطر در مذاکرات فعلی فراتر از تسهیل‌گر نخواهد بود

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با پرسش‌هایی که درباره تغییر محل مذاکره میان ایران و طرف‌های عضو برجام مطرح می‌شود و همچنین اینکه این تغییر جغرافیا با توجه به رابطه نزدیک قطر با ایران و آمریکا پیام‌آور اتفاق و تحول جدیدی در مسیر مذاکرات است؟، گفت: نقش قطر در مذاکرات فعلی فراتر از تسهیل‌گر نخواهد بود و این مسأله برای جمهوری اسلامی موضوع مهمی است. به‌هرحال ما میزبانی قطری‌ها را به جهت تمایلی که آن‌ها داشتند، پذیرفتیم و فکر می‌کنیم یک میزبان خوب، میزبانی است که بی‌طرف باشد و نقش خود را در قالب تسهیل‌گری انجام دهد.

توئیت بورل در خصوص شروع مذاکرات

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد که تیم وی در دوحه به تسهیل گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن می‌پردازد.

شب گذشته صرفا گفتگوها میان مورا و علی باقری جریان داشته است

نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در گزارشی نوشت: در اولین روز، گفتگوها بر سر موضوعات باقی مانده با «رویکردی فنی و با جدیت» دنبال شده است. فضای حاکم بر مذاکرات با تمرکز بر «ابعاد تخصصی» هر یک از گروه‌های مورد گفتگو پیگیری شده است. در مذاکرات شب گذشته صرفا گفتگوها میان مورا و علی باقری جریان داشته است. تهران پیشتر اعلام کرده که «هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا انجام نخواهد شد» و انریکه مورا پیام‌های طرفین را به یکدیگر انتقال می‌دهد.

در حالی که موضوعات باقی‌مانده از نظر عددی قابل توجه نیست اما به دلیل تاثیرگذاری مستقیم آن بر شکل‌گیری توافق قوی، پایدار و قابل اتکاء، موجب کُند شدن فرآیند دستیابی به توافق شده است. در پایان روز اول مذاکرات، هنوز نمی‌توان چشم‌اندازی در خصوص «بازه زمانی گفتگوها» مشخص کرد.

دیدار باقری با دبیرکل وزارت خارجه قطر

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات لغو تحریم‌ها با «احمد حسن الحمادی» دبیرکل وزارت خارجه و «محمد الخلیفی» معاون منطقه ای وزارت امور خارجه قطر دیدار و رایزنی کرد .

همچنین دیروز سعید خطیب زاده در آخرین گفتگویش به عنوان سخنگوی وزارت خارجه گفت که در این دور از گفتگوها آمریکا وعده داده انتفاع اقتصادی ایران از برجام را تضمین کند.

دیروز رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران راهی قطر شد و امروز با  «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در خصوص تلاش‌های دیپلماتیک مشترک درباره ایران گفت‌وگو کرد 

از سوی دیگر، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده ایران نیز امروز صبح وارد دوحه شد تا رایزنی ها درخصوص برجام و رفع تحریم ها هرچه سریعتر آغاز شود

قطر به عنوان میزبان این گفتگوها با اعلام امیدواری از اینکه گفتگوها نتایج مثبتی داشته باشد به استقبال طرفین مذاکرات رفت.

مذاکرات دوحه آغاز شد

مذاکرات رییس هیات مذاکره‌کننده کشورمان با هماهنگ‌کننده مذاکرات رفع تحریم، آغاز شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها