کد خبر: 558124
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۶ ۱۰:۳۲:۴۳
| |

واکنش رئیس دستگاه قضا به گرانی در ایران

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه بخشی از مشکلات فعلی کشور به دلیل شرایط کلیه کشور از جمله تحریم ها و گرانی و... است، گفت: البته گرانی اختصاص به کشور ما ندارد بلکه همه کشورهای دنیا هم با آن مواجه هستند؛ مساله کرونا هم زمینه افزایش مشکلات کشور شد.

واکنش رئیس دستگاه قضا به گرانی در ایران
کد خبر: 558124
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۶ ۱۰:۳۲:۴۳

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای صبح امروز در دیدار کارکنان دستگاه قضایی در استان قم اظهارداشت: باید قدر خدمت در دستگاه قضا را بدانیم و درراستای قطع دست متجاوزان و حقوق مردم و حمایت مظلومان گام برداریم؛ شاید در بخش‌هایی از نظام این امکان وجود نداشته باشد لذا باید خدا را از این بابت شاکر باشیم که این فرصت در اختیار ما قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه باید ورودی‌های به دستگاه قضا را کم کنیم، گفت: باید زیرساخت‌های لازم برای همه ورودی های برای دستگاه قضا هم فراهم باشد و بتوانیم پرونده های مختلف را قبول کنیم اما باز هم عقب هستیم و این که نیروها در تمام روزها مشغول به کار شوند باعث فرسودگی آنها می‌شود؛ باید عناوین مجرمانه را کم کنیم و این یک اقدام بسیار مهم برای کم کردن ورودی‌ها به دستگاه قضا است؛ برای مثال وقتی بیکاری زیاد می شود آسیب های مختلف اجتماعی هم به دنبال آن می آید.

رییس دستگاه قضا افزود: قبل از اصلاح با استفاده از همین قوانین موجود می توان کارهایی کرد تا فرآیندهای قضایی کوتاه تر شود؛ واقعا بعضی از فرآیند ها را خودمان پیچیده می کنیم .

محسنی اژه ای با اشاره به اینکه در حال حاضر همکاری مشترکی با حوزه علمیه برای جذب نیرو در دستگاه قضایی شروع کردیم، گفت: جذب نیرو و گزینش نیرو در دستگاه قضا باید متفاوت از قبل باشد؛ برای مثال اگر فراخوان بدهیم فلان تعداد نیرو نیاز داریم ممکن ایت زیاد نیرو بیاید اما کار بهتر این است که خودمان افراد را نشان کنیم و سراغشان برویم و کارهای گزینش و آموزش را فراهم کنیم؛ در همین شش ماه گذشته حدود ۲۵۰ نفر از حوزه های علمیه استان های مختلف کشور که افراد مستعد و فاضلی هم بودند را نشان کردیم که کارهای گزینش و آموزش‌شان به سرعت انجام شد؛ معتقدیم کارمند دستگاه قضایی و قضات باید تخصصی شوند تا بهره‌وری‌شان برای قوه قضاییه و نظام جمهوری اسلامی بیشتر شده و استعداد خودشان هم شکوفا شود.

رییس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود و در پاسخ به اظهارات نماینده شورای حل اختلاف استان قم در خصوص عدم وجود محل مناسب برای این شورا در استان قم گفت: بخشی از این مشکلات به دلیل شرایط کلیه کشور از جمله تحریم ها و گرانی و... است؛ البته گرانی اختصاص به کشور ما ندارد بلکه همه کشورهای دنیا هم با آن مواجه هستند؛ مساله کرونا هم زمینه مشکلات کشور شده بود و شاید ایران روسفیدترین کشورهای دنیا در مقابله با کرونا باشد چرا که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که این محدودیت های ما از جمله تحریم ها را هم نداشتند این روزها تلفات کرونایی دارند؛ لذا محدودیت ها فقط برای شما در دستگاه قضایی نیست.

وی با بیان اینکه در ۴ دهه فعالیتم در دستگاه قضایی هیچ وقت تا به این اندازه تلاش برای رفع مشکلات کارکنان دستگاه قضا انجام نشده است، گفت: امروز ریاست جمهوری هم از مسایل قوه قضاییه به خوبی آگاه هستند و بیان این مشکلات نیاز به تبیین برای ایشان ندارد ؛ همچنین در یک دوره ای مثل الان قوه قضاییه با مجلس شورای اسلامی از جمله کمیسیون ها، هیات رییسه و حتی نمایندگان به صورت انفرادی جلسات مختلفی را نداشتند اما مجموعه مشکلات کشور بیش از این اجازه توفیق به ما را نداده است.

محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: البته دولت محترم و نمایندگان مجلس هم باید بدانند که اگر قوه قضاییه در هر قسمتی تلاشش بیشتر باشد هزاران میلیارد برای منابع کشور موثر خواهد بود برای مثال در بخش مالیات توفیقاتی حاصل شده است ؛ در همین سال ۱۴۰۰ چندین هکتار از منابع طبیعی را به دولت برگرداندیم و اگر محاسبه شود این شرایط بسیار به نفع دولت است.

رییس دستگاه قضا همچنین از تلاش های حجت الاسلام مظفری مدیرکل دادگستری استان قم تشکر کرد و گفت: ایشان در هر نقطه ای از کشور خدمت کردند با خلاقیت کارها را پیش بردند قبل از آقای مظفری بارانداز مواد مخدر در استان قم بسیار بالا بود؛ البته نمی گویم الان کم است اما به نسبت گذشته کمتر شده و سرعت آن هم کاهش داشته است.

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه برخی از ناهنجاری های اجتماعی شایسته نام قم نیست، گفت: برخی مسایل را در قم داریم که باید قوه قضاییه قدم بگذارد و مشکل را حل بکند؛ اصولا شیوه ما این است که مساله شناسی می کنیم و تا مساله حل نشده نباید آن را رها کنیم؛ یعنی فقط ورود به یک مساله کفایت نمی کند بلکه باید با همکاری استاندار، فرماندار و ... پیگیر حل مسایل بود.

محسنی اژه ای در ادامه با بیان اینکه ما هم نیاز به تکریم مردم داریم و هم نیاز به تکریم مجموعه خودمان در دستگاه قضا، گفت: اما حرمت امامزاده را متولی آن نگه می دارد و لذا ما باید به نوع برخوردهایمان با مردم و همچنین نیت هایمان نسبت به خیرخواهی‌های مردم توجه‌مان را بیشتر کنیم، مردم امروز با مشکلات مختلفی درگیر هستند و ممکن است در برخورد با کارکنان دستگاه قضا رفتاری غیر از آن چیزی که درست است داشته باشند اما ما باید با صبر و حوصله در مقابل این ناملایمات قرار بگیریم و اصولا یکی از مصادیق صبر هم همین است .

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها