امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا:

مشکل اصلی در واشنگتن است، اگر کسی می‌خواهد میانجی‌گری کند، باید به واشنگتن برود

یک تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به تلاش‌های کشورهای مختلف از جمله قطر، برای کمک به از سرگیری مذاکرات وین و حصول نتیجه، گفت: مشکل اصلی در واشنگتن است نه در تهران و اگر کسی می‌خواهد میانجی‌گری کند، باید به واشنگتن برود.

مشکل اصلی در واشنگتن است، اگر کسی می‌خواهد میانجی‌گری کند، باید به واشنگتن برود
کد خبر: 551995
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۰۹:۴۱:۲۸

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اظهارات جوزپ بورل پس از سفر انریکه مورا به ایران در مورد نزدیک بودن زمان شروع مجدد مذاکرات وین، اظهار کرد: اینکه بعد از چندین هفته توقف مذاکرات، مقرر شده است با برگشت هیات‌ها به وین مذاکرات از سر گرفته شود، شاید حرکت رو به جلویی باشد، اما نمی‌توان آن را به عنوان یک خبر خوش تلقی کرد. پیش‌تر هم از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، بعد از یک تأخیر کوچک مذاکرات از سر گرفته شده و مقامات کشورها با هم دیدارهایی داشتند، اما منتج به نتیجه‌ای که مورد انتظار بود، نشد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: قرار بود که ایالات متحده به برجام برگردد و ایران هم تعهدات خود را انجام دهد، اما تا زمانی که پایتخت دو کشور ایران و آمریکا تصمیم نگیرند زمینه‌ای را برای رسیدن به تفاهم فراهم کنند، اگر هیات‌های مذاکره‌کننده هم به وین برگردند اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به ادعاهای ایالات متحده مبنی بر لزوم دست برداشتن ایران از خواسته‌های فرابرجامی خود، بیان کرد: به ادعای امریکا، تأکید ایران بر موضوعاتی مانند خروج سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی، یک درخواست فرابرجامی بوده و مدعی هستند که موضوع سپاه ربطی به برجام ندارد. از سویی جمهوری اسلامی ایران هم تأکید دارد که آمریکا باید تعهدات خود را انجام دهد.

ابوالفتح تاکید کرد: با توجه به شفاف بودن مواضع ایران و آمریکا، بازگشت هیات‌های مذاکره‌کننده به وین گره‌ای را باز نمی‌کند، مگر اینکه در تهران و واشنگتن اتفاقات خاصی رخ دهد. هرچند جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید زمینه‌های دست‌یابی به توافق فراهم شده، اما نمی‌توان چندان خوش‌بین بود؛ چراکه چند ساعت بعد از این اظهار نظر بورل، آمریکا اعلام کرد تا زمانی که ایران بر درخواست‌های فرابرجامی خود اصرار داشته باشد، دستیابی به توافق قطعیت ندارد. صحبت امیدوار کننده‌ای که از اروپا و بروکسل در خصوص برجام شنیده شده، بازتابی در واشنگتن نداشته است و تصور می‌شود باز هم همان مسیر طولانی، نفس‌گیر و فرساینده قبلی طی شود.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان اینکه در حال حاضر اصلی‌ترین مانع به سرانجام رسیدن مذاکرات، این است که آمریکا نمی‌خواهد به برجام ۲۰۱۵ برگردد، گفت: از نظر آمریکا، نه تنها برجام ۲۰۱۵ تمام شده است، بلکه شرایط بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی ایران و آمریکا تغییر کرده و بازگشت به برجام آن زمان امکان‌پذیر نیست. از سویی هم ایران اصرار دارد که تمامی طرفین به روز قبل از ۸ می ۲۰۱۸ که فرمان خروج آمریکا از برجام امضاء شد، برگردند.

ابوالفتح با اشاره به عدم تفاهم‌ ایران و آمریکا در مورد خروج نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی، به عنوان دیگر مانع احیای برجام، افزود: اما مشکل فقط به سپاه برنمی‌گردد و حتی اگر ایران سپاه را هم کنار بگذارد و بر سر این موضوع مصالحه کند، باز هم احتمالا عمر توافق خیلی زیاد نخواهد بود و حتی اگر قبل از پایان دولت بایدن، جمهوری‌خواهان کنگره را در دست گیرند که احتمالاً هم همین‌ طور خواهد شد، تحریم‌ها یکی پس از دیگری علیه ایران تصویب می‌شود تا اگر توافقی هم حاصل شده، از بین برود.

وی با اشاره به وجود بی‌اعتمادی همیشگی در روابط ایران و آمریکا از بعد از پیروزی انقلاب، بیان کرد: با خروج ترامپ از برجام و ادامه یافتن همان مسیر توسط بایدن و عدم تضمین دادن آمریکا در مورد برجام، بی‌اعتمادی ایران به این کشور شدیدتر هم شده است. بایدن حتی در خصوص دولت خودش هم نمی‌تواند تضمین دهد، چه برسد به اینکه برای پایدار ماندن برجام بخواهد تضمینی ارائه کند.

این تحلیلگر مسائل آمریکا در ادامه با اشاره به تلاش‌های کشورهای مختلف از جمله قطر، برای کمک به از سرگیری مذاکرات وین و حصول نتیجه، عنوان کرد: مشکل اصلی در واشنگتن است نه در تهران و اگر کسی می‌خواهد میانجی‌گری کند، باید به واشنگتن برود. وقتی آمریکا کشور تحریم‌کننده است و ایران کشور تحریم‌شده، چگونه می‌خواهند با سفر به کشوری که تحریم شده میانجی‌گری و وساطت کنند. باید به آمریکا بروند تا این کشور را راضی به برداشتن تحریم‌ها کنند.

ابوالفتح اضافه کرد: نزد آمریکایی‌ها، امیر قطر معتبرتر و بانفوذتر از نخست وزیر بریتانیا، رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان نیست. هیچ کدام این افراد نتوانستند جلوی تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را بگیرند و یا رئیس جمهور کنونی آمریکا را برای بازگشت به آن قانع کنند.

وی با اشاره به اینکه سفر میانجی‌گران به تهران دردی را دوا نمی‌کند، تصریح کرد: نه تنها در آمریکا فضا برای پذیرش میانجی‌گری به منظور از سرگیری مذاکرات مساعد نیست، بلکه آمریکایی‌ها حتی زیر بار همان متن اولیه برجام هم نمی‌روند، مگر اینکه ایران به شروط ۱۲گانه پمپئو (توقف غنی‌سازی اورانیوم، اجازه به آژانس برای بازرسی بدون محدودیت از مراکز هسته‌ای، توقف برنامه موشکی بالستیک و...) تن دهد. اگر ایران شروط ۱۲ گانه پمپئو را بپذیرد، برجام احیاء می‌شود، در غیر این صورت آمریکایی‌ها چه دولت‌شان دموکرات باشد و چه جمهوری‌خواه، به چیزی کمتر از این شروط ۱۲ گانه رضایت نخواهند داد.

ابوالفتح همچنین با بیان اینکه هر چه زمان رسیدن به توافق طولانی‌تر شود، نیروهای ضد برجام قوی‌تر و متحدتر می‌شوند و اثرگذاری بیشتری خواهند داشت، گفت: اکنون ایران به یک موضوع داخلی در آمریکا تبدیل شده و احزاب این کشور از موضوع ایران برای تقویت و موقعیت خودشان استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به نزدیک بودن زمان انتخابات کنگره در آمریکا، خاطرنشان کرد: در سال‌های انتخابات، دولت‌ها سعی می‌کنند وارد حوزه‌های حساس و چالشی نشوند. از این رو تا زمان انتخابات کنگره، مقداری رکود را شاهد خواهیم بود. هرچند گذشت زمان به نفع برجام نیست، ولی از سوی واشنگتن هم نشانه‌ای از توافق ارسال نمی‌شود، مگر اینکه برجام ۲۰۱۵ مورد توافق مجدد قرار نگیرد و شروط ۱۲ گانه پمپئو توسط ایران پذیرفته شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها