کد خبر: 546887
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۲ ۲۲:۰۰:۰۰
| |

در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» مطرح شد:

در نشست مدیران رسانه‌ها با رئیس‌جمهور چه گذشت؟

الیاس حضرتی، مدیر مجموعه رسانه‌ای اعتماد: خطاب به آقای رئیسی گفتم بلاشک مهم‌ترین مشکل و معضل کشور بحث سرمایه اجتماعی و کاهش آن، بی‌اعتمادی بیش از حد به مدیران و مسئولان حکومت و ناامیدی نسبت به آینده است/ همین که می‌گویید پروژه جدید افتتاح نمی‌کنم و هم و غم من اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است، یک قدم مثبت است/ مساله مشهد مثل سیل بنیان‌کن تمام زحمات شما را هدر داد/ باید مرتب و مداوم با مردم صحبت کنید/ دولت‌های عاقل و مطرح خودشان را محدود و محصور به اطرافیان و همفکران خودشان نمی‌کنند/ مهم‌ترین موضوع ما در حوزه اقتصاد بحث سرمایه‌گذاری است، این سرمایه‌گذاری نیاز به اطمینان دارد

الیاس حضرتی، مدیر مجموعه رسانه‌ای اعتماد درباره جزییات نشست شب گذشته مدیران رسانه‌ها با رییس‌جمهور گفت: با حضور تعدادی از روزنامه‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب و همین‌طور تعدادی از مدیران رسانه‌های اصولگرا یک برنامه افطاری و دیدار با آقای رییس‌جمهور تنظیم شده بود.

در نشست مدیران رسانه‌ها با رئیس‌جمهور چه گذشت؟
کد خبر: 546887
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۲ ۲۲:۰۰:۰۰

الیاس حضرتی، مدیر مجموعه رسانه‌ای اعتماد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره جزییات نشست شب گذشته مدیران رسانه‌ها با رییس‌جمهور گفت: با حضور تعدادی از روزنامه‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب و همین‌طور تعدادی از مدیران رسانه‌های اصولگرا یک برنامه افطاری و دیدار با آقای رییس‌جمهور تنظیم شده بود.

او درباره چهره‌های رسانه‌ای حاضر در این نشست عنوان کرد: در این نشست از اصلاح‌طلب‌ها بنده بودم به نمایندگی از گروه رسانه‌ای اعتماد، آقای رحمانیان از روزنامه شرق، آقای بختیاری از روزنامه دنیای اقتصاد، آقای مظفری از روزنامه آفتاب یزد، آقای وکیلی از ابتکار و آقای دعایی از روزنامه اطلاعات حضور داشتند. از مجلات آقای قوچانی آگاهی نو بود و همین‌طور از خبرگزاری‌ها آقای حیدری از ایلنا و آقای متقیان از ایسنا. این مجموعه دوستان اصلاح‌طلب بودند از آن طرف هم آقای اخوان از روزنامه جوان، از روزنامه کیهان آقای شریعتمداری، خبرگزاری مهر، خبرگزاری بسیج دانشجو، از فارس بودند. حدودا نزدیک 20 و 22 نفر بودند.

حضرتی با اشاره به این موضوع که خود اولین سخنران این نشست بوده است، گفت: خطاب به آقای رییسی گفتم جناب آقای رییس‌جمهور بلاشک مهم‌ترین مشکل و معضل کشور بحث سرمایه اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی، بی‌اعتمادی بیش از حد به مدیران و مسوولان حکومت و ناامیدی نسبت به آینده است. برای همین منظور، ترمیم این مشکل در جمهوری اسلامی مهم است. نظام تصمیم گرفت که شما رییس‌جمهور شوید، چون احساس می‌کردند که از صداقت و سلامت برخوردارید و حرف و حدیثی به لحاظ مادی، به لحاظ اخلاقی پشت سر شما نیست. شما هم به نظر من با درکی که از موضوع داشتید، آمدید و کارهایی را شروع کردید.

مدیر مجموعه رسانه‌ای «اعتماد» افزود: سرمایه اجتماعی و جلب اعتماد عمومی با ایجاد امید آنی انجام نمی‌شود، با کارهای درازمدت هم نمی‌شود. باید اقدامات عملی کوتاه‌مدتی در جهت باز کردن گره‌ها و مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبان هستند، انجام داد. باید به مرور جلو رفت و اعتماد عمومی را دوباره برگرداند.

حضرتی در ادامه درباره مسائلی که در نشست رییس‌جمهور با مدیران رسانه‌ها مطرح کرده است، گفت: شما این کار را شروع کرده‌اید. بحث واکسن را که آغاز کردید یک قدم مثبت در این راه انجام شد و ما هم کاری نداریم که چه کسی تهیه کرده بود، چه کسی پول داده بود و چه کسی خریده بود؛ اما به اسم دولت شما ثبت شد و یک گام مثبت بود. همین سفرهای استانی که انجام می‌دهید اگرچه می‌تواند بهتر و مفیدتر باشد، اما همین سادگی و بدون تشریفات بودنش قدم خوبی است. همین که می‌گویید پروژه جدید افتتاح نمی‌کنم و هم و غم من اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است، یک قدم مثبت است. چون هزاران هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام داریم که بدون تکلیف مانده‌اند و هیچ اثر و ثمری هم ندارند. کاری که درباره گمرک انجام شد، کاهش تعرفه‌های حقوق گمرکی خودش آثار تغییر نرخ ارز در گمرک را تا حدودی توانست کاهش دهد که مثبت است. یا فشاری که روی یکسان‌سازی درگاه مجوزها و صدور مجوزها گذاشته‌اید که وزارت اقتصاد آن را دنبال می‌کند (البته بگویم که وزارت اقتصاد به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، نمی‌شود که وزیر اقتصاد یک طرف باشد و کل اعضای کابینه و نهادهای حکومتی همه طرف دیگر باشند.) این موضوع یکی از اصلی‌ترین اقدامات در راه شفاف‌سازی است و یکی از اصلی‌ترین راهکارهای مبارزه با فساد هم هست. دولت الکترونیک و اینکه همه در یک سامانه مشخص و چارچوب‌دار کار خود را انجام دهند، این کار وزیر اقتصاد به تنهایی نیست. باید همه باهم، کل حکومت باهم همت کنند.

او در ادامه بیان کرد: اینها گام‌های مثبتی بود و میزان امیدواری و اعتماد به اینکه شما در حال برداشتن گام‌های مثبت هستید، داشت در فضای ذهنی مردم ایجاد می‌شد. ولی یک آن کاری مثل مساله مشهد آمد مثل سیل بنیان‌کنی تمام این زحمات شما را به هدر داد. در واقع به شما می‌گویم این داستان مشهد یک دهن‌کجی به برنامه‌های اعتمادسازی شما بود. در دولت‌های قبل هماهنگی نبود، درگیری و تخریب بود. قوه مجریه یک طرف، قوه قضاییه یک طرف، صداوسیما یک طرف، گروه‌های فشار یک طرف، آتش به اختیارها یک طرف، گاهی دولت‌های قبلی می‌خواستند کارهایی انجام دهند یک دفعه یک گروه فشاری می‌آمد یک کاری انجام می‌داد برای اینکه کار آنها را خراب کنند. این برای کشور بدبختی بود.

او درباره گفته‌های خود در نشست رییس‌جمهور با مدیران رسانه‌ای تاکید کرد: یکی از امیدهای ما به دولت شما این بود که دولت شما هماهنگ با مجموعه مجلس و قوه قضاییه است. در این اوضاع کل سیستم هماهنگ است و همه‌شان هم با رهبری و مدیریت عالی نظام هماهنگ هستند. معنا ندارد یک گروه فشار بیاید برای خودش کاری انجام دهد و کل پروژه شما را هباءً منْثُوراً بکند این است که من توصیه‌هایی به حضرتعالی دارم برای اینکه شما بتوانید از این داستان همان پروژه اعتمادسازی و ترمیم سرمایه اجتماعی را پیش ببرید.

حضرتی ادامه داد: از جمله همین دستوری که شما دادید به آقای وزیر کشور! افکار عمومی اینگونه است که با خود می‌گویند این دستور داده شده. چند روز، چند هفته و چند ماه موضوع این طرف و آن طرف می‌شود و دست‌آخر هم ماستمالی می‌شود. من بر این تاکید می‌کنم چرا که اذهان جامعه حساس است. حتما اگر شخصی، شخصیتی، فردی و گروهی در این داستان آمدند و چهره نظام جمهوری اسلامی را تخریب کردند برنامه‌های اعتمادسازی را معرفی کنید و برای یک بار هم که شده به قوه قضاییه واگذار کنید تا رسیدگی شود. نکته دوم اینکه شما برای این اعتمادسازی، ترمیم سرمایه اجتماعی را باید در نظر داشته باشید. باید با مردم صحبت کنید. اگر صحبت نکنید و رسانه برای رساندن پیام‌تان نداشته باشید این حاشیه‌ها خواهد بود که غلبه پیدا می‌کند و موضوعات مهم و اصلی این وسط گم می‌شود. تاکید من بر این است که شما باید مرتب و مداوم با مردم صحبت کنید. بیشتر از الان صحبت کنید. کل تیم شما هماهنگ باشند و صحبت کنند. توجه داشته باشید که با زبان خود اقشار مختلف صحبت کنید، با همه اقشار صحبت کنید و این‌طور نباشد که صحبت‌های شما برای یک قشر یا گروه مدنظر باشد. شما باید کارهای‌تان را توضیح بدهید تا مردم در جریان اقدامات‌تان قرار بگیرند. اما شما توضیح نمی‌دهید، سکوت می‌کنید و در این حالت حاشیه‌ها می‌آیند و بر اصل داستان غالب می‌شوند. نمونه آن همین سفر شما به روسیه بود. یا بحث روز که جنگ اوکراین و روسیه است. حتما شما دلایلی منطقی دارید برای کارهای‌تان، در سازمان ملل. مثلا در شورای حقوق بشر ایران رای منفی داد. این را باید به مردم توضیح بدهید. چرا توضیح نمی‌دهید؟ فکر می‌کنید بین خودتان صحبت کنید کافی است؟ شما می‌خواهید با این مردم زندگی کنید. چرا اینها را توضیح نمی‌دهید؟ الان موضوع روسیه یک مساله بزرگ در ذهن مردم ماست، یا برجام، چرا در مورد اینها با مردم صحبت نمی‌کنید و اطلاعات نمی‌دهید. ما که رسانه هستیم اصلا از چیزی خبر نداریم. چرا در مساله به این مهمی که جزو مهم‌ترین موضوعات کشور است و باید توضیح داده شود برجام در چه مرحله‌ای است و موانع چه چیزهایی هستند و چه مشکلاتی داریم توضیحی داده نمی‌شود؟ اگر توضیح ندهید طبیعی است که ملت شب از ایران اینترنشنال، بی‌بی‌سی و من‌وتو و جاهای دیگر خوراک بگیرند. اگر می‌خواهید جلب اعتماد کنید، اگر می‌خواهید اعتماد عمومی را بازسازی کنید، اگر می‌خواهید سرمایه اجتماعی را ترمیم کنید باید با مردم صحبت کنید. همه‌تان باید صحبت کنید و در این میان همه اقشار را باید جدی بگیرید و به بازی بگیرید.

مدیر مجموعه رسانه‌ای اعتماد ادامه داد: اینکه دولت شما یا هر دولت دیگری بخواهد دنبال تیم و کادر خودش باشد درست نیست. هیچ‌وقت دولت‌های عاقل و مطرح خودشان را محدود و محصور به اطرافیان و همفکران خودشان نمی‌کنند. این کشور پر از انسان‌های شرافتمند، پاک، دلسوز، صاحب‌نظر و متخصص است. باید مکانیزمی تعریف کنید برای اینکه چطور می‌شود نظرات، پیشنهادها، تفسیرها و تحریرات اینها را بشنوید و استفاده کنید. یکی از این موارد بحث رسانه‌هاست. رسانه‌ها فقط موضوع‌شان کاغذ و ممیزی نیست، هرچند اینها هم هستند و مهمند. موضوع رسانه‌ها این است که در حکومت چقدر گوش شنوا و جدیت وجود دارد که رسانه را جدی بگیرند. شما اگر واقعا می‌خواهید با اقشار مختلف صحبت کنید و فرضا خودتان نمی‌توانید، می‌توانید آن را به رسانه‌ها بسپارید. بگویید روزنامه اعتماد یا روزنامه فلان! شما فلان موضوع را به عهده بگیرید؛ مثلا بحران آب را شما دنبال بکنید، بحران خاک را روزنامه دیگری دنبال کند. مساله‌ای که اینجا مطرح است این است که موضوعات فراوانی هستند که دولت نمی‌تواند رسما آنها را بگوید اما روزنامه‌ها و رسانه‌ها به راحتی می‌توانند سراغ آنها بروند.

حضرتی در ادامه پیشنهاداتش با تاکید بر استفاده از دیگر ظرفیت‌های موجود گفت: شما می‌توانید از طریق احزاب، نخبگان جامعه، روشنفکران و صاحب‌نظران، حلقه‌های فکری و حلقه‌های بررسی و پژوهشی ایجاد کنید. آنها می‌توانند به شما خوراک بدهند. چرا شما از احزاب می‌ترسید و اسم احزاب را نمی‌برید؟ احزاب ما مجموعه‌ای از افراد دلسوز، خوشفکر، اهل تحریر و اهل نظر هستند و می‌توانند به شما کمک کنند.

او تاکید کرد: آخرین نکته اینکه شما در جلب اعتماد در حوزه اقتصاد حتما باید اقداماتی داشته باشید. این اقدامات باید شامل اعلام یک عفو عمومی از جانب شما، رییس بانک مرکزی‌ و وزیر اقتصاد باشد. اینکه هر کسی بیاید در ایران سرمایه‌گذاری کند، هر ایرانی چه از داخل و چه خارج از کشور به عنوان یک سرمایه‌گذار بیاید سرمایه‌گذاری کند، به او از لحاظ امنیتی، قضایی و اداری تضمین بدهید تا آنجا که اگر براساس اعلام دولت این اتفاق افتاد و فرضا کسی خسارتی دید بر عهده دولت باشد. همین یک کار موجی برای حضور سرمایه‌ها ایجاد می‌کند. الان مهم‌ترین موضوع ما در حوزه اقتصاد بحث سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری نیاز به اطمینان دارد. اینها تا اطمینان پیدا نکنند، نمی‌آیند سرمایه‌گذاری کنند. توان حوزه دولتی و حکومتی این اندازه نیست که بتواند خسارت‌ها را جبران کند. تا سرمایه‌گذاری صورت نگیرد تولیدی هم وجود نخواهد داشت، اقتصادی هم وجود نخواهد داشت.

حضرتی با اشاره به اینکه گفتند وقت شما تمام شد ادامه داد: گفتند 3 دقیقه وقت داشتیم و صحبت‌های شما شد 7 دقیقه. من به شوخی به آقای رییسی گفتم ماه رمضان حسنش این است که می‌شود آن طرفش را باز گذاشت تا سحر. گفتند شما 7 دقیقه صحبت کردید.

مدیر مجموعه رسانه‌ای اعتماد در جمع‌بندی صحبت‌هایش در دیدار با رییس‌جمهور گفت: به‌طور خلاصه در این دیدار محور هماهنگی دولت را گفتم و بحث رسانه را مطرح کردم. گفتم شما رسانه ندارید. در تمام دنیا رسانه‌ها دارند رشد می‌کنند، اینجا رسانه‌ها در حال نابود شدن هستند، آن‌هم رسانه‌ای که متاسفانه به خاطر جدی نگرفتن آن در کشور و عدم توجه به مرجعیتش همزمان دچار فشارهای ممیزی، امنیتی و قضایی هم هست و بر همه اینها مشکلات اقتصادی هم اضافه شده است.

حضرتی ادامه داد: بعد از من آقای شجاعی صحبت کرد. ایشان هم گفتند دولت باید کارآمدی خودش را به اثبات برساند چرا که دولت مردمی است. اشاره کردند به تشریفات و سادگی. گفتند اینها برای دولت خوب است ولی باید کارآمدی خود را هم اثبات کند. بعد هم راجع به افزایش 57 درصدی حقوق کارگران و اینکه رسانه‌ها هم مثل بقیه شرکت‌ها و اینها تعدیل می‌شوند صحبت کردند. علاوه بر این ایشان تاکید کردند با مردم باید بیشتر صحبت کرد.

او با اشاره به اینکه آقای اخوان مدیر روزنامه جوان صحبت‌کننده بعدی بود، ادامه داد: ایشان گفتند دولت‌ها معمولا برای خودشان گفتمان دارند و داشتن یک گفتمان ضروری است، بنابراین نیاز به ساختن یک گفتمان برای دولت جدید اهمیت زیادی دارد. دولت‌ها با این گفتمان مردم را همدل می‌کنند. ایشان تاکید داشتند که دولت هنوز گفتمان خیلی مشخصی ندارد. دولت‌های عربی را مثال زدند که هر چند به لحاظ فیزیکی بسیار مجلل هستند اما هیچ فکر و اندیشه‌ای پشت آنها نیست. به دولت‌های غربی اشاره کردند که در آنها نرم‌افزارها بسیار توسعه پیدا کردند و.... گفتند اما ما با این شعار شروع کردیم که باید در حوزه فرهنگی با نگاه فرهنگی به سمت توسعه حرکت کنیم. معتقد بودند انباشتی از مسائل وجود دارد و باید فضا ایجاد شود تا مردم حس کنند مشکلات در حال حل شدن هستند. به این مورد اشاره کردند هر وقت حرف عادی‌سازی روابط ایران و عربستان پیش می‌آید ما همچنان تعداد کشته‌ها در منا و اتفاقات سه، چهار سال پیش را پیش رو داریم. مساله منا همچنان باقی است. رهبری گفته بودند یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود و رسیدگی کند اما هنوز موضوع معلوم نیست چه اتفاقی برای آن افتاده و تکلیف آن چیست.

حضرتی ادامه داد: بعد از آن آقای نادعلی صحبت کرد. آقای نادعلی مدیرمسوول جماران خطاب به آقای رییسی گفتند انتظار از شما باید حتی بیشتر از رییس قوه قضاییه باشد. شما باید توجه بیشتری به رسانه‌های مجازی داشته باشید. بعدا فرمایشات امام را خواندند که اگر مردم پشتیبان‌تان نباشند دیکتاتوری شروع می‌شود، برای اینکه دیکتاتوری نباشد همیشه ارتباط‌تان را با مردم حفظ کنید.

حضرتی با اشاره به اینکه صحبت‌کننده بعدی آقای ایمان جانی از فرهیختگان بودند، گفت: ایشان هم دوباره به سرمایه اجتماعی اشاره کردند، اینکه ما واقفیم سرمایه اجتماعی خیلی مهم است. به اتفاقاتی مثل مشهد و بحث صیانت اشاره کردند که می‌تواند به سرمایه اجتماعی ضربه بزند. گفتند دولت‌ها می‌توانند با مردم راحت صحبت کنند و خودمانی باشند. 88 را مثال زدند، بخشی از اتفاقاتی که افتاد. ملتی که آن زمان کف خیابان آمدند ناشی از عصبانیتی بود که از دولت احمدی‌نژاد وجود داشت. گفتند آقای احمدی‌نژاد خوب نتوانست با مردم صحبت کند. ایشان تاکید داشت همانطور که با مردم در تماس هستید و ارتباط دارید باید با بدنه نخبه جامعه هم این ارتباط را تقویت کنید. گفتند کارهای بدون تشریفات خوب است، ولی نباید از ارتباط با بدنه نخبه کشور غافل شوید.

حضرتی گفت: آقای بختیاری از دنیای اقتصاد صحبت‌کننده بعدی بود. ایشان گفت اقتصاد سه مشکل مهم دارد؛ تورم بالا، رشد پایین و التهابات در بازارها. گفتند سقوط سرمایه‌گذاری در سال 90 در ایران اتفاق افتاده و امکان ترمیم ندارد. تاکید داشتند در مورد اینکه چرا سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد باید فکر اساسی بشود. به نکته دیگری هم اشاره کردند و آن اینکه هر اتفاقی در منطقه می‌افتد ضررهایش متوجه ما می‌شود و نفعش متوجه کشورهای همسایه است. در مورد رسانه هم گفتند حال رسانه‌ها خوب نیست. آقای جهانگیری از جهان‌نیوز به عنوان نفر بعدی صحبت کرد. گفتند حادثه‌ای که در حرم امام رضا(ع) اتفاق افتاده یک نشانه بود. گفتند در استان‌های مرزی رسانه‌های قوی نداریم و لذا توصیه کردند رسانه‌های آنجا تقویت شوند. تاکید کردند در یک‌سالگی عمر دولت فرصت خوبی است تا دولت یک ارزیابی از خودش داشته باشد و افراد ناکارآمد را جابه‌جا کند.

او ادامه داد: آقای تیرانداز صحبت کرد و گفت تلاش‌ها موقعی به نتیجه می‌رسد که برنامه‌های منسجم توسط افراد معتقد و زبده و کارآمد پیش برود. الان ما فقدان نیروی کارآمد داریم. احزاب نتوانستند کادرسازی کنند. دولت‌های قبلی به آنها میدان ندادند و عدم سنخیت افراد در جاهایی که مشغول هستند مشکلات بیشتری پیش آورد. در مورد توسعه و اینکه غربی‌ها به نرم‌افزار بیشتر توجه کردند صحبت کردند. در مورد اینکه مدل توسعه مدنظر ما فرهنگی و پرورش نیروی انسانی است تذکر دادند و گفتند درست است که سرمایه اجتماعی مهم است اما اگر طرحی مثل صیانت مبهم باشد می‌تواند به آن ضربه بزند، اما در فضای بی‌ در و پیکر فعلی که جولان فساد و فحشا است نمی‌توان با این فرض که فضای صیانتی وجود نداشته باشد کار کرد.

حضرتی با اشاره به اینکه آقای محمد قوچانی صحبت‌کننده بعدی بودند، گفت: ایشان گفتند دولت‌هایی که سر کار می‌آیند نگاه‌شان به دولت‌های قبلی مثل رژیم سابق است و فکر می‌کنند همه را باید پاکسازی کنند. آقای رییسی مهم‌ترین چیزی که شما دارید سرمایه سیاسی شماست. شما ظرفیت این را دارید که اجماع سیاسی در کشور ایجاد کنید. این اجماع سیاسی معیشت مردم را هم حل می‌کند. استفاده از سرمایه سیاسی برای جلب اعتماد مردم و هماهنگی سران سه قوه در سه حوزه می‌تواند مفید باشد. در حوزه داخلی حوادث انتخابات هنوز حل نشده است. سال 88 یا سال 76 که آقای خاتمی رای آورد و بالاترین میزان مشارکت بود هم مشکل انتخابات حل نشد. این موضوع بعدها هم خودش را در موضوع افراد و جناح‌ها نشان داد. ایشان گفتند نظام انتخاباتی ما مشکل دارد و باید حل کنیم. گفتند این سرمایه سیاسی شما می‌تواند در حوزه سیاست خارجی مسائل را حل کند، اما مساله‌ای مثل هسته‌ای علت نیست بلکه معلول است. ما اگر حوزه بین‌الملل را بتوانیم حل کنیم با سرمایه سیاسی‌ای که شما دارید می‌توان کارهای بیشتری کرد. غیر از آن در تنش‌های اجتماعی حداقل انتظار این است که آقای علم‌الهدی به شما کمک کنند.

حضرتی ادامه داد: آقای قاسمی به عنوان نفر بعدی از خبرگزاری دانشجو صحبت کردند. گفتند مردمی بودن کافی نیست و پیشنهاد مشخص من این است که از دانشگاه‌ها بخواهید روی پروژه‌های مختلف کار کنند. نکته دوم ایشان این بود که توجه بیش از حدی تا الان به غرب داشتیم و الان یک توازن در توجه به شرق و غرب ایجاد شده، اما مشکلات اندکی وجود دارد که اگر حل نشود همچنان مردم گرفتار همین عدم اعتماد و ناامیدی خواهند بود. مثلا کارت ملی و پروسه آن را مثال زدند یا پوشک بچه. گفتند اینها مشکلات اساسی کشور نیست، ولی مردم مراجعه می‌کنند و خواهان رسیدگی به آن هستند. مردم با این چیزها برخورد دارند و خیلی منتظر اینکه شما در کلان کشور چه کارهایی می‌کنید، نمی‌مانند.

حضرتی گفت: آقای رسایی از 9 دی هم از این صحبت کردند که به میان مردم رفتن شما برخلاف دولت قبل که دیواری بین دولت و مردم بود خوب است. اقدامات شما در واکسیناسیون و... خیلی خوب بود، اما در بحث نظارت بر قیمت‌ها در بازار آشفتگی وجود دارد. برای تورم، قیمت برنج و قیمت دارو باید فکری بکنید چرا که در این بخش‌ها توفیقی ندارید. ایشان گفتند بانیان وضع موجود همچنان سر کار هستند و رسانه‌های دولت در اختیار مخالفین دولت است. در بعضی جاها رسانه‌های دولت انسجامی نیستند و برای مباحثی عملیات روانی درست نکردید. مهم‌ترین بحث ما برجام نیست و این‌طور نیست که بگوییم مهم‌ترین کار دولت برجام بوده است و یک سنگی به چاه انداختند که هزار عاقل هم نمی‌توانند آن را در بیاورند.

حضرتی ادامه داد: آقای احمدی از صداوسیما در مورد سفرهای استانی صحبت کردند که گوهر گرانبهایی است اما به شکل کلیشه درآمده. این سفرها متاسفانه با شکل و روال سابق انجام می‌شود و خوب از آن استفاده نمی‌شود. این سفرها به یک کلیشه تبدیل شده اما مردم به دولت شما به عنوان یک جریان سوم نگاه می‌کنند. عملکرد دولت باید تشریح شود، شما نباید دنبال جنگ با رقبای‌تان باشید. در ادامه صحبت‌های‌شان هم جوابی به آقای رسایی دادند که گفتند اتاق عملیات روانی را باید درست کنید. خطاب به ایشان گفتند عملیات روانی درست کردن کاری را حل نمی‌کند، شما عملکرد خودتان را صادقانه توضیح دهید.

حضرتی با اشاره به اینکه آقای وکیلی در ادامه صحبت کردند، گفت: منطق سیاست در این دولت برای مردم فهم نمی‌شود. در دولت‌های اصلاحات کسانی که متصل به دولت نبودند قلم داشتند، بیان داشتند و در مورد سیاست‌های دولت‌ها سخنرانی و آنها را تشریح می‌کردند. سیاست‌ها در دولت شما توسط عقل منفصلش تشریح نمی‌شود یا توان تشریح آن وجود ندارد. فقر در مورد تبیین مسائل وجود دارد و تبیین صورت نمی‌گیرد. در مورد برجام هم همین‌طور است و اطلاع‌رسانی و تبیین صورت نمی‌گیرد. بحث طرح تثبیت ریزگردها را در خوزستان تذکر دادند که دولت قبلی اقداماتی داشت که نزدیک به نتیجه بود اما در این دولت طرح آن معلق است. گفتند باید اقدامات چند منظوره در حوزه‌های سیاست خارجی و سیاست داخلی انجام شود. به این اشاره کردند که شنیدم شورای فرهنگی شورای اقتصاد تشکیل شده که حرکت خوبی است.

حضرتی با اشاره به اینکه آقایی هم از بسیج صحبت کردند که من نامش را به خاطر نمی‌آورم، گفت: گفتند این توازنی که در منطقه ایجاد کردیم خیلی خوب است. در دولت قبلی گفته می‌شد واکسن به برجام وصل است و تا آن حل نشود واکسن به ما نمی‌دهند. صف‌های رفتن به ارمنستان یا صف مرغ از یادمان نمی‌رود. در حالی که با آمدن شما خبری هم از صف مرغ و واکسن و ارمنستان نیست و هنوز تکلیف برجام هم مشخص نشده است. معلوم شد اینها نه به برجام ارتباط دارد نه به اف‌ای‌تی‌اف. تاکید کردند که در سطح فرمانداران و استانداران اتفاقی نیفتاده و خیلی از بچه‌های ستاد در انتخابات برای شما زحمت کشیدند و دارند ناامید می‌شوند. تاکید داشتند دچار تغییر اولویت نشوید. فشار سنگینی بر شما وجود دارد که اولویت‌های‌تان را عوض کنید، اما اولویت شما همچنان معیشت مردم باشد. گفتند مساله مشهد را می‌خواهند بزرگ کنند و اولویت شما را تغییر بدهند.

حضرتی ادامه داد: آقایی به نام عرب هم از سایت تابناک صحبت کردند. ایشان هم به عنوان رییس انجمن پایگاه‌های خبری سه خواسته صنفی مطرح کرد؛ مسکن خبرنگاران، اینترنت با کیفیت، تولید محتوا. گفت ما تولید محتوا می‌کنیم و جاهای دیگر از آن استفاده می‌کنند و به جایی که نمی‌رسد، خود رسانه است. آقای دعایی هم از آقای رییسی تعریف‌هایی کرد و گفت خیلی خدا به شما توفیق داده است. از وزیر ارشاد تعریف کردند و راجع به کاغذ روزنامه هم تذکری دادند.

الیاس حضرتی با اشاره به اینکه آقای شریعتمداری آخرین صحبت‌ها را در این نشست مطرح کرد، گفت: ایشان هم گفت با حضور شما قطار انقلاب به ریل اصلی برگشت. از بعضی از رسانه‌ها هم گله‌مند بودند. من آن حرف را  در دهان ایشان گذاشتم و گفتم بگو دلخوری. دلخوری‌هایی هم داریم.

حضرتی ادامه داد: نوبت به آقای رییس‌جمهور رسید. گفتند من به استانداران گفتم با نخبگان ارتباط داشته باشید حتی با نخبگان مخالف دولت. گفتند خیلی علاقه‌مندم که ارتباطم با رسانه‌ها بیشتر بشود. این دومین جلسه‌ای است که بعد از انتخابات با شما داشتیم و دلم می‌خواهد رسانه‌ها دلسوزانه نقد کنند و کارها را خیلی صریح و سریع اطلاع‌رسانی کنند البته با توجه به امید و امیدواری. گفتند گفتمان دولت عدالت است و یکی از عقب‌‌ماندگی‌های ما عقب‌ماندگی از عدالت است. در نظام پرداخت در حوزه مالیات، در نظام واردات و صادرات همه سمت و سوی ما به این است که برویم به سمت عدالت. قطعا در این مسیر به کمک رسانه‌ها نیاز داریم که نقصان ما را گوشزد کنند و پل ارتباط بین دولت و مردم باشند. تاکید کردند مهم‌ترین مولفه قدرت در کشور ما مردم هستند و با سخنرانی این امید ایجاد نمی‌شود و عمل و اقدام برای ایجاد آن لازم است. گفتند الان جنگ روایت‌هاست. حوادث تاریخی، حوادث ماقبل تاریخ و حوادث روز را هر کسی از زاویه خودش روایت می‌کند. مهم این است چه کسی زودتر، جامع‌تر، دقیق‌تر و درست‌تر روایت می‌کند و روایتش امیدآفرین برای کشور و انقلاب است. تاکید کردند در واقع منظور من نقد نکردن نیست، نقد باید بشود، البته منصفانه و امیدآفرین باشد.

حضرتی ادامه داد: در مورد برجام هم گفتند که برجام یکی از مسائل سیاست خارجی است و در حال گفت‌وگو هستیم اما برجام همه مساله ما نیست. دبیرخانه شورای امنیت مسوولیت اطلاع‌رسانی را به عهده دارد و در حال حاضر با یک روال عادی کارها پیش می‌رود. آخرین جلسه که با دولت قبلی داشتم رییس‌جمهور شده بودم و هنوز وزرا را انتخاب نکرده بودم. مردادماه بود که پیش رییس‌جمهور وقت رفتم. مهم‌ترین موضوع آن جلسه این بود که چگونه حقوق مرداد را پرداخت کنیم. در بخش سرمایه‌گذاری گفتند که ما دنبال تشویق پیشران‌ها، بانک‌ها و نهادهای انقلاب اسلامی هستیم. بخش خصوصی را در چهار محور تشویق می‌کنیم که سرمایه‌گذاری کنند. رقم‌های سرمایه‌گذاری پیشران‌ها برای هلدینگ‌ها مشخص شده و هر هلدینگ رقمی را باید سرمایه‌گذاری کند. بانک‌ها را هم به سرمایه‌گذاری موظف کردیم. نهادهای انقلابی سهمی قائل شدند در سرمایه‌گذاری و همین‌طور بخش خصوصی. سرمایه‌گذاری خارجی هم اعلامی نیست و اعلام نمی‌کنیم اما اقدامی است که آغاز شده است. بودجه ما بر همین اساس برنامه‌ریزی شده که دو امر اقتصادی یعنی سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری را دنبال کنیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها