کد خبر: 548068
|
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ ۰۷:۵۸:۰۴
| |

امید فراغت، کارشناس مسائل سیاسی:

سمّ مهلک جامعه امروز ایران مطلق‌گرایی در زمینه سیاست داخلی و خارجی است

تمام هزینه‌ها در زمینه سیاست داخلی و خارجی را ملت پرداخت می‌کند

سمّ مهلک جامعه امروز ایران مطلق‌گرایی در زمینه سیاست داخلی و خارجی است هر گونه عدم انعطافی در سیاست‌داخلی و خارجی در فرآیند زمان محکوم به شکست است.

سمّ مهلک جامعه امروز ایران مطلق‌گرایی در زمینه سیاست داخلی و خارجی است
کد خبر: 548068
|
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ ۰۷:۵۸:۰۴

امید فراغت، روزنامه نگار و کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت: سیاست در دنیای امروز امری سیال است و بر اساس منافع ملی کشورها پیوسته در حال تغییر است. اگر مسوولان مملکت مطلق‌گرایی را در سیاست داخلی و خارجی سرفصل ادبیات ذهنی‌شان کنند خیلی زود، دیر خواهد شد! همان‌طورکه می‌دانید اکثریت جامعه امروز ایران به واسطه فناوری و تکنولوژی از نظر ذهنی و رفتاری دچار تغییر و تبدیل شده‌اند بر همین اساس اگر مسوولان مملکت نحوه مواجهه با چنین جامعه‌ای را بلد نباشند در فرآیند زمان هم مسوولان و هم اکثریت ملت دچار اختلافات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خواهند شد.

 متاسفانه گاه احساس می‌شود مسوولان مملکت بدون توجه به خواست و نظر جامعه فقط به دنبال تامین خواست و مطالبات ذهنی خودشان هستند و فکرشان این است اگر از تاکتیک، استراتژی و شعارهای پیشین سیاسی، فرهنگی و اقتصادی‌شان عقب‌نشینی کنند خسارت‌های زیادی خواهند دید. در دنیای سیاست برای تامین منافع ملت یا همان منافع ملی هر گونه مذاکره‌ای با دوست و دشمن یک اتفاق بدیهی و هوشمندانه است اگر مسوولان مملکت خارج از این چارچوب عقلانی اقدام و عمل کنند جامعه حق دارد آنان را مورد بازخواست قرار دهد چرا که تمام هزینه‌ها در زمینه سیاست داخلی و خارجی را ملت پرداخت می‌کند پس وقتی جامعه هزینه‌های اقدام و عمل‌های مسوولان را پرداخت می‌کند در قبال هرگونه نقص و کاستی در جامعه مثل فقر، بیکاری، گرانی، بی‌عدالتی، فاصله طبقاتی و ...حق دارد اعتراض کند.

جامعه امروز ایران و به ویژه نسل نوجوان و جوان مملکت دچار این ابهام شده‌اند نکند مسوولان مملکت به جای اینکه نگران ملت باشند نگران خودشان شده‌اند؟ گاه پافشاری‌ها و عقب‌نشینی نکردن‌‌ مسوولان از برخی موضوعات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در فضای سیاست‌داخلی و خارجی، جامعه را دچار شک و تردید و همچنین دچار ناامیدی و افسردگی می‌کند چرا که جامعه انتظار دارد مسوولان متناسب با ذائقه اکثریت ملت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کنند. وقتی جامعه دچار تغییر و تبدیل شده است قاعدتا مسوولان باید برآمده از این تغییر و تبدیل باشند در غیر این‌صورت ناهمگونی و عدم تناسب مشهودی بین مردم و مسوولان به وجود می‌آید. بنابراین ادامه چنین روندی توامان برای مردم و مسوولان هزینه‌زاست.

پس باید پذیرفت سمّ مهلک جامعه امروز ایران مطلق‌گرایی در زمینه سیاست داخلی و خارجی است هر گونه عدم انعطافی در سیاست‌داخلی و خارجی در فرآیند زمان محکوم به شکست است چرا که جامعه امروز ایران به واسطه فناوری و تکنولوژی به صورت پیوسته و مداوم در معرض داده‌های جدید محلی و جهانی قرار دارند و بر همین اساس تبدیل به شهروند جهانی شده‌اند شهروندانی که به درستی تفاوت‌های سیاست‌های داخلی و خارجی کره‌شمالی و کره‌جنوبی را می‌دانند و نیک متوجه هستند که چرا ونزوئلا با وجود داشتن ثروت طبیعی مثل نفت، ملتی فقیر دارد بنابراین شهروندان جهانی آداب مملکت‌داری را آموخته‌اند و در قبال هرگونه نقص و کاستی پرسشگری می‌کنند و نکته مهم‌تر اینکه در قبال اتفاقی مثل تجاوز روسیه به اوکراین تحلیل و تفسیری جدا از مسوولان و همچنین تبلیغات داخلی دارند پس لازم است مسوولان مملکت متناسب با درک و شناخت شهروندان امروز ایران اقدام و عمل داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها