علل ضعف احزاب از نگاه عضو مجمع تشخیص

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: زمانی که احزاب دربرابر مشکلات مردم و انتخابات سکوت می کنند، در وهله اول نشان می دهد آن ها حزب نیستند و در نهایت مردم همه به آنها توجهی نمی کنند.

علل ضعف احزاب از نگاه عضو مجمع تشخیص
کد خبر: 551032
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۰۸:۲۸:۴۲

غلامرضا مصباحی مقدم،  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تبیین ویژگی‌های جریان های سیاسی پویا اظهار کرد: یک جریان سیاسی برای اینکه فعال باشد اولا باید دارای اساس‌نامه، مرام نامه و بیانه مقبولیت باشد؛ به صورت شفاف آرمان و اهداف خود را برای مردم بیان کند و باید به گونه ای عمل کند که پایگاه مردمی و اجتماعی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: هر جریان سیاسی که پایگاه مردمی و اجتماعی نداشته باشد دچار شکست می شود. در تاریخ کشورمان ابتدا احزاب وابسته به خارج بودند به طور مثال حزب توده یکی از قوی ترین حزب های ایران در تاریخ گذشته است که به اتحاد جماهیر شوروی وابسته بوده، یا حزب ایران وابسته به دولت و رستاخیز در رژیم شاه داشته‌ایم. همچنین احزابی در داخل مانند حزب کارگزاران که وابسته به دولت آقای هاشمی و حزب مشارکت که وابسته  به دولت آقای خاتمی بود، فعالیت می کردند.

این نماینده سابق مجلس با اعتقا به اینکه این گونه احزاب پایگاه مردمی و اجتماعی ندارند، خاطرنشان کرد: این احزاب از درون مردم نجوشیده‌اند و نمی‌توانند خیلی تأثیر گذار و ماندگار باشند؛ پس حزب یا هر تشکل سیاسی و فرهنگی که می خواهد وجود داشته باشد باید پایگاه مردمی، اجتماعی داشته و از مقبولیت برخوردار و به عبارتی مردم آن را قبول داشته باشند در این صورت است که می تواند فعالیت و کار کند.

مصباحی مقدم در ادامه با بیان اینکه احزاب باید در چارچوب خط قرمز های نظام فعالیت کنند، تشریح کرد: جریان های سیاسی باید در چارچوب هایی مانند قانون اساسی و اسناد بالا دستی که مبنای عملکرد نظام، قوه مقننه، مجریه و قضائیه است و هر نهادی که می خواهد در نظام جمهوری اسلامی فعالیت داشته باشد، فعالیت کنند؛ اگر احزاب بخواهند خلاف این خط قرمزها اقدام و هنجار شکنی کنند، حتما با موانع و مشکلاتی  جدی روبه رو خواهند شد.

وی کادرسازی احزاب و تشکل های سیاسی را از عوامل ماندگاری آنها در بین مردم دانست و گفت: احزاب و تشکل های سیاسی اگر می خواهند ماندگار وتأثیر گذار باشند، باید به کادرسازی اقدام کنند، مقصود شناسایی افراد نخبه و برخوردار از شخصیت های برجسته سیاسی و اجتماعی  برای جذب و تبدیل آنها به کادر های تشکل های سیاسی است، بنابراین اگر احزاب و جریان های سیاسی چنین اقدامی را انجام دهند در این صورت نظر مردم را به سوی خود با ارائه و رونمایی از  کادرهای خود جلب می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره وضعیت فعلی احزاب در کشور نیز اظهار کرد: شرایط فعلی جریان های سیاسی متفاوت است و تعدادی از آنها به دلیل اینکه فعال نیستند در وضعیت  تعطیل یا نیمه تعطیل قرار دارند. بعضی از جریان ها بسیار فعال هستند، در انتخابات حضور پیدا می‌کنند، دیدگاه های خود را بیان می‌کنند  و کادر های خود را به میدان می آورند و در نهایت موفق و پیروز می شوند و می توانند دولت یا مجلسی را تشکیل دهند.

مصباحی مقدم ادامه داد: تعدادی از احزاب که فعال نیستند در مواردی که ذکر شد کم وکاستی هایی دارند، در واقع هرکدام از آنها از یک حیثی کم و کاستی هایی دارند به طور مثال بعضی از جریان های سیاسی وابسته به دولتی بودند که با پایان کار آن، جریان سیاسی وابسته به دولت هم به پایین کشیده شده و دیگر نمی‌توانند فعالیت کنند زیرا مورد حمایت قرار نگرفته اند و مردمی تشکیل نشده اند؛ در واقع متکی بر علاقه، تمایل و خواسته و مطالبات مردم شکل نگرفته اند از این جهت پایگاه اجتماعی ندارند و می بینید که یک روز اوج میگیرند و روز دیگری به نزدیکی سقوط می رسند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در کشور حزب وجود ندارد و آنچه هست جریان های سیاسی است، خاطرنشان کرد: البته مدعیانی تحت عنوان حزب در کشور فعالیت می‌کنند، شاید بیش از 100 حزب با عنوان و اسم خود مطرح می شوند، اما این احزاب  کارکرد حزبی ندارند و نتوانسته اند کادری تشکیل  و جاذبه ای ایجاد کنند، سهم بسیار کوچکی را نیروی های سیاسی توانسته اند، جلب و جذب کنند، بنابراین ما با احزابی که از آنها تحت عنوان حزب اسم می بریم روبه رو نیستیم،  بلکه با جریان های سیاسی روبه رو هستیم و همین احزاب در جریان های سیاسی ادغام می شوند.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه سکوت جریان های سیاسی سبب افول و به حاشیه رفتن آنها می شود، تشریح کرد: زمانی که احزاب برابر مسائل، حوادث و مشکلاتی که مردم با آن در داخل یا خارج از کشور دست و پنجه نرم می‌کنند، ساکت می‌مانند به حاشیه رانده می شوند، در نتیجه مردم هم به آنها توجهی نمی کنند و اگر صدایی هم از آنها بلند شود نظر کسی را به خود جلب نمی کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آسیب های سکوت احزاب پس از انتخابات در بخش های عمومی اظهار کرد: اصولا سکوت احزاب پس از انتخابات حکایت از این موضوع دارد که آنها حزب نیستند. آنها باید در فاصله بین انتخابات مجلس و ریاست جمهوری فعال باشند، موضع گیری،اظهار نظر و اعلام حضور کنند، اگر این اتفاقات رخ ندهد نشان دهنده این است که حزب هم خودش را باور ندارد.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوال پیشنهاد شما به عنوان فعال سیاسی برای برون رفت احزاب از شرایط موجود چیست؟ گفت: اگر احزاب می خواهند به جایی برسند باید با یکدیگر متحد شوند و یک حزب واحد، نه صرفا یک حزب، بلکه دو یا سه حزب را در سراسر کشور تشکیل دهند. درصورتی که این اتفاق رخ دهد و احزابی که امروز تعدادشان نزدیک به عدد 100 است در یک یا دو حزب ادغام شوند، می توانند تأثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: در قالب چنین اجتماع عظیمی از کادرها که در کنار هم جمع آمده اند، می‌توانند بیانیه آرمانی خود را مطرح و مشخص کنند که به دنبال تحقق چه آرمان‌ها و اهدافی هستند . علاوه بر این شروع به جذب افراد نخبه کنند، درحال حاضر نخبه های جامعه ما متفرق  هستند و هرکدام در زمینه‌ای فعالیت می‌کنند، اما متشکل و یکپارچه نیستند؛ به همین دلیل هم افزایی ندارند و تأثرگذاری آنها اندک و محدود است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها