نامه نمایندگان به رئیس جمهور:

مجلس برحسن اجرای افزایش حقوق سربازان نظارت می کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به پرداخت حقوق سربازان مصوب لایحه بودجه ۱۴۰۱ ابراز امیدواری کرده و تأکید کردند: مجلس که نقش اصلی را در افزایش حقوق‌ها ایفا کرده، بر حسن اجرای جزء الحاقی ۳ تبصره ۱۲ قانون بودجه نظارت می‌کند.

مجلس برحسن اجرای افزایش حقوق سربازان نظارت می کند
کد خبر: 546634
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ۱۳:۵۵:۴۷

سیدمحسن دهنوی در نشست علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی نامه جمعی از نمایندگان در حمایت از سربازان جمهوری اسلامی و کمک به نیروهای مسلح جهت تقویب بنیه نظامی کشور را قرائت کرد.

به گزارش ایسنا،  متن کامل این نامه به شرح زیر است:

«مسئله امنیت و اقتدار نظامی کشورمان به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک ایران و تضاد تمدنی با هژمونی غرب، همواره مد نظر نمایندگان مردم در مجلس بوده و با هدف ارتقای کارایی نیروهای مسلح، همت خود را جهت حمایت و برطرف کردن مشکلات قانونی این عزیزان معطوف داشته‌ایم. مردم و نمایندگان مردم همواره قدردان زحمات نیروهای نظامی و انتظامی بوده و آرامش و آسایش خانواده‌ها را مدیون جانفشانی‌های این عزیزان می‌دانند.

از سوی دیگر، با توجه به نقش بسزای سربازان جان بر کف در دفع ناامنی از کشور و ایجاد امنیت پایدار، رفع نیازهای اولیه سربازان، و تامین شرایط مناسب جهت ایفای نقش مقدس سربازی باید در اولویت دولت‌ها قرار گیرد که یکی از مهم ترین دغدغه‌ها و نارضایتی سربازان، عدم پرداخت حقوق کافی و قانونی آنان است. طبق ماده ۴۹ و ۵۰ قانون خدمت وظیفه عمومی، حقوق سربازان باید بین ۶۰ تا ۹۰ درصد حقوق کادر و حداقل دریافتی کارکنان پایور نیروهای مسلح باشد.

نپرداختن حقوق قانونی و کافی به سربازان در قبال خدمت موجب دلسردی و کم اقبالی جوانان به سربازی شده است؛ بنابراین جهت کمک به نیروهای مسلح و ایجاد مشوق برای جوانان مشمول خدمت سربازی مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اقدام به پیش بینی منابع لازم جهت افزایش حقوق سربازان مطابق قوانین بالادستی کرده است. تاکید رهبری معظم انقلاب اسلامی بر ازدواج زودهنگام و تشکیل خانواده توسط جوانان علت دیگر اقدام مجلس جهت افزایش حقوق سربازان بوده است؛ چرا که با حقوق فعلی سربازی به عنوان مانع ازدواج تلقی شده و عدم رغبت جوانان به سربازی را به همراه دارد.

متاسفانه دولت‌ها تاکنون تلاش چندانی جهت بهبود شرایط سربازان و حل مشکل جوانان نداشته‌اند اما مجلس یازدهم در قانون بودجه ۱۴۰۰ به موضوع حقوق سرباز پرداخت و حقوق سربازان را افزایش داد. متوسط حقوق سربازان در سال ۱۳۹۹ به طور میانگین برابر با ۳۵۰ هزار تومان بود که مجلس یازدهم در اقدامی بسیار مهم و تاثیرگذار در قانون بودجه ۱۴۰۰ حقوق سربازان را از میانگین ۳۵۰ هزار تومان به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان افزایش داد.

در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی نیز با تصویب جزء الحاقی ۳ تبصره ۱۲ گام مهمی برای افزایش حقوق سربازان وظیفه برای تامین معیشت جوانان و به ویژه جوانان متأهل برداشت. بدین صورت طبق این مصوبه حداقل حقوق سرباز مجرد به سه میلیون و سیصد و شصت هزار تومان و حداقل حقوق سرباز متاهل به پنج میلیون تومان افزایش یافت. این اقدام مجلس شورای اسلامی در کنار تامین اعتبارات لازم، افتخار مهمی برای مجلس انقلابی را رقم زد؛ زیرا طی دو سال در مجلس شورای اسلامی حقوق سربازان تقریا ۱۰ برابر رشد پیدا کرده است.

مجلس شورای اسلامی که نقش اصلی را در این افزایش حقوق‌ها ایفا کرده، از ابتدای سال ۱۴۰۱ بر حسن اجرای جزء الحاقی ۳ تبصره ۱۲ قانون بودجه نظارت می‌کند. امید است دولت سیزدهم و ریاست محترم دولت که همیشه حمایت از جوانان و امیدبخشی به جامعه شاه بیت برنامه آنان است، با اجرای کامل قانون ضمن انجام وظیفه به افزایش امید و نشاط جوانان یاری رسانند. قطعا یکی از معیارهای ارزیای جامعه درباره صداقت دولت و میزان پایبندی به وعده هایش، مساله توجه به حقوق سربازان و پرداخت به موقع و کامل مبالغ فوق الذکر خواهد بود.

امید است با همراهی و همکاری دولت اقدام مجلس جهت حمایت از نیروهای مسلح و افزایش حقوق سربازان به ثمر نشسته و نیروهای مسلح نیز در این راه کمک حال مجلس و دولت باشند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها