سیسمونی گیت/ فساد و تعارض منافع در ایران ساختاری و خانوادگی شده

سیسمونی گیت/ فساد و تعارض منافع در ایران ساختاری و خانوادگی شده
کد خبر: 548505
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۳ ۱۸:۲۹:۰۱

 سعید مدنی نوشت:

اخبار متواتری که این روزها از فساد مقامات و مسئولان منتشر می‌شود باردیگر نشان می‌دهد که فساد، ساختاری است.

فساد ساختاری محصول روابط و مناسبات تو در توی نهادها و نیروهای حاضر در ساختار و نظام حکمرانی است.

فساد ساختاری انسانها را تسلیم خود می‌کند و به همین دلیل گفته شده در ساختار فاسد، انسانهای شریف به احتمال زیاد فاسد می‌شوند و در نظام سالم، انسانهای فاسد به احتمال زیاد پس‌زده شده یا ناچار می‌شوند به روابط و مناسبات سالم پای‌بند بمانند. 

خرید سیسمونی توسط خانواده قالیباف از ترکیه را نباید به منزله یک مورد خاص در نظر گرفت، یا آن را رفتاری استثنایی قلمداد کرد. بی‌ارزش‌ترین نتیجه افشای این حادثه نسبت پدر و فرزندی فساد است.

هم چنان که ماجرای مهرشاد سهیلی، نوجوان ۱۷ ساله ایلامی و به گفته رسانه‌های اصولگرا ''جوان‌ترین فرمانده کشور'' و یکی از اولین کسانی که پیروزی رییسی را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت و اخیرا به جرم سوء استفاده مالی و برخی اتهامات دیگر محاکمه شد را نیز نباید موردی بررسی کرد. عکس‌های متعدد مهرشاد سهیلی با مقامات و روحانیون پر نفوذ حکایت از رویه‌های نهادینه شده در نظام حکمرانی دارد که راز فساد ساختاری است.

فساد در فدراسیون فوتبال و نام‌های شهره موسوی، فریدون قربانی و هلدینگ «شبکه تجارت بادران» هم مصادیق فساد ساختاری هستند که یک به یک رمزگشایی می‌شوند. افراد در فساد ساختاری اهمیت چندانی ندارند، آنها تنها نمودها و مصادیق فساد در لایه‌های پیچیده قدرت هستند که هرگاه نتوانند از لابلای مافیای فساد در ساختار به سلامت عبور کنند و گرفتار تعارض منافع با دیگر باندها شوند، سلطنت‌شان به پایان می‌رسد و از زباله‌دان ساختار فاسد به زباله‌دان مفسدین ساختار پرتاب می‌شوند. همه اسامی که این روزها در اخبار متواتر خبر بازداشت یا برخورد با آنها را می‌شنویم فرزندان فساد ساختاری هستند.

نادیده گرفتن یا تقلیل نقش ساختار در وضعیت کنونی ایران و بی توجهی به موانع ساختاری توسعه، دمکراسی و عدالت بزرگترین خطایی است که در تحلیل وضعیت کنونی و راه برون رفت از آن می‌توان تصور کرد. وقتی ساختار دچار بحران است، نهادها و افراد را نیز در گرداب بحران عدم مشروعیت، ناکارآمدی و تبعیض و فساد فرو می‌برد. از همین رو راه حل برون رفت از بحران نیز نمی‌تواند با پیش فرض حفظ و تداوم ساختار جستجو شود. هر راه حلی برای برون‌رفت از بحران‌های ریز و درشت کنونی به ویژه فساد مستلزم تغییر و اصلاح ساختاری است. عذرخواهی قالیباف و خانواده‌اش، بازداشت مهرشاد سهیلی و محاکمه شهره موسوی، فریدون قربانی و دهها و صدها مفسد دیگر کمترین دردی از دردهای جامعه ایران را حل نخواهد کرد و چه بسا اصلا این اقدامات پوششی باشد برای تداوم غارتگری دیگر باندهای قدرت در ساختاری که دایم فساد و خشونت را باز تولید می‌کند

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها