کد خبر: 557202
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ۱۰:۰۵:۰۹
| |

منصور حقیقت پور، تحلیلگر مسائل سیاسی:

برجام نمرده؛ در کما قرار دارد/اگر برجام بمیرد دنیا به ویژه ۱+۵ لطمه آن را می خورند

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: غربی ها باید شرایطی ایجاد کنند که برجام از کما بیرون بیاید چون اگر برجام بمیرد دنیا به ویژه ۱+۵ لطمه آن را می خورند.

برجام نمرده؛ در کما قرار دارد/اگر برجام بمیرد دنیا به ویژه ۱+۵ لطمه آن را می خورند
کد خبر: 557202
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ۱۰:۰۵:۰۹

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: غربی ها باید شرایطی ایجاد کنند که برجام از کما بیرون بیاید چون اگر برجام بمیرده دنیا به ویژه ۱+۵ لطمه آن را می خورند.

به گزارش فردا، اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات برجامی امروز از سرگیری مذاکرات وین بعد از تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را خیلی سخت خواند. موضوعی که بسیاری از صاحب نظران را بر این عقیده استوار می سازد که اعلام رسمی مرگ برجام نزدیک خواهد بود.

منصور حقیقت پور ، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره آینده برجام گفت: شرایط عرصه بین الملل فرق کرده است، اگر ۱۰ سال قبل پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل و شامل قطعنامه های این شورا شدیم، دیگر آن وضعیت وجود ندارد. آن زمان آمریکایی ها هژمونی در جهان داشتند و برخی از دوستان ایران نیز خوب در میدان حاضر نبودند.

وی با بیان اینکه صف بندی های جهانی جدی تر شده، افزود: امروز ایران و به همراه دوستانش بلوک قدرتمندی را تشکیل دادند. شاهد بودیم چین و روسیه در همین شورای حکام محکم ایستادند و رأی منفی به قطعنامه دادند. این رأی منفی در شورای امنیت سازمان ملل نیز اتفاق خواهد افتاد بنابراین قطعنامه ای در این شورا علیه ایران صادر نخواهد شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: آمریکایی ها هر تلاشی در شورای امنیت سازمان ملل انجام دهند آب در هاون کوبیدن است، لذا با توجه به ترتیبات کنونی پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت نخواهد رفت. اروپایی ها در این ماجرا بسیار اشتباه کردند، راه منطقی توافق با جمهوری اسلامی را دوباره به حوزه چالش های حقوقی و فنی آژانس بردند.

وی ادامه داد: امروز ما دو بحث داریم یکی آژانس و دیگری مذاکرات وین. ایران اراده خود در پیشبرد برنامه هسته ای اش را دنبال خواهد کرد و نقطه گریز ما کوتاه‌تر خواهد شد. غربی ها این اتفاق را نمی خواستند اما به خاطر خطاهایی که انجام دادند، حالا در چنین وضعیتی قرار گفتند. این به نفع ما و به ضرر آنهاست.

حقیقت پور اظهار کرد: ما شرایط قبلی را تحمل کردیم و حالا نیز داریم آن را تحمل می کنیم ولی می شد غربی ها می توانستند وضعیت را تلخ تر نکنند تا برجام احیا شود. برجام را مرده نمی‌بینم، برجام در کما قرار دارد، غربی ها باید شرایطی ایجاد کنند که برجام از کما بیرون بیاید چون اگر برجام بمیرد دنیا به ویژه ۱+۵ لطمه آن را می خورند. امیدوارم آمریکایی ها دست از زیاده خواهی های شان بردارند و به چارچوب های منطقی تمکین کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها